جبران کسری درآمد دولت به وسیله بازنگری جامع در قانون مالیاتی ممکن است

به گزارش دیار سلمان، روز گذشته لایحه بودجه سال 99 به عنوان سند دخل وخرج کشور در سال آینده، از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. رقم کل این لایحه با رشد 14 درصدی نسبت به بودجه سال 98، به 1988 هزار میلیارد تومان رسیده است.

جبران کسری درآمد دولت به وسیله بازنگری جامع در قانون مالیاتی ممکن است

از وبلاگ فناوری دیدن فرمایید.

دولت در لایحه بودجه سال 1399، مجموع منابع عمومی را 484 هزار میلیارد تومان پیش بینی نموده است که از این منابع حدود 261 هزار میلیارد تومان در بخش درآمدها مشخص شده و از این رقم 195 هزار میلیارد تومان را مالیات تشکیل می دهد. درآمدهای مالیاتی شامل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و مالیات بر کالاها و خدمات می گردد. درواقع دولت در لایحه بودجه سال آینده کل کشور پیش بینی نموده است درآمدهای مالیاتی خود را نزدیک به 27 درصد نسبت به قانون بودجه سال 98 افزایش دهد.

با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، درآمدهای دولت در حوزه نفت به شدت کاهش یافته و به اجبار بودجه بدون احتساب درآمدهای نفتی بسته شده است. کارشناسان مالی پیش از ارسال بودجه 99 به مجلس، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران راهکارهای پیش روی دولت را این گونه برشمرده بودند: اصلاح نظام یارانه پنهان، مولدسازی دارایی های دولت، انتشار اوراق بدهی و افزایش مودیان مالیاتی. همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفته است: دولت باید در حوزه افزایش درآمدهای خود به سمت وصول مالیات ها برود که در دو سطح قابل آنالیز است؛ جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت مالیات از کسانی که تابه حال از دادن مالیات معاف بوده اند. به گفته جعفرزاده ایمن آبادی دولت برای سال 1399 حدود 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. او می گوید: دیوان محاسبات در گزارشی که به مجلس ارائه داده، برآورده نموده که اگر دولت بتواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد حدود 250 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد نمود. یعنی اگر دولت بتواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد احتیاج به آینده فروشی نخواهد داشت.

اکنون غلامحسین دوانی، کارشناس مسائل مالیاتی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: دولت مجبور است که بخشی از درآمد و کسری بودجه خود را به وسیله مالیات و گمرک تأمین کند. اما درآمد گمرک نسبت به سال گذشته کمتر شده است و دلیل این مسئله هم مقررات سخت گیرانه در برابر واردات است.

او ادامه می دهد: دولت راهی جز افزایش مودیان مالیاتی ندارد. دولت تصور می نماید که بخشی از مالیات را از فراریان مالیاتی خواهد گرفت؛ اما هنوز سازوکاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی ارائه نشده است.

دوانی می گوید: دولت به جای همه این اماها و اگرها باید سعی کند، اقتصاد، بازرگانی، صادرات و واردات را رونق بخشد وگرنه سال سختی در پیش خواهد داشت و ممکن است این بخش از مالیات ها به خزانه برنگردد. شرایط فعال شدن بخشی از کسب وکارها وجود دارد. دولت باید به این ظرفیت ها در حوزه پوشاک، صنایع غذایی، صنایع کوچک و متوسط، کشاورزی و غیره توجه کند و باید بتواند از محل درآمد فراوری و صنعت، مالیات بگیرد.

دوانی ادامه می دهد: اما مهم تر از همه این است که دولت باید برای لغو معافیت های مالیاتی چاره ای بیندیشد. به هرحال عده ای در این جامعه طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند و متاسفانه هیچ قانونی برای لغو این معافیت ها تصویب نشده و لایحه ای هم در این رابطه به مجلس ارائه نشده است.

او می گوید: باید معافیت های مالیاتی هدفمند گردد؛ بعضی از معافیت های مالیاتی در کشور هدفمند نیست؛ همچنین باید چتر عدالت مالیاتی بر سر جامعه گسترده گردد. دولت باید برای حل مسئله کسری درآمدی خود اراده ای برای بازنگری جامع در قانون مالیاتی داشته باشد. باید جلوی فرار مالیاتی و معافیت های غیرضروری گرفته گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 738

به "جبران کسری درآمد دولت به وسیله بازنگری جامع در قانون مالیاتی ممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جبران کسری درآمد دولت به وسیله بازنگری جامع در قانون مالیاتی ممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید