قیمت نفت تا چه سقفی می تواند صعود کند؟

به گزارش دیار سلمان، تا چند ماه پیش با توجه به فرایند کند ساخت واکسنهای کووید 19، ادامه مازاد عرضه نفت و گزارش ها از شناسایی انواع جهش یافته ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا و تهدید شروع موج جدید شیوع بیماری، این پیش بینی ها کاملا خوش بینانه به نظر می رسیدند.

قیمت نفت تا چه سقفی می تواند صعود کند؟

اکنون بانکها و معامله گران درباره قیمت 100 دلار هر بشکه نفت برنت صحبت می نمایند. البته دلیل اصلی چنین پیش بینی، افت فراوری نفت آمریکا به دلیل یخبندان بی سابقه تگزاس در اوایل فوریه است. این کاهش حتی از افت فراوری ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال 2020 عظیمتر بود و مدتی طول خواهد کشید که به طور کامل احیا گردد.

با این همه تقاضا در برخی از بازارهای مهم به خصوص در چین به طور مستمر رو به بهبود است. این بهبود تا حدی احیای تدریجی تقاضا برای نفت در سایر مصرف نمایندگان عظیم مانند آمریکا را جبران نموده و به بالاتر رفتن قیمت ها یاری می نماید. البته برنامه های محرک مالی دولتی که در واکنش به بحران پاندمی، نقدینگی را به اقتصادهای سراسر دنیا تزریق نموده اند نیز وجود دارد. هزاران میلیارد دلار با امید به یاری به احیای رشد مالی به سوی شرکتها و مصرف نمایندگان سرازیر شده است. یک بار دیگر آمریکا برای تغییر فضای نفت نقش حیاتی داشته است. بازبینی پیش بینی قیمت نفت پس از پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای تصویب بسته یاری مالی 1.9 تریلیون دلاری به سرعت انجام شد.

این بسته همچنان مورد بحث است و ممکن است کوچکتر از پیشنهاد اولیه تصویب گردد اما آنچه که به نفت مربوط می گردد، تاثیر خود را خواهد گذاشت. بانکهای سرمایه گذاری، بانک مرکزی آمریکا و وزارت خزانه داری همگی انتظار احیای مالی سریع تحت تاثیر این تدابیر محرک مالی را دارند و احیای سریع مالی شامل بهبود تقاضا برای نفت خواهد بود زیرا افراد بیشتری سفر کردن را شروع می نماید.

در این بین ذخایر دنیای نفت رو به کاهش هستند. کوشش های اوپک پلاس در کاهش فراوری مثمرثمر واقع و فراورینمایندگان شیل آمریکا این بار برای بازگشت به افزایش فراوری محتاط بوده اند.

در چنین فضایی عجیب نیست که بانک امریکا، شرکت سوکار تریدینگ و شرکت انرژی اسپکتس هفته گذشته پیش بینی کردند قیمت نفت برنت در دو سال آینده به 100 دلار در هر بشکه صعود خواهد نمود. شرکت سکوکار تریدینگ که شرکت فروش نفت جمهوری آذربایجان است پیش بینی کرد قیمتها با متعادل شدن عوامل بنیادین در حال افزایش هستند و نفت برنت تا تابستان می تواند تا مرز 80 دلار در هر بشکه صعود کند. حیال احمدزاده مدیر بازرگانی سوکار تریدینگ به بلومبرگ گفت: با محدود ماندن عرضه، قیمتها می توانند تا مرز 100 دلار نیز پیش بروند.

آمریتا سن از شرکت انرژی اسپکس به تدابیر محرک مالی به عنوان دلیل اصلی پیش بینی افزایش قیمت اشاره نمود وگفت: ما همیشه قیمت 80 دلار یا بالاتر نفت در سال 2020 را پیش بینی می کردیم و شاید این قیمت با توجه به نقدینگی که در حال حاضر در سیستم مالی وجود دارد، 100 دلار باشد.

البته انتظارات برای بهبود تقاضا برای نفت در خارج از چین هنوز تحقق پیدا ننموده اند و مسئله عرضه بیشتر نفت در آینده از سوی عربستان سعودی و شاید روسیه و احتمالا ایران وجود دارد. با پایین ماندن فراوری نفت آمریکا این مسئله ممکن است فورا روی قیمت ها تأثیر نگذارد اما چند میلیون بشکه در روز فراوری بیشتر مطمئنا قیمتها را تا حدودی تحت فشار قرار خواهد داد.

همچنین وزیران گروه اوپک پلاس هفته جاری درباره سطح فراوری نفت پس از مارس تصمیم گیری می نمایند و احتمالا کاهش فراوری داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز نفت از سوی عربستان سعودی دیگر پس از مارس ادامه پیدا نخواهد نمود. با این حال اگر درباره افزایش فراوری موافقت گردد، این افزایش ملایم و به میزان 500 هزار بشکه در روز خواهد بود. این همان میزان افزایش فراوریی است که اوپک پلاس در ژانویه با آن موافقت کرد و محدودیت عرضه خود را به 7.2 میلیون بشکه در روز - بدون در نظر دریافت کاهش فراوری یک جانبه عربستان سعودی- رساند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این بدان معناست که از آوریل گروه اوپک پلاس ممکن است 1.5 میلیون بشکه در روز نفت بیشتری فراوری کند و این شامل بازگشت به نفت ایران به بازار نخواهد بود. این امر مطمئنا در انتظارات قیمت کوتاه مدت تاثیر خواهد گذاشت اما تا سال آینده تاثیر سرمایه گذاری اندک در فراوری جدید واضحتر خواهد شد و باعث می گردد قیمتها بالاتر بروند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1668

به "قیمت نفت تا چه سقفی می تواند صعود کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت نفت تا چه سقفی می تواند صعود کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید