فناوران زیستی در صدر جدول صادرات دانش بنیان ها ایستادند

به گزارش دیار سلمان، 60 درصد صادرات حوزه دانش بنیانی مربوط به محصولات زیستی است؛ اتفاقی که در دل زیست بوم فناوری و نوآوری رقم خورده و باعث شده محصولات دانش بنیان در این حوزه در صدر جدول صادرات بایستد.

فناوران زیستی در صدر جدول صادرات دانش بنیان ها ایستادند

معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در چند سال اخیر کوشش نموده است تا محصولات و خدمات دانش بنیان ها و خلاقیت ها و نوآوری های قابل عرضه سرآمدان علمی و فناوران کشور را به جهان معرفی کند؛ کاری که با وجود تحریم ها و ناملایمات سیاسی علیه ایران سخت و سخت است، اما بازیگران این حوزه با گذشتن از هفت خوان ها و پشت سر گذاشتن همه مسائل توانستند ایده های فناورانه خود را به جهان نمایش دهند.

در این میانه فناوران زیستی گوی سبقت را از دیگران ربودند و بر اساس آمارهای منتشر شده در صدر جدول صادرات محصولات دانش بنیان ایستاده اند و 65 درصد این آمار را به خود اختصاص داده اند. روسیه، ترکیه، هند، چین، عراق و غیره هم از جمله کشورهایی هستند که این محصولات را خریداری می نمایند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از بازیگران اصلی این حوزه کوشش می نماید تا مطابق با سند چشم انداز 1404 و به استناد نقشه جامع علمی کشور، سهم کشور از سبد جهانی تولیدات زیست فناوری را به سه درصد برساند. تحقق این موضوع بنابر مصوبه تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری جزء ماموریت های اصلی این ستاد محسوب می گردد.

تحقق این هدف نقشی اثرگذار در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان زیستی دارد. به همین دلیل پررنگ کردن حضور شرکت های زیست فناوری در عرصه بین الملل، توسعه شبکه ارتباطی و بهبود بسترهای صادراتی دنبال می گردد.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها به وسیله توسعه یک مدل جدید، بهبود بسترهای صادراتی به وسیله تعامل با صندوق توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات، تشکیل یک شبکه از شرکت های توانمند در صادراتی در حوزه زیست فناوری و تهیه برنامه های اجرایی برای توسعه صادرات به وسیله شرکت ها از جمله اقداماتی است که ستاد برای رونق بازار صادرات محصولات دانش بنیان در نظر گرفته است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1791

به "فناوران زیستی در صدر جدول صادرات دانش بنیان ها ایستادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوران زیستی در صدر جدول صادرات دانش بنیان ها ایستادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید