عرضه واحدهای سرمایه گذاری موجب کوچک سازی دولت می گردد

به گزارش دیار سلمان، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقدام دولت در عرضه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آثار پولی و اقتصادی منفی ندارد و موجب مردمی کردن اقتصاد، توزیع ثروت و کوچک سازی دولت است.فرهاد دژپسند شب گذشته در برنامه تبادل نظر ویژه خبری شبکه دو سیما در این باره اضافه کرد: اقدام دولت در عرضه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آثار پولی و اقتصادی منفی ندارد و موجب مردمی کردن اقتصاد، توزیع ثروت و کوچک سازی دولت است.

عرضه واحدهای سرمایه گذاری موجب کوچک سازی دولت می گردد

وی ادامه داد: آسیب شناسی در حوزه خصوصی سازی در روش های قیمت گذاری و واگذاری، از برنامه های وزارت اقتصاد در دوره جدید بوده است و بهترین نوع خصوصی سازی این است که فقط بر مبنای هدف اصلی تامین مالی نباشد.

وی ادامه داد: سال گذشته واگذاری به جامانده سهام دولت در 5 پالایشگاه و بیمه البرز را به صورت بلوکی عرضه کردیم و اکنون واگذاری مالکیت اموال دولت، بر تامین مالی ترجیح دارد به همین علت سال جاری از روش دیگر استفاده کردیم.

وزیر امور مالی و دارایی با بیان اینکه مردم از بامداد یکشنبه 14 اردیبهشت می توانند برای خرید واحدهای صندوق قابل معامله (ETF) اقدام نمایند، اضافه نمود: این واگذاری بزرگی از سوی دولت است و ارزش آن بیش از 23 هزار میلیارد تومان است.

دژپسند گفت: فراخوان این صندوق برای همه مردم است و اینکه به هر فرد چقدر تعلق می گیرد به میزان مشارکت آن ها بستگی دارد، اما سقف این برخورداری برای هر فرد 2 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه از دو ماه بعد، این صندوق قابل خرید و فروش است، اضافه نمود: مردم نام نویسی خود را از فردا شروع نمایند تا با مسائل نام نویسی در خاتمه مهلت، روبرو نشویم.

وزیر امور مالی و دارایی گفت: در حال حاضر عرضه سه صندوق در بورس به تصویب دولت رسیده است، اما ممکن است این رقم تا خاتمه سال جاری، افزایش یابد.

دژپسند با اشاره به اینکه آزادسازی سهام عدالت، رویداد تاریخی است، اضافه نمود: بازار سرمایه اکنون با اقبال قابل توجهی روبرو است.

وی اضافه نمود: آزادسازی سهام عدالت و عرضه صندوق واسطه گری مالی یکم حدود 430 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار اضافه نموده است.

دژپسند گفت: پس از عرضه صندوق مالی یکم، آگهی صندوق دوم و سپس صندوق سوم اعلام می گردد و این برنامه جدی و شفاف دولت است.

وزیر امور مالی و دارایی اضافه نمود: از طرف رسانه ملی و شبکه های اجتماعی و مجازی کوشش می کنیم همه مردم از این عرضه ها، مطلع شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیریت دولت بر صندوق ها ادامه خواهد داشت و چرا این مدیریت به مردم واگذار نشد گفت: پارسال 6 شرکت را بدون واسطه و به صورت بلوکی عرضه کردیم، اما با این حال تقاضای مردمی برای آن وجود نداشت، اما در روش کنونی، مردم تقاضای زیادی دارند و هدف ما هم مردمی کردن اقتصاد و توزیع ثروت است و این موضوع به روش عرضه بلوکی، امکان پذیر نیست.

دژپسند اضافه نمود: قانون بودجه سال جاری این اجازه را به دولت داد که برای مدتی بتواند مدیریت این صندوق ها را داشته باشد، زیرا این موضوع، تجربه نخست کشور در این باره است.

وی اضافه نمود: جامعه هدف ما خواص و فعالان خاص بازار سرمایه نیستند بلکه توده مردم هستند بنابراین ریسک باید مدیریت گردد و به همین علت، این سهام در قالب صندوق و تحت مدیریت موقتی دولت عرضه شد.

دژپسند گفت: در اساسنامه این صندوق قید شده است که مدیریت دولت حداکثر تا خاتمه برنامه ششم توسعه خواهد بود و پس از آن به طور اتوماتیک، مدیریت دولت از این صندوق حذف می گردد.

وزیر امور مالی و دارایی با اشاره به اینکه در بودجه سال 99 در مجموع، 61 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی و واگذاری داریم، اضافه نمود: محل خرج این در آمدها بر اساس بودجه انجام می گردد.

دژپسند اضافه نمود: در شرایط کنونی در حال تجربه بودجه بدون نفت هستیم و ویروس کرونا مانع بیشتر فعالیت های مالی برون مرزی شده است به همین علت باید تامین منابع مالی را متنوع کنیم و اقدام دولت در عرضه واحدهای صندوق قابل معامله، آثار پولی و مالی منفی ندارد و کوچک سازی دولت را در پی دارد.

وزیر اقتصاد درباره چگونگی پاسخ به تقاضای زیاد مردم برای دریافت کد بورسی گفت: اکنون چند مدتی است که روزانه 100 هزار کد بورسی صادر می گردد و با ایجاد زیرساخت های لازم، این رقم تا 2 هفته آینده به یک میلیون کد بورسی در روز می رسد و نرم افزار (اپلیکیشن) احراز هویت غیر حضوری هم راه اندازی خواهد شد.

دژپسند با تشریح تفاوت های انتخاب مدیریت مستقیم و یا غیر مستقیم سهام عدالت توسط مردم اضافه نمود: بر اساس روش مستقیم، مدیریت سهام توسط خود شخص انجام می گردد، اما در روش دیگر مدیریت به صورت وکالتی به شرکت سرمایه گذاری استانی واگذار می گردد.

وزیر اقتصاد اضافه نمود: اگر فرد در سامانه سهام عدالت، هیچ اقدامی برای انتخاب نوع مدیریت انجام ندهد به این معنی است که مدیریت غیرمستقیم را انتخاب نموده است و به صورت اتوماتیک، سهام آن ها توسط شرکت سرمایه گذاری استانی، مدیریت می گردد.

وی اضافه نمود: تا به امروز حدود 90 درصد مردم مدیریت مستقیم را انتخاب نموده اند.

دژپسند اضافه نمود: قرار است اقدامات نظارتی سازمان بورس با ابزارهای جدید (مُدرن) گسترده تر گردد و بورس هوشمند شکل خواهد گرفت و تجهیزات و نرم افزارها هم فراهم شده است.

وزیر اقتصاد اضافه نمود: پارسال درآمد ناشی از خصوصی سازی بیشتر از مقدار مصوب و 118 درصد بود و 2 هزار میلیارد تومان واگذاری داشتیم، اما سال جاری فقط تا خاتمه هفته اول اردیبهشت، 2 هزار و 500 میلیارد تومان واگذاری به وسیله عرضه های شناوری داشتیم.

وی گفت: رویکرد اصلی شورای عالی بورس این است که در توسعه کارگزاری ها، محدودیت ایجاد نکنیم و این کار تا اواخر خرداد یا اوایل تیر انجام خواهد شد.

وزیر اقتصاد درباره نمادهای بسته بورس مانند نماد شرکت های پلی اکریل و کنتورسازی هم گفت: بستن نمادها سیاست شورای عالی بورس نیست و فایده ای برای ما ندارد و علاقه ای به این کار نداریم، اما یکی از وظایف اصلی سازمان بورس، صیانت از حقوق سهامداران است بنابراین مجبور است به بستن بعضی نمادها، تن دهد.

دژپسند اضافه نمود: باید علل توقف و بستن شدن نمادها برطرف گردد تا این نمادها باز گردد.

وی درباره کسانی که تا به امروز سهام عدالت نگرفته اند، گفت: بر اساس قانون نمی توانیم سهام عدالت را بدون دریافت وجه به اشخاص جدید واگذار کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1085

به "عرضه واحدهای سرمایه گذاری موجب کوچک سازی دولت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه واحدهای سرمایه گذاری موجب کوچک سازی دولت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید