آیا شیائومی می تواند جای خالی هواوی را پر کند؟

به گزارش دیار سلمان، قبل از تحریم های فلج کننده آمریکا، مدیران هواوی می خواستند با پشت سر گذاشتن سامسونگ به بزرگترین تولیدکننده گوشی های هوشمند تبدیل شوند. هواوی در زمینه پشت سر گذاشتن اپل به موفقیت رسید و برای ماه ها در رتبه دوم بازار موبایل نهاده شد.

آیا شیائومی می تواند جای خالی هواوی را پر کند؟

حدود یک سال بعد از شروع تحریم ها، هواوی حتی توانست در سه ماهه دوم 2020 با کنار گذاشتن سامسونگ، رتبه اول این بازار را از آن خود کند. با این حال این موفقیت به لطف بحران کرونا به دست آمد. در این مدت، اقتصاد چین با پشت سر گذاشتن اوج بحران کرونا رو به بهبودی بود اما اروپا و آمریکای شمالی در همین محدوده زمانی در اوج بحران کرونا قرار گرفته بودند.

آمار مربوط به سه ماهه سوم 2020 به خوبی نشان می دهد که موفقیت مقطعی هواوی به لطف همین شرایط به دست آمده است. مسائل هواوی یک فرصت مناسب را برای رقبای این شرکت ایجاد نموده ولی به نظر می رسد شیائومی بیش از دیگر شرکت ها می خواهد از این موقعیت نهایت استفاده را ببرد و جای خالی هواوی را پر کند.

وارث احتمالی تاج و تخت هواوی

شیائومی چند روز قبل گزارش مالی مربوط به سه ماهه سوم 2020 را منتشر کرد که طبق آن، آمار فروش گوشی های این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد افزایش داشته است. در همین حال، طبق گزارش Counterpoint Research آمار فروش گوشی های هواوی در مقایسه با سال گذشته 24 درصد کمتر شده است. همچنین در سه ماهه سوم 2020 سهم بازار گوشی های هواوی به 14 درصد رسیده و شیائومی در همین مدت توانسته سهم بازار 13 درصدی را کسب کند.

به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که شیائومی در حال حاضر از نظر سهم بازار دنیای از هواوی عبور نموده است. با توجه به اینکه بر اساس گزارش های منتشر شده آمار فروش گوشی های 5 شرکت برتر دنیا، غیر از سامسونگ، نسبت به سال گذشته کاهش یافته، این رشد 45 درصدی عملکرد شگفت انگیز شیائومی را نشان می دهد. لازم به ذکر است میزان فروش گوشی های سامسونگ هم فقط 2 درصد بیشتر شده است.

بخشی از استراتژی شیائومی در چند سال گذشته تمرکز بر بازارهایی بوده که در آن ها گوشی های هواوی هواداران زیادی دارند؛ به عنوان مثال می توانیم به بازارهای اروپا، خاورمیانه و تا حدی آفریقا اشاره کنیم. در عین حال، این شرکت همچنان در بازارهای چین و هند هم حرف زیادی برای گفتن دارد. همان طور که در تصویر بالا می توانید ببینید، شیائومی در 54 بازار بین 5 شرکت عظیم حوزه گوشی های هوشمند قرار گرفته است.

شیائومی از جمله شرکت هایی است که ارتباط خوبی با اپراتورهای مخابراتی کشورهای مختلف دارد. این ارتباط برای پر کردن جای خالی گوشی های هواوی فاقد سرویس های گوگل نقش مهمی را ایفا می نمایند. این شرکت به طور معین اعلام نموده که با 50 اپراتور مخابراتی در 50 کشور دنیا مشغول همکاری است. این یک حرکت منطقی محسوب می شود زیرا اپراتورهای مخابراتی مطمئنا به دنبال جایگزین های مناسب برای گوشی های میان رده و پرچم دار هواوی هستند.

معمای گوشی های پرچم دار

طی سال های گذشته بخش زیادی از رشد شیائومی به گوشی های مقرون به صرفه این شرکت برمی شود. به عنوان مثال در سه ماهه سوم 2020، سه گوشی ارزان قیمت شیائومی در بین 10 گوشی پرفروش دنیا قرار گرفته اند.

با این حال، گوشی های پرچم دار یک چالش عظیم برای شیائومی به شمار می فرایند. این شرکت مدت هاست که می خواهد در این بخش از بازار هم عرض اندام کند. تا سال گذشته، بسیاری از پرچم داران این شرکت در حقیقت با قیمت مناسبی راهی بازار می شدند. اما سال گذشته مدیرعامل شیائومی گفت که آن ها می خواهند پرچم داران گران تری را راهی بازار نمایند.

در همین رابطه می توانیم به گوشی های سری می 10 اشاره کنیم که در اوایل سال 2020 با قیمت بالاتری نسبت به نسل قبلی خود معرفی شدند. البته این شرکت همچنان پرچم دارانی مانند سری Mi 10T را با قیمت مناسبی راهی بازار می نماید. اما روی هم رفته شیائومی باید توجه بیشتری به گوشی های پرچم دار نشان بدهد و مثلا ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر نفوذ آب، نمایشگرهای بهتر و دیگر ویژگی های مهم را برای آن ها به ارمغان بیاورد.

ضمناً شیائومی در بخش گوشی های پرچم دار باید با سامسونگ و اپل هم رقابت کند. گلکسی اس 20 فن ادیشن و گوشی های آیفون 12 و 12 مینی از لحاظ تعادل بین قیمت و عملکرد حرف زیادی برای گفتن دارند. این دو شرکت برای سال های متمادی توانسته اند در بازار گوشی های رده بالا کاربران زیادی را جذب نمایند و اگر شیائومی می خواهد در بین این رقبا برای گوشی های رده بالا به چشم بیاید، باید کوشش خود را دوچندان کند.

البته در این میان خبرهای دلگرم نماینده ای برای شیائومی وجود دارد. طبق گزارش Counterpoint، شیائومی در سه ماهه نخست 2020 توانسته در زمینه گوشی های گران تر از 400 دلار بین 5 شرکت برتر قرار بگیرد. بعد از سه ماهه سوم 2018 شیائومی برای اولین بار توانسته این موفقیت را کسب کند که گویا این موضوع به فروش بالای سری می نوت 10 و می 10 برمی شود.

البته باید بگوییم که در این زمینه اگرچه شیائومی توانسته رتبه پنجم را به دست بیاورد، اما گوشی های گران قیمت شیائومی در سه ماهه اول 2020 فقط 2 درصد از سهم بازار دنیای را از آن خود نموده اند. اما از طرف دیگر باید بگوییم که سهم 12 درصدی گوشی های گران قیمت هواوی فرصت مناسبی را برای رقبای این شرکت مانند شیائومی فراهم می نماید.

شرایط شیائومی در سال 2021

بحران کرونا و ناپایداری شرایط مالی به همراه مسائل هواوی منجر به شرایط ایدئالی برای برندهای سازنده گوشی های مقرون به صرفه شده است. شیائومی هم با توجه به ویژگی ها و موقعیتی که دارد می تواند از این شرایط نهایت استفاده را ببرد. با این حال اگر شیائومی می خواهد به عنوان یک برند هم رده با سامسونگ و اپل در نظر گرفته شود، باید بیش از پیش به گوشی های پرچم دار توجه کند.

با این حال، آیا شیائومی در سال 2021 می تواند رتبه دوم بازار موبایل را از آن خود کند؟ جواب این سؤال تا حد زیادی به سیاست های دولت بایدن در قبال هواوی برمی شود. بازگشت سرویس های گوگل به گوشی های هواوی یک پیروزی عظیم برای این شرکت چینی محسوب می شود اما این شرکت به این سادگی ها نمی تواند اعتماد میلیون ها مشتری را دوباره جلب کند.

باید خاطرنشان کنیم شیائومی علاوه بر رقابت با سامسونگ و احتمالا هواوی، در سال 2021 از طرف شرکت های اوپو، ریلمی و ویوو به چالش کشیده می شود. در واقع هر 3 برند برای بازار اروپا نسبتا جدید محسوب می شوند و مثلا ویوو در ماه جاری میلادی برای اولین بار تعدادی از گوشی های خود را راهی این بازار کرد. به طور معین، گوشی های مقرون به صرفه ریلمی تهدید عظیمی برای سهم بازار دنیای شیائومی به حساب می آیند. ریلمی در هند هم رقیب مهمی برای شیائومی است و حالا می خواهد به طور گسترده وارد بازار اروپا شود.

شیائومی همچنین برای اینکه از رقبا عقب نماند، طی چند سال گذشته سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه را افزایش داده است. مثلا در سال 2019 برای این حوزه 1.14 میلیارد دلار هزینه نموده که نسبت به سال 2018 رشد 29.7 درصدی داشته است. این شرکت پیش بینی نموده که در سال 2020 برای تحقیق و توسعه حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه می نماید. این در حالی است که هواوی در سال 2019 بالغ بر 15 میلیارد دلار برای این بخش سرمایه گذاری نموده است.

به نظر شما آیا شیائومی در سال 2021 می تواند هواوی را کنار بزند و رتبه دوم بازار موبایل را از آن خود کند؟ نظرات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • راهنمای خرید محصولات شیائومی؛ هر آنچه باید درباره شیائومی بدانید

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1451

به "آیا شیائومی می تواند جای خالی هواوی را پر کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شیائومی می تواند جای خالی هواوی را پر کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید