طرز تهیه پای آناناس ????خانگی مانند قنادی ها

به گزارش دیار سلمان، پای آناناس یک دسر میوه ای شیک و خوشمزه است؛ این شیرینی از قدیمی ترین و معروف ترین شیرینی های خشک در دنیاست که هواداران زیادی دارد ! همانطور که از اسمش پیداست، از آناناس درست میشود و طعم فوق العاده ای دارد. پای آناناس را برای مهمانی های خانوادگی یا رسمی و بعلاوه برای وعده عصرانه و صبحانه میتوانید آماده کنید. این پای هم مانند پارفیت، یک دسر میوه ای سالم و خوشمزه است.

طرز تهیه پای آناناس ????خانگی مانند قنادی ها
مواد اولیه برای 18 عدد پای آناناس کوچک
تخم مرغ4 عدد
آب کمپوت آناناس یا شیر1/3 پیمانه
روغن مایع1 پیمانه
شکر1 پیمانه
پودر نارگیل4 قاشق غذاخوری
آرد2/5 پیمانه
وانیل1/4 قاشق چایخوری
بکینگ پودر1 قاشق چایخوری
کمپوت آناناسبه میزان لازم

مراحل تهیه پای آناناس:

1- داخل ظرفی تخم مرغ، وانیل و شکر رو مخلوط میکنیم و با همزن برقی میزنیم تا کرم رنگ و کشدار بشه و کف کنه.

2- به ترتیب روغن مایع و آب کمپوت آناناس (یا شیر) رو اضافه میکنیم و با دور کند همزن در حد مخلوط شدن میزنیم.

3- پودر نارگیل رو به مواد اضافه میکنیم و با همزن مخلوط میکنیم.

4- آرد و بکینگ پودر رو با هم مخلوط و سه بار الک میکنیم (بهتره قبل از آغاز به مخلوط کردن مواد، آرد و بکینگ پودر رو الک کنید) و اضافه میکنیم.

5- با دور کند همزن به آرومی مواد رو مخلوط میکنیم تا صاف و یکدست بشه.

6- داخل قالب مافین کپسول های کاغذی قرار میدیم و از مایه داخل کپسول ها میریزیم؛ طوری که نصف کپسول ها پر بشه (بهتره از اسکوپ یا ملاقه برای ریختن مواد داخل کپسول ها بهره ببرید تا همه کپسول ها به یک میزان پر بشن).

برای شناخت انواع قالب مافین و سایر قالب های شیرینی پزی کلیک کنید.

7- آناناس های خرد شده در میزان دلخواه رو روی مایه پای میذاریم. (میتونید آناناس ها رو درسته یا از وسط نصف کنید؛ اگه مثل من سایز کپسول تون کوچیک بود، هر حلقه رو سه قسمت کنید.)

8- قالب رو در فر 175 درجه که از قبل گرم شده به مدت 25 الی 30 دقیقه قرار میدیم تا کاملا بپزن و روی پای ها طلایی بشه (مدت زمان پخت بسته به میزان کپسول و گرمای فر های مختلف متفاوته بنابراین مواظب باشید تا شیرینی تون بیش از میزان داخل فر نمونه).

8- در آخر با یک خلال دندان از قسمت مرکزی یکی از پای آناناس ها رو تست کنید؛ اگه خلال تمیز بیرون اومد، قالب رو از فر خارج کنید و اجازه بدین خنک بشه.

9- برای اینکه روی پای آناناس براق و شیرین باشه، با قلمو کمی شربت بار روی پای ها بزنید و بعد به دلخواه با پودر یا خلال پسته پسته یا پودر نارگیل و…تزئین کنید.

نکات مهم در تهیه پای آناناس:

  • میزان شیرینی پای: اگه دوست داشتین پای آناناس کم شیرین تر باشه، از شیر به جای آب کمپوت بهره ببرید. ولی استفاده از آب کمپوت آناناس، شکر و شربت بار در کل شیرینی متعادلی به پای آناناس میده!
  • جایگزین شربت بار: میتونید از عسل بهره ببرید و یا اینکه کلا شربت بار رو حذف کنید و روی پای آناناس پودر قند الک کنید.
  • میزان قالب و زمان زمان پخت پای: این پای رو داخل قالب بزرگ هم میتونید آماده کنید و آناناس ها رو به صورت خرد شده یا
  • میزان پرکردن قالب: کپسول ها رو بیشتر از نیمه پر نکنید؛ چون بعد از پف کردن باعث میشه شکل ظاهری پای آناناس شما بد دیده بشه (زیاد پف میکنه و لبریز میشه و به قالب مافین میچسبه).
  • اهمیت الک کردن آرد: حتما 3 بار آرد رو الک کنید. (الک کردن آرد باعث میشه ناخالصی ها از آرد جدا بشن و بازدهی آرد افزایش پیدا کنه و ذرات بهم چسبیده آرد از هم جدا بشن و کیفیت شیرینی بهتر بشه).

پف کردن پای:

    • برای اینکه کیک پف یکدستی داشته باشه، مایه کیک رو درست داخل قالب بریزید.
    • دقت کنید که نباید همه مایه کیک رو مرکز قالب بریزید و بعد با قاشق اونو پهن کنید؛ بلکه باید مایه کیک رو به طور یکسان همه جای قالب بریزید تا در نهایت پف کیک شما یکدست باشه.
    • وقتی که همه مایه کیک رو روی همدیگه و وسط قالب میریزید، بافت مایه کیک متراکم میشه و حباب های هوا به هم فشرده میشن موقع پخت همون حباب های فشرده منبسط میشن و چون تراکم بالایی توی مرکز قالب دارن کیک حالت گنبدی به خودش میگیره.

تزیین پای:

    • حلقه های کمپوت آناناس رو از شربتش جدا کنید و روی حوله نخی یا دستمال آشپزخونه قرار بدین تا خشک بشه و موقع استفاده روی پای خیس نباشه در غیر این صورت شربت باعث خمیر شدن کیک میشه.
    • برای تزئین از بادام خرد شده یا بریلو و یا غنچه گل محمدی هم میتونید بهره ببرید.
    • برای اینکه آناناس ها روی کیک بمونن و داخل پای فرو نرن میزان آناناس ها رو متناسب با قالبتون انتخاب کنید.

نکات مربوط به قالب:

    • میتونید به جای استفاده از قالب مافین و کپسول کیک یزدی، از کپسول های روغنی برای تهیه پای بهره ببرید.
    • در صورتی که از کپسول استفاده نمیکنید و از قالب مافین به تنهایی استفاده میکنید، حتما قالب رو به خوبی چرب و آرد پاشی کنید.
  • دمای مواد اولیه: مواد اولیه رو قبل از آغاز به کار از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط رسیده باشن.
  • نکات مربوط به کمپوت اناناس: حتما از کمپوت هایی که آناناس حلقه ای دارن بهره ببرید؛ کمپوت هایی که حاوی آناناس تکه ای و خرد شده هستن مناسب این پای نیستن.

بافت بسیار عالی و طعم خوبی داره امیدوارم درست کنید و از خوردنش لذت ببرید! برای مشاهده سایر دستورهای انواع دسر و شیرینی به مجله آشپزی خبرنگاران مراجعه کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2000

به "طرز تهیه پای آناناس ????خانگی مانند قنادی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پای آناناس ????خانگی مانند قنادی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید