خبرنگاران فرماندار تفتان: گوهرکوه قطب مهم تولید پسته سیستان و بلوچستان است

به گزارش دیار سلمان، زاهدان- خبرنگاران- فرماندار تفتان سیستان و بلوچستان گفت: بخش زرخیز گوهرکوه این شهرستان با برخورداری از ظرفیت بالای کشاورزی، منابع آبی و خاک حاصلخیز از قطب های مهم تولید محصول راهبردی پسته در استان محسوب می شود.

خبرنگاران فرماندار تفتان: گوهرکوه قطب مهم تولید پسته سیستان و بلوچستان است

فریبا برنایی بجد روز یکشنبه در حاشیه بازدید از باغات و کارگاه فرآوری و ضبط پسته گوهرکوه تفتان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با تاکید بر بالا بردن راندمان تولید و استفاده درست از آب و توجه به مباحث آموزشی به کشاورزان در سال جهش تولید اظهارداشت: با توجه به خشکسالی های اخیر استفاده از سیستم های نوین آبیاری باید مدنظر کشاورزان بوده و جهاد کشاورزی باید در این زمینه آموزش های لازم را به بهره برداران ارائه کند.

وی با اشاره به بحث تولیدات کشاورزی و تکمیل این چرخه بیان کرد: کشاورزان در کنار کشت و زرع کار پرورش دام سنگین، سبک و طیور را هم انجام دهند تا گام های موثری در جهت رونق و جهش تولید در منطقه برداشته شود.

مدیر جهاد کشاورزی تفتان نیز گفت: جهاد کشاورزی در سال گذشته 25 باغ پسته را در سطح 25 هکتار با مشارکت کشاورزان بصورت الگویی مدیریت کرده که شامل چالکود، هرس، محلول پاشی و مبارزه با آفات و امراض بوده است.

فضل الله کردی افزود: در راستای آموزش کشاورزان 10 کلاس آموزشی و سه کارگاه عملی در مزرعه توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برگزار که سبب آگاهی کشاورزان در مدیریت باغ و افزایش عملکرد صددرصدی محصولات در سالجاری شده است.

کردی اظهارداشت: از سطح 2200 هکتار از باغات پسته شهرستان تفتان 1700 هکتار باغات بارور است که پیش بینی می شود 1100 تن پسته برداشت و وارد بازارهای داخل و خارج کشور شود.

به گزارش خبرنگاران فرماندار تفتان سیستان و بلوچستان به همراه بخشدار گوهرکوه و مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان از باغات پسته و کارگاه فرآوری و ضبط پسته بخش گوهرکوه بازدید کرد.

کشت پسته در مناطق پشتکوه، دشت آبخوان، گوهرکوه و تمپ شهرستان های خاش و تفتان رواج دارد و هر ساله با تولید قابل توجه نیاز مردم استان سیستان و بلوچستان و بسیاری از مناطق دیگر را تامین می کند.

تولید پسته در شهرستان های خاش و تفتان عاملی مهم برای رونق تولید، اشتغال و اقتصاد خانوارها بوده و در کاهش مصرف آب نقش ارزشمندی دارد.

همه ساله برداشت پسته از حدود چهار هزار هکتار باغات بارور خاش و تفتان از اوایل شهریور آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد و به طور متوسط از هر هکتار باغ بین یکهزار تا یکهزار و 200 کیلوگرم پسته برداشت می شود.

شهرستان تفتان با مرکزیت نوک آباد واقع در 165 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1313

به "خبرنگاران فرماندار تفتان: گوهرکوه قطب مهم تولید پسته سیستان و بلوچستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرماندار تفتان: گوهرکوه قطب مهم تولید پسته سیستان و بلوچستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید