استاندارد آلایندگی خودروهای سواری چیست؟

به گزارش دیار سلمان، اعمال سیاست های سختگیرانه در تعریف و مشخص استاندارهای آلایندگی خودرو سبب می گردد که حجم آلودگی هوای منتشره از آن ها کاهش یابد و در نتیجه ساکنان شهر از هوای مطلوب تری برخوردار باشند.

استاندارد آلایندگی خودروهای سواری چیست؟

به گزارش خبرنگاران، سازمان حفاظت محیط زیست کشورهای دنیا میزان یا نرخ خروجی آلاینده های گوناگون از اگزوز خودروها را بر حسب گرم بر ثانیه (gr/sec) یا گرم بر کیلومتر پیموده شده (gr/km) و در شرایط موتور گرم و موتور سرد تعریف نموده اند. در بسیاری از موارد این استانداردها برای خودروهای گوناگون در شرایط روی جک و در کارگاه مشخص شده است. تحقیقات اخیر در اروپا و استرالیا میزان نرخ خروجی آلاینده از اگزوز یا (Emission Rate) در شرایط رانندگی و در چهار حالت ایستا، شروع حرکت (شتاب گیری)، در حرکت با سرعت ثابت، در توقف (شتاب کاهی) تعریف و مشخص شده است.

نخستین استانداردها برای آلاینده های HC (هیدروکربن ها) و CO (مونواکسیدکربن) از سال 1966 در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا و به ترتیب 5/9 و 51 گرم بر کیلومتر معرفی گردید. در آن سال ها هیچ گونه استانداردی برای سایر آلاینده ها وجود نداشت. نخستین استاندارد آلاینده های خانواده NOx (ناکس) نیز در سال 1971 و در کالیفرنیا با 2/6 گرم بر کیلومتر معرفی گردید.

از آن سال ها تاکنون تغییرات و کاهش قابل توجه ای در آلاینده های خودوریی ایجاد شده است. برای مثال در آمریکا در سال 1983، استانداردهای HC ،CO و NOx به ترتیب 0/41، 3/4 و 1 تعریف و نسبت به استانداردهای قبلی تقلیل یافته است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی همین سال ها کشورهای ژاپن، استرالیا و کشورهای اروپایی نیز در زمینه سختگیرانه تر کردن استانداردهای خروجی اگزوز اتومبیل ها اقدامات مهمی انجام داده اند. با معرفی استانداردهای یورو 1 (سال 1992)، یورو 2 (سال 1996)، یورو 3 (سال 2000)، یورو 4 (سال 2005) و یورو 5 (سال 2008) کاهش عمده ای در استاندارد ذرات معلق (PM) و خانواده NOx پدید آمده به طوری که که مقادیر PM و NOx در استاندارد یورو 4 به ترتیب 0/1 و 0/06 گرم بر کیلومتر و در یورو 5 به کمتر از 0/1 و 0/02 گرم بر کیلومتر رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 187

به "استاندارد آلایندگی خودروهای سواری چیست؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "استاندارد آلایندگی خودروهای سواری چیست؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد آلایندگی خودروهای سواری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید