اتحادیه اروپا جایزه ساخاروف را به معارض چینی اهدا کرد

به گزارش دیار سلمان، مجلس اتحادیه اروپا امروز در اقدامی که می تواند به واکنش منفی چین منجر گردد، جایزه ساخاروف را به یک چهره معارض چینی اهدا کرد.

اتحادیه اروپا جایزه ساخاروف را به معارض چینی اهدا کرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مجلس اتحادیه اروپا روز پنج شنبه همانطور که پیش بینی می شد، جایزه ساخاروف را به ایلهام توهتی از چهره های معارض حکومت چین اهدا کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه یورو نیوز، مجلس اروپا در توجیه اعطای این جایزه به توهتی، فعالیت های وی را عامل تسهیل گفت وگو میان مردم چین و اقلیت اویغور توصیف نموده است.

توهتی که زمانی استاد اقتصاد بوده و بعدا به فعالیت های حقوق بشری رو آورده، به اتهام اقدامات خلاف امنیت ملی و تجزیه طلبی در سال 2014 در چین به حبس ابد محکوم شد و از آن موقع در زندان به سر می برد.

دو هفته پیش که توهتی به عنوان یکی از نامزدهای جایزه ساخاروف معرفی گردید، گنگ شانگ سخنگوی وزارت خارجه چین واکنش تندی نشان داد و این فرد را حامی تروریسم خواند.

شانگ در پاسخ به سؤالی در خصوص نامزدی این فرد برای دریافت جایزه ساخاروف، گفته بود: فردی که در خصوص او صحبت کردید، یک تجزیه طلب حامی تروریسم افراط گراست و دستگاه قضایی چین وی را به دلیل فعالیت های جدایی طلبانه به حبس ابد محکوم نموده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه توهتی در زمان تدریس در دانشگاه به حمایت از افراط گرایان می پرداخته، گفت: بعضی نهادها کوشش می نمایند تحت پوشش حقوق بشر و آزادی، بر حمایت چنین تجزیه طلبی از تروریسم افراط گرا سرپوش بگذارند. آن ها با چنین کاری، این فعالیت ها را تأیید و تشویق می نمایند. این کار آن ها توهینی به حقوق بشر است. به آن ها توصیه می کنیم که حقیقت را بگویند، نامزدی وی را لغو نموده و از حمایت از تجزیه طلبی و نیروهای تروریست دست بردارند.

جایزه ساخاروف را اتحادیه اروپا هر سال به افرادی که به ادعای بروکسل در جهت ترویج حقوق بشر در دنیا فعالیت نموده اند، اعطا می نماید. نام این جایزه از آندره ساخاروف فیزیکدان اتمی و معارض معروف اتحاد جماهیر شوروی برداشته شده و در سال های گذشته نیز این جایزه عمدتا به افرادی اعطا شده که علیه نظام های معارض با غرب فعالیت می نموده اند.

در سال های اخیر رشد مالی سریع چین به افزایش قدرت سیاسی و نظامی این کشور منجر شده و همین امر کشورهای غربی را به در پیش دریافت اقدامات تقابلی واداشته است. در دو سال و نیمی که از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گذرد، واشنگتن رسما چین را به عنوان یک رقیب راهبردی برای خود تعریف نموده و در سند راهبرد امنیت ملی سال 2017 هم بر لزوم مقابله با رشد سیاسی چین تأکید نموده است.

جنگ تجاری، کوشش برای مقابله با تسلط چین بر نسل پنجم اینترنت (5G)، حمایت از ناآرامی ها در هنگ کنگ، اعمال تحریم های حقوق بشری، فروش تسلیحات به تایوان و اتخاذ راهبرد موسوم به ایندوپاسیفیک آزاد و گشوده با هدف ایجاد ائتلاف منطقه ای علیه پکن، از جمله اقداماتی بوده که دولت ترامپ علیه چین در پیش گرفته است. واشنگتن همزمان اتحادیه اروپا را به کاهش روابط تجاری و سیاسی با چین تشویق نموده است.

امروز مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با اشاره به بعضی اقدامات کشورهای اروپایی علیه چین، گفت واشنگتن شاد است که می بیند ظاهرا اروپایی ها متوجه تهدید چین شده اند. وی گفت چین و روسیه به دنبال تغییر نظم بین المللی در راستای منافع خود هستند و این امر تهدیدی برای تمام ملت های آزاد است.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 530

به "اتحادیه اروپا جایزه ساخاروف را به معارض چینی اهدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا جایزه ساخاروف را به معارض چینی اهدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید