13 هزار و500 تومان سرانه درمان هر ایرانی، علت شکایت از جراحان

به گزارش دیار سلمان، به گزارش خبرنگاران، دکتر بهزاد رحمانی در حاشیه برگزاری یازدهمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در برج میلاد، با عنوان این مطلب که بعضی عوارض جراحی مربوط به خطاهای پزشکی و بعضی دیگر در رابطه با عوارض طبیعی جراحی است، گفت: اگر بیمار حین جراحی دچار عارضه گردد ممکن است یک بستری چند روزه به چند ماه تبدیل گردد که در نتیجه آن خانواده ها با هزینه های اقتصادی سنگین و بیمار با مسائل جسمانی متعدد روبرو می گردد.

13 هزار و500 تومان سرانه درمان هر ایرانی، علت شکایت از جراحان

وی با تاکید بر اینکه جراحان باید قبل از جراحی تمام عوارض را به اطلاع بیماران و خانواده های آنها برسانند، اضافه کرد: در این صورت بسیاری از بیماران وقتی با این توضیحات روبرو می شوند ترجیح می دهند به جای بخش خصوصی، بخش دولتی را برای انجام عمل جراحی خود انتخاب نمایند.

رحمانی ادامه داد: بهترین راه، شفافیت با بیمار است و پوشاندن عوارض جراحی کار بسیار اشتباهی است که می تواند جراح را زیر سئوال ببرد و خانواده بیمار دچار شوک روانی می گردد.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: در صورت بروز عارضه برای بیمار کمیسیون تخصصی مربوطه معین می نماید که این عارضه ناشی از خطای پزشکی بوده و در محدوده عوارض جراحی اتفاق افتاده است. در حال حاضر بالا بودن دیه ها و بدون هزینه بودن شکایت از جراحان سبب افزایش شکایت ها از پزشکان و جراحان شده است.

وی اضافه کرد: این مسئله باعث شده میزان شکایت های کاذب افزایش یابد و در این میان شاکیان واقعی به دلیل بالا بودن ترافیک شدید پرونده ها اعاده حق آن ها با کندی صورت گیرد.

رحمانی اظهار کرد: در سال 93 فقط 28 درصد شکایت ها به نتیجه رسیده بود و 62 درصد آنها به تبرئه پزشکان منتهی شده بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر خانواده های بیماران برای ارائه درخواست رسیدگی هیچ هزینه ای را پرداخت نمی نمایند و پزشکان و جراحان نیز در صورت تبرئه شدن حق اعاده حیثیت از بیمار و خانواده او را ندارند که همین مسئله سبب شده تعداد شکایت ها از جامعه پزشکی افزایش یابد.

رحمانی اعلام کرد: طبق قانون اگر بیمار از پزشک شکایت کند در واقع تظلم خواهی نموده و درخواست او عنوان شکایت ندارد بنابراین جراحان نمی توانند در صورت تبرئه شدن در پرونده، تقاضای اعاده حیثیت نمایند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ امنیت شغلی برای جراحان و پزشکان، اضافه کرد: بسیاری از جراحان به دلیل نبود امنیت شغلی زیر بار انجام جراحی پر ریسک نمی روند و همین مسئله سبب سردرگمی بیماران که نیازمند اعمال جراحی ریسک پذیر هستند، شده است.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با انتقاد نسبت به پایین بودن سرانه درمان در ایران گفت: سرانه درمان پولی است که برای هر فرد از بودجه دولتی تامین می گردد که میزان آن در کشور ما 13 هزار و 500 تومان است. درحالی که این میزان در کشور کانادا برای هر نفر 14 هزار دلار معین شده و در کشور ترکیه نیز بسیار بیشتر از ایران است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 595

به "13 هزار و500 تومان سرانه درمان هر ایرانی، علت شکایت از جراحان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 هزار و500 تومان سرانه درمان هر ایرانی، علت شکایت از جراحان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید