کشور را 3 محصول ایران ساخت در زمره دارندگان فناوری لیزر قرار داد

به گزارش دیار سلمان، کاربردهای گسترده لیزر در صنایع مختلف، پژوهشگران را بر آن داشته تا با وجود شرایط تحریم، به فراوری انواع این لیزرها با قابلیت های مختلف همت نمایند.

کشور را 3 محصول ایران ساخت در زمره دارندگان فناوری لیزر قرار داد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از کاربردهای بسیار مهم لیزر، در حوزه صنایع است. قابلیتی که سبب توسعه فرآیندهای صنعتی کشور شده و به فرایند فراوری انواع محصولات سبک، سنگین و نیمه سنگین، یاری های بسیاری می نماید.

در خدمت صنایع فولاد، نفت و گاز

این قابلیت در شرایطی که انتقال دانش و محصولات این فناوری به داخل کشور تحت تحریم های ظالمانه واقع شده است، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با این رویکرد، پژوهشگران کشورمان پیروز به فراوری لیزر فیبر 2 کیلوواتی به روش تاندم شدند. این لیزر که از قابلیت های فراوانی برخوردار است، از نوع تک مود و از خانواده لیزرهای پرتوان محسوب می گردد که به توان های چند 10 کیلو واتی قابل ارتقاء است و کاربردهای بسیاری در صنایع فولاد، نفت و گاز دارد.

کاربری در صنایع مادر و استراتژیک

دیگر دستاوردی که با هدف برخورداری کشور از دانش پیشرفته و دستیابی به فناوری های روز جهان فراوری شد، لیزر دیسک نازک پرتوان 5 کیلووات است.

این لیزر از نوع لیزرهای حالت جامد است که با کاربرد کلیدی در صنایع مادر و صنایع استراتژیک، ایران را به دومین کشور در آسیا تبدیل نموده که به این فناوری دست یافته است. از این محصول می توان در جوشکاری های عمیق مانند جوش پره هر نوع توربین یا موتور هوایی استفاده کرد؛ امکانی که تا به امروز در کشور وجود نداشته است.

مناسب برای صنعت جوشکاری

دستاورد دیگر این حوزه، لیزر فیبر با توان 10 کیلووات است. این دستگاه لیزر قادر است با سرعت 5 متر بر دقیقه، دو ورق فولاد 5 میلی متر را به هم جوش دهد که برای بهره مندی در صنعت جوشکاری طراحی شده است.

این سه دستاورد نوین حوزه لیزر پس از آن بومی سازی شد که معدود کشورهای صاحب این صنعت، از فروش و انتقال فناوری آن به ایران خودداری کردند. پژوهشگران کشورمان با حمایت ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تامین نیازهای استراتژیک کشور در حوزه لیزر کردند تا ایران در زمره معدود کشورهای دارنده این فناوری قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2061

به "کشور را 3 محصول ایران ساخت در زمره دارندگان فناوری لیزر قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور را 3 محصول ایران ساخت در زمره دارندگان فناوری لیزر قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید