جذابیت اقامتگاه های بوم گردی خراسان برای اروپایی ها و اعراب

به گزارش دیار سلمان، مدیر اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پیش از این ما حدود 25 اقامتگاه بوم گردی داشتیم که اکنون این تعداد ظرف همین یک سال اخیر به 58 اقامتگاه بوم گردی تغییر یافته است و به عبارتی رشد 140 درصدی در صدور مجوزها و پروانه بهره برداری اقامتگاه های بوم گردی را داشتیم.

جذابیت اقامتگاه های بوم گردی خراسان برای اروپایی ها و اعراب

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

حامد مهدوی در گفت وگو با خبرنگاران با حضور در تحریریه این خبرگزاری با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی تمام پتانسیل هایی که یک اقامتگاه بوم گردی می تواند داشته باشد را دارد، اضافه نمود: ما منطقه داورزن، کویر یونسی بجستان و زیبایی های طبیعی درگز را داریم. هم چنین شاهرگ بودن شهرستان سبزوار و داورزن در جهت ما را بر آن داشت تا طبیعت گردی را در آن مناطق هم گسترش دهیم که این کار را هم انجام دادیم.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال به سمت شرق داورزن و مزینان که حرکت می کنیم، کویر را مشاهده می کنیم و غرب آن و به فاصله 30 کیلومتر و شاید هم نزدیک تر طبیعت و آبشار را داریم و اماکن بسیار کمی در ایران پیدا می گردد که فاصله کویر و جاذبه های طبیعی، رودخانه ها و آبشارهای آن نزدیک هم باشند. این جاذبه ها در استان ما باعث رونق و پیشرفت این حوزه تاکنون شده است.

مدیر اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام نمود: استان ما جزء استان های پیشرو در این قضیه است ولی استان هایی مانند فارس و کرمان نیز در این زمینه خوب کار کردند. ما هم به تدریج وارد صندلی آن ها خواهیم شد.

20 اقامتگاه بوم گردی آماده بهره برداری است

مهدوی در خصوص آمار تفکیکی اقامتگاه های بوم گردی استان بیان نمود: این آمارها ثابت نیست و روزانه به دلیل دریافت پروانه روبه افزایش است و به نسبت موافقت نامه نیز از تعداد آن کاسته می گردد. تعداد 66 اقامتگاه های بوم گردی تا 25 مرداد ماه، بوده و 90 موافقت نامه اولیه داشتیم. 20 اقامتگاه آماده بهره برداری هستند.

وی بیان نمود: اقامتگاه های بوم گردی هم مانند تمام تاسیسات گردشگری اقامتی دیگر درجه بندی می گردد؛ درجه یک، دو وسه که درجه یک جزو بهترین هاست و درجه دو وسه.... در ادامه قرار می گیرند. اقامتگاه ارگ رادکان بهترین اقامتگاه بوم گردی کشور هم از لحاظ فضا و هم خدمات است. در رادکان خیلی علاقه مند هستند که به این حوزه وارد شوند و در سطح کشور هم روستاهایی داریم که شاید 30 اقامتگاه بوم گردی در آن وجود داشته باشد.

در حال تدوین آیین نامه استانداردسازی اقامتگاه های بوم گردی در کشور هستیم

مدیر اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه نمود: بر اساس درجه ای که به اقامتگاه های بوم گردی می دهیم، نرخ خاصی را هم به آن ها می دهیم. به عنوان مثال اقامتگاهی که درجه یک است، نرخ صبحانه، ناهار و شام آن با اقامتگاهی که درجه سه است، متفاوت است.

وی ادامه داد: اقامتگاه ها با توجه به تعداد اتاق، سرویس بهداشتی داخل هر واحد و...درجه بندی می شوند و اخیرا هم علاوه بر درجه بندی اقامتگاه ها، مانند هتل ها، در حال تدوین آیین نامه استانداردسازی اقامتگاه های بوم گردی در کشور هستیم. استانداردسازی آن ها در حال تدوین است و تدوین استانداردسازی به معنای این است که نرخ آزاد می گردد و سازمان فقط صرف نظارت را دارد.

اقامتگاه های بوم گردی استان غالبا درجه دو و سه هستند

مهدوی با بیان این که اقامتگاه های بوم گردی استان غالبا درجه دو و سه هستند، گفت: با توجه به این که ما در حوزه اقامتگاه های بوم گردی در استان ضعف داشتیم و حدود 25 اقامتگاه بوم گردی بیشتر نداشتیم، زمانی که ما در یک روستا، اقامتگاه بوم گردی را توسعه می دهیم، می خواهیم که مردم ببینند که یک اقامتگاه بوم گردی چه اتفاقی را در اقتصاد آن روستا به وجود می آورد و می طلبد که کمی شرایط را آسان تر بگیریم تا مردم طعم اقتصاد گردشگری را بچشند.

وی اظهار کرد: شهرهای شمال خراسان بیشتر وجود اقامتگاه را می پسندند و غرب خراسان در زمینه توسعه ضعیف عمل می نماید. بوم گردی در غرب خراسان هم در حال راه اندازی است. به عنوان مثال اولین اقامتگاه سنتی را در سبزوار مجوز دادیم و راه افتاده است.

مدیر اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر این که بانک ها در زمینه ارائه تسهیلات و مشوق ها به کسانی که مایل به فعالیت در زمینه اقامتگاه های بوم گردی هستند، همکاری نمایند، اضافه نمود: تسهیلات تا سال گذشته خیلی عالی بوده و سال جاری هم ان شاءالله همین طور است.

مهدوی عنوان نمود: دولت در قالب اشتغال روستایی و عشایری وام های 6 درصد در مناطق غیرمرزی و 5 درصد در مناطق مرزی به عنوان تسهیلات ارائه می دهد که سقف هم ندارد و باید ببینیم که توجیه آن کار در پروژه هست یا خیر و این تسهیلات برای مرمت و ساخت اقامتگاه سنتی و بوم گردی است.

خراسان رضوی در حوزه اکوکمپ ها ضعیف است

وی درباره فعالیت اکوکمپ ها در کنار اقامتگاه های بوم گردی در خراسان رضوی بیان نمود: اکوکمپ ها زیرمجموعه اقامتگاه های بوم گردی نیستند؛ کمیته طبیعت گردی، گردشگری روستایی و عشایری، گردشگری ورزشی و... وجود دارد که اکوکمپ ها در قالب آن کمیته هاست و در حوزه اقامتگاه های بوم گردی نیست. استان ما در حوزه اکوکمپ ها ضعیف عمل می نماید، به دلیل این که در این زمینه مشوق هایی نبوده و می خواهیم در قالب بوم گردی تسهیلات خاصی را به آن ها ارائه دهیم.

اقامتگاه های بوم گردی برای اروپایی ها و اعراب از هتل ها بیشتر جاذبه دارد

مدیر اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان، در خصوص میزان استقبال گردشگران خارجی از اقامتگاه های بوم گردی توضیح داد: استقبال زیاد است؛ به ویژه استقبال اعراب در حوزه جاذبه های طبیعی مانند اخلمد و رادکان و مکان هایی که طبیعت بکر داریم و از همه چشمگیرتر توریست های اروپایی هستند که از منطقه خواف و نشتیفان بازدید می نمایند.

وی ادامه داد: استقبال گردشگر اروپایی خیلی زیاد شده و اقامتگاه ها رزرو بسیاری دارند. منطقه کاشمر، منطقه ای است که جهت دوچرخه سواران اروپایی است و اکثرا همه علاقه مند به اقامتگاه های بوم گردی اند و اقامتگاه های بوم گردی برای اروپایی ها و اعراب از هتل هایمان بیشتر جاذبه دارد.

سرمایه گذاران به قابلیت ایجاد اقامتگاه در مناطق کویری پی نبرده اند

مهدوی درباره وضعیت اقامتگاه های بوم گردی حاشیه کویر و کویر خراسان نسبت به اماکن دیگر ایران، اعلام نمود: کویر ما بسیار عالی است. هم چنین منطقه یونسی بجستان و کویر منطقه داورزن خیلی خوب است ولی سرمایه گذار متاسفانه هنوز به این قابلیت پی نبرده است. ما مشوق هایی هم داریم، ولی سرمایه گذار متاسفانه در این حوزه زیاد وارد نشده است.

وی اضافه نمود: موضوع دیگر در زمینه مسائلی است که با ادارات مختلف داریم؛ مسائلی که با امور اراضی، منابع طبیعی و... در واگذاری زمین ها داریم. مشوق های سرمایه گذاری هست ولی اصلی ترین مساله، زمین است که البته درصدد برطرف آن هستیم.

وی ادامه داد: در حال فعال کردن کمیته طبیعت گردی و گردشگری هستیم؛ این کمیته، کمیته ای است که ما، امور اراضی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، اداره امور عشایر دور هم جمع می شویم تا مسائل برطرف گردد و ان شاءالله در آینده رشد بیشتری خواهیم داشت. اقامتگاه های منطقه داورزن و بجستان و.. هم خوب است ولی کویر اقامت خاصی را می طلبد؛ این که ما بتوانیم امکاناتی را فراهم کنیم که در داخل همان کویر مانند استان های دیگر بتوانند اقامت و اسکان داشته باشند، خیلی بهتر است.

مدیر اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان همچنین پیرامون نحوه نظارت بر خدمات اقامتگاه های بوم گردی گفت: نظارت در این حوزه مانند تمام تاسیسات دیگر گردشگری است و اگر کسی گزارشی یا شکایت داشته باشد، می تواند به معاونت گردشگری، مدیریت اقامتگاه های بوم گردی یا ادارات شهرستانی مراجعه کند ولی تاکنون من شکایتی را نداشتم.

تعداد اقامتگاه های بوم گردی باید دو برابر گردد

مهدوی در خصوص نقطه ایده آل اقامتگاه های بوم گردی از نظر کمی و کیفی عنوان نمود: دو دیدگاه در خصوص توسعه اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد؛ یک دیدگاه این است که کیفیت را فدای کمیت نکنیم؛ ولی دیدگاه ما این است که حداقل دوبرابر ظرفیتی که اکنون داریم، باید اقامتگاه داشته باشیم و این حوزه جای رشد بیشتری دارد. با توجه به روستاها در شهرستان های مختلف و پهناور استان خراسان، تعداد اقامتگاه های ما باید به دوبرابر عددی که اکنون است، برسد.

وی در خصوص ایجاد ظرفیت در اماکنی که پتانسیل ایجاد اقامتگاه ندارند، اضافه نمود: به عقیده من مکانی که ظرفیت ایجاد اقامتگاه ندارد، با احداث و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی دارای ظرفیت خواهد شد. هر مکانی مانند کوه، دره و طبیعت و... یک قابلیت گردشگری دارد و فضای طبیعی متفاوت است و با تعریف یک بسته گردشگری می توان منطقه بی ظرفیت را دارای ظرفیت کرد. به عنوان مثال در بوم گردی طبس برق وجود ندارد و یک جهت با فانوس نورپردازی شده است و به عقیده من سوق دادن افراد به سمت این نوع جاذبه ها و ایجاد اینگونه اقامتگاه ها هنر خاص و ایده جدیدی است.

مدیر اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان در خصوص افزایش و ماندگاری زائر در استان خراسان به دلیل رشد ظرفیت های اقامتگاه ها، اظهار کرد: این قضیه 100 درصد رخ داده و قطعا این امر باعث ماندگاری مسافر خواهد شد ولی نیازمند زمان است و همکاری سایر قسمت های گردشگری را می طلبد.

مهدوی پیرامون اهمیت فراوری درآمد اقامتگاه های بوم گردی اضافه نمود: نکته مثبت اقامتگاه های بوم گردی این است که نه تنها می تواند صرف اقامت را برای آن ها داشته باشد بلکه در اقتصاد روستا و فروش محصولات روستا خیلی موثر است و به نوعی یک کارگاه فراوریی حساب می گردد. خیلی از اقامتگاه های ما این کار را انجام می دهند و بقیه هم به این سمت حرکت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 446

به "جذابیت اقامتگاه های بوم گردی خراسان برای اروپایی ها و اعراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذابیت اقامتگاه های بوم گردی خراسان برای اروپایی ها و اعراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید