چیچن ایتزا ال کاستیلوی مکزیک، اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم

به گزارش دیار سلمان، هرم چیچن ایتزا ال کاستیلو، قطعا یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری مکزیک است که به طرز شگفت انگیزی طراحی سه لایه دارد و موجب شگفتی همگان شده است.

چیچن ایتزا ال کاستیلوی مکزیک، اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان مکزیک هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

مکزیک، یکی از کشورهای قاره آمریکا است که به عنوان عظیم ترین کشور اسپانیایی زبان در جهان، شناخته می گردد. این سرزمین را می توان از کهن ترین مناطق جهان معرفی کرد که لقب مهد تمدن آزتک را که از مهم ترین تمدن های باستان است، به خود اختصاص داده است. این کشور کهن، در قرن 16 میلادی توسط هرنان کورتس، کشف شد و پس از سه قرن تحت استعمار سلاطین اسپانیا، در اوایل قرن 19 میلادی، استقلال خود را بدست آورد.

جالب است بدانید که باستان شناسان اولین آثار بدست آمده از بشر در آمریکای مرکزی را در منطقه ای که امروزه این کشور در آن قرار گرفته است، کشف نموده و قدمت آن برابر با 40 هزار سال پیش، تخمین زده شده است. در این سرزمین آثار تاریخی جالب و شگفت انگیزی از تمدن های کهن و باستانی و ادوار مختلف تاریخی برجای مانده است که بعضی از آن ها در گروه عجایب هفتگانه، معرفی شده است. چیچن ایتزا (Chichen Itza)، شهری باستانی مربوط به دوران پیشا کلمبی است که توسط مردم مایا ساخته شد. چیچن ایتزا در لغت یعنی در کنار دهانه چاه ایتزا و کلمه ایتزا نیز احتمالا در زبان مایا به معنای جادو یا جادویی است.

این شهر از اواخر دوره کلاسیک (600 تا 900 میلادی) تا سرانجام کلاسیک (800 تا 900 میلادی) و اوایل دوره پسا کلاسیک (900 تا 1200 میلادی) نقطه کانونی در نواحی شمالی شبه جزیره یوکاتان به شمار می رفت. چیچن ایتزا یکی از عظیم ترین شهرهای تمدن مایا بود که تاریخی اسطوره ای پشت آن نهفته است. این شهر متنوع ترین جمعیت تمدن مایا را در خود نگه می داشت که همین موضوع عاملی مهم برای رخنه کردن سبک های مختلف معماری در آن شده است. این مکان در سال 2007 میلادی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهانی جدید انتخاب شد. چیچن ایتزا همچنین به عنوان میراث جهانی تحت حفاظت یونسکو قرار گرفته است. در دورانی بین قرون 9 تا 12 میلادی، حکمرانان چیچن ایتزا، هرمی را ساختند که به کوکولکان (Kukulcan)، نامگذاری شد.

باستان شناسان معتقد هستند که این بنای تاریخی در دورانی که مورد استفاده قرار می گرفت، احتمالا به عنوان معبدی برای عرضه و پیشکش کردن قربانیان به خدای باران مایاها، چاک، فعالیت می نموده است. همچنین آن ها با توجه به بقایایی از انسان هایی که در این معبد کشف شده است، بر این باورند که علاوه بر قربانی کردن حیوانات، استفاده از انسان ها نیز به عنوان قربانی ایزد باران، امری عادی و بدیهی بوده است. ال کاستیلو (El Castillo)، نام دیگر این هرم افسانه ای و شگفت انگیز است.

درواقع این بنای منحصربه فرد، معبدی است که توسط سازندگانش به صورت هرم بنا شده است. این معبد هرمی شکل در استان یوکوتان و در کشور مکزیک قرار گرفته است. معماری آن بسیار جالب و قابل توجه است و نه تنها باعث حیرت بازدیدنمایندگان و گردشگران شده، بلکه شگفتی باستان شناسان را نیز برانگیخته است.

یکی از جذابیت های معماری این بنا، 91 پله ای است که در هر یک از چهار طرف آن مشاهده می گردد. بنابراین در مجموع این معبد دارای 364 پله است. اما برای رسیدن به معبدی که در بالاترین نقطه هرم قرار گرفته است، گردشگران و بازدیدنمایندگان باید یک پله دیگر را طی نمایند که در مجموع با 365 پله روبه رو می شوند و این یکی از شگفتی این مبعد است؛ چرا که تعداد پله های آن با تعداد روزهای سال برابر است.

تا چندی پیش باستان شناسان تصور می کردند معماری سحرآمیز این بنای زیبا دارای یک هرم ثانویه در دل هرم اصلی است. اما به تازگی با پیشرفت تکنولوژی، کارشناسان کاوش های متعددی را بر این معبد اسرارآمیز انجام انجام دادند که نتایجی جالب و حیرت انگیز به دست آمد. آن ها با پدیده ای جدید و باورنکردی روبرو شدند.

به نظر می رسد هرمی سومی وجود دارد که داخل هرم دوم قرار گرفته است. با این اوصاف شاید بتوان ال کاستیلو را اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم واحد دانست که اگر محققان بتوانند به لایه های آن نفوذ نمایند، بی شک اطلاعات مهم و جالبی درباره سازندگان آن به دست خواهند آورد. محققان برای دستیابی به اطلاعات و کشف جزئیات بیشتر از تکنولوژی برش نگاریِ (توموگرافی) سه بعدیِ الکتریکیِ مقاومت بنا یا به اصطلاح ERT-3D استفاده نموده اند. از آنجایی که سال گذشته از این تکنولوژی برای کشف چاه و قناتی که زیر ال کاستیلو قرار داشت و مدفن قربانیان زیادی بود، استفاده شده است، محققان با این روش به خوبی آشنا بوده و می توانند اطلاعات قابل قبول تر و جامع تری از این معبد منحصربه فرد و جالب را کسب نمایند.

جالب است بدانید که در این تکنولوژی، از 96 الکترود در فضای بیرونی سازه استفاده می گردد تا دانشمندان بتوانند نقشه ای دیجیتالی را از هرم اسرارآمیز مورد نظر، ترسیم نمایند. همچنین آن ها بر این باورند که هرم امروزی روی هرم دیگری ساخته شده است که اسناد خوبی از آن وجود دارد. اما آنچه باعث شگفتی محققان شده است، وجود سازه ا سوم، داخل هرم دوم است. درواقع این بنا نه تنها دارای محراب و راه پله است، بلکه نزدیک ترین فاصله را به چاه زیر ال کاستیلو دارد و بی تردید با رسیدن به آن، راستا دستیابی به فرهنگ سال های اولیه ساخت آن و مردمان سازنده اش هموارتر می گردد و احتمالا می توان پاسخ بسیاری از پرسش هایی را که در خصوص تمدن و فرهنگ مردم آن موقع وجود دارد، یافت.

جئوفری برَسوِل از دانشگاه کالیفرنیا در ایالت سن دیه گو، مطلب قابل توجهی را عنوان نموده است. وی معتقد است که سازه ای مشابه در دل ال کاستیلو دهه 40 میلادی کشف شده است که برای کشف حقایق بیشتر در خصوص آن، نیازمند کاوش و تحقیقات بیشتر است؛ این درحالی است که متاسفانه سست بودن زیاد زیر ساخت آن امکان کاوش بیشتر را میسر نساخته است. وی در ادامه اظهارات خود گفته است که شاید این تنها سازه داخل ال کاستیلو نباشد و ممکن است چند هرم دیگر نیز داخل هرم ثانویه وجود داشته باشد.

همین موضوع باعث شده است تا هویت واقعی این بنا همچنان در هاله ای از ابهام باقی بماند. تنها راه مطمئن شدن و کشف حقایق جدید کاوش و تحقیقات بیشتر بر این معبد هرمی شکل جالب و البته زیبا است که قطعا خطرات زیادی را برای کاوشگران و خود بنا به همراه دارد. متاسفانه در حال حاضر تماشا و بازدید از ساختار درونی هرم چیچن ایتزا امکان پذیر نیست ولی قطعا رویایی است که باستان شناسان علاقه مند به کشف جزئیات بیشتر در خصوص این بنای باستانی، در ذهن خود می پرورانند.

منبع: کجارو / curiosity.com
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1785

به "چیچن ایتزا ال کاستیلوی مکزیک، اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم" امتیاز دهید

1 کاربر به "چیچن ایتزا ال کاستیلوی مکزیک، اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیچن ایتزا ال کاستیلوی مکزیک، اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید