بازسازی منزل: خاتمه آخرین فصل بازسازی خانه عباس رمضانی در سه قلعه سرایان

به گزارش دیار سلمان، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار واصله، خاتمه آخرین فصل بازسازی خانه عباس رمضانی در سه قلعه سرایان صورت گرفت.

بازسازی منزل: خاتمه آخرین فصل بازسازی خانه عباس رمضانی در سه قلعه سرایان

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

محمد عرب گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور جلب مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم نامه ای با مالکین بناهای تاریخی در شهرها و روستاها اقدام می نماید و با اختصاص اعتبار با مشارکت مردم، بناهای تاریخی حفظ، نگهداری، بازسازی و بازسازی و احیا می شوند که به همین خاطر از محل منابع ملی مبلغ 500 میلیون ریال برای بازسازی این بنای تاریخی در سال 1399 اختصاص یافت.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان اضافه نمود: این بنا در محدوده تاریخی شهر سه قلعه واقع شده و بازسازی آن با هدف تبدیل به واحد بومگردی در سالهای گذشته از محل منابع ملی با فعال کردن کارگاه بازسازیی شامل خاکبرداری و سبک سازی پشت بام، اجرای تأسیسات، خاکبرداری و آواربرداری فضاهای مسقف و کف حیاط، پی سازی و مقاوم سازی عناصر باربر، حذف الحاقات، بازسازی نما سردر ورودی، بازسازی نمای داخلی حیاط، آجرفرش داخل حیاط، بازسازی پوشش های آسیب دیده و اجرای مجدد پوشش ها بود.

در ادامه هم دوغاب ریزی شن و گچ در دولایه، قوره گل و اجرای اندود مجدد کاهگل پشت بام در دولایه، اندود خاک و گچ و بعلاوه اندود نهایی گچ فضاهای مسقف، سنگفرش کلیه اتاق ها و فضاهای مسقف، حفر چاه های فاضلاب، بازسازی دیوارهای دورتادور بنا در ضلع شمالی، جنوبی و غربی با اجرای مجدد دیوار با خشت سنتی و شمشه گیری و اجرای اندود نهایی کاهگل، بازسازی کامل بادگیر شامل کلاف بندی بادگیر و مقاوم سازی تیغه های بادگیر بنا با تخته الوارهای مناسب، استحکام بخشی دیوارهای بادگیر و اجرای اندود خاک و گچ قسمتهای داخلی بادگیر، بازسازی رخ بام و مقاوم سازی ساقه بادگیر و بازسازی تزئینات بادگیر انجام شد.

عرب ادامه داد: کاشی و سرامیک و اجرای تأسیسات چهار باب سرویس بهداشتی، کف سازی دو اتاق به جامانده که قبلاً انجام نشده بود، آجرفرش کف ایوان جنوبی و اتاق زیر بادگیر و اجرای اندود گچ از جمله اقدامات بازسازیی در این بنا بوده است و ادامه کار بازسازی شامل ساخت در و پنجره و تجهیز و بهره برداری از بنا به عهده شهرداری سه قلعه به عنوان مالک است.

او اعلام کرد: خانه رمضانی در داخل گذرهای بافت تاریخی شهر سه قلعه یکی از نمونه های اصیل معماری ایرانی با ویژگی های این معماری یعنی درون گرایی و حیاط مرکزی محسوب می گردد. بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، حیاط، ایوان ها، مطبخ، اتاق های دورتادور حیاط، اطاق بادگیر و انبار است. محور اصلی بنا در جهت شمال شرقی - جنوب غربی قرار گرفته است که از مرکز حیاط می گذرد و دو ایوان بنا در دو طرف حیاط در امتداد محور اصلی واقع شده اند. ایوان جنوب غربی که ایوان اصلی بنا محسوب می گردد، دارای طاقی کلیل است و پس از آن اتاق بادگیر و سپس اطاق شاه نشین در امتداد محور بنا قرار دارند. وجود نقاشی ساعت هایی در داخل طاق های اتاق شاه نشین که هرکدام ساعت مشخصی را نشان می دهد و به همین علت این خانه تاریخی به خانه ساعت مشهور است.

عرب بعلاوه گفت: استفاده از اصول شناخته شده معماری ایرانی برای تطبیق با شرایط اقلیمی، فرهنگی، مذهبی، در طراحی این بنا مهمترین ویژگی این بناست. این بنای تاریخی با شماره 29947 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1991

به "بازسازی منزل: خاتمه آخرین فصل بازسازی خانه عباس رمضانی در سه قلعه سرایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: خاتمه آخرین فصل بازسازی خانه عباس رمضانی در سه قلعه سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید