روستای دیوزناو کردستان؛ روستایی پلکانی در دامنه های شاهو

به گزارش دیار سلمان، در دامنه سرسبز کوه شاهو، مرتفع ترین قله رشته کوه زاگرس، روستایی با قدمتی چند هزار ساله پنهان شده است که مردمانش پر از مهر هستند؛ روستای دیوزناو از جاهای دیدنی کردستان. این روستا که به علت معماری پلکانی و طبیعت خاص خود شناخته شده است، بهشت طبیعت گردان است.

روستای دیوزناو کردستان؛ روستایی پلکانی در دامنه های شاهو

طبیعت بکر و کوهستانی کردستان، فرهنگ فوق العاده مردم، لباس های محلی رنگارنگ و سنت هایی که از پس سال ها به جای مانده اند وسوسه مان می نمایند که این بار، به جای سفر به مقصدهای آشنا، برویم به غرب ایران و روستاهای زیبا و طبیعت بکر آن را از نزدیک ببینیم.

در این مطلب از مجله خبرنگاران سری می زنیم به روستای دیوزناو کردستان، روستای ملی ارغوان بافی با زمین فوتبالی زیبا در دل طبیعت.

روستای دیوزناو کجاست؟

روستای دیوزناو در شهرستان سروآباد و استان کردستان واقع شده است.

علت محبوبیت روستای دیوزناو چیست؟

این روستا به علت طبیعت بکر، معماری پلکانی و آب وهوای خوش محبوبیت زیادی دارد.

برترین زمان بازدید از روستای دیوزناو چه موقعی است؟

بهار و تابستان برترین فصل برای بازدید از روستای دیوزناو سروآباد است.

فاصله تهران تا روستای دیوزناو چقدر است؟

فاصله تهران تا روستای دیوزناو حدود 550 کیلومتر است.

روستای دیوزناو چه امکانات رفاهی و سرگرمیی دارد؟

اقامتگاه بومگردی، فروشگاه های محلی و درمانگاه برخی از امکانات روستای دیوزناو کردستان است.

در بازدید از روستای دیوزناو کجا اقامت کنیم؟

می توانید در اقامتگاه بومگردی داخل روستا یا روستاهای اطراف اقامت کنید یا در دل طبیعت چادر بزنید.

مشخصات روستای دیوزناو

روستای دیوزناو با خانه های پلکانی و طبیعت زیبا، از مقاصد محبوب طبیعت گردی غرب کشور است. بر اساس سرشماری ها، جمعیت روستای دیوزناو سروآباد 436 نفر است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیوزناو یعنی چه:

  • برخی ها می گویند دیوزناو یعنی مکانی با آب های فراوان
  • عده ای دیگر می گویند نام این روستا دیوزناو است؛ یعنی جایی که دیو یا همان خرس در آن زندگی می نماید
  • به علاوه دیوناز به معنی مکانی است که درختان گردو آنجا می رویند. پس دیوزناو یعنی روستایی که درختان گردوی زیادی دارد.

زاگرس زیبای ایران دامن پرمهرش را به روی این روستای سرسبز گگردده و آن را در دل خودش جای داده است. پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان متنوعی چون زالزالک، بلوط، بادام کوهی، پسته وحشی و درختچه های گون، کتیرا و تمشک است.

روباه، جوجه تیغی، گورکن، گرگ، خوک، خرگوش، سنجاب، شغال، بز کوهی و عقاب نیز حیواناتی هستند که در این منطقه کوهستانی زندگی می نمایند.

روستای دیوزناو کجاست؟

روستای دیوزناو در استان کردستان و در 43 کیلومتری شهرستان سروآباد قرار گرفته است. مریوان از شهرستان های نزدیک به این روستاست.

آدرس: استان کردستان، شهرستان سروآباد، دهستان ژریژه، روستای دیوزناو

لوکیشن روستای دیوزناو روی گوگل مپ

برترین مسیر دسترسی به روستای دیوزناو

برترین مسیر دسترسی به روستای پلکانی دیوزناو به وسیله شهرستان سروآباد است، پس باید خودتان را به سروآباد برسانید و از آنجا با خودرو شخصی یا تاکسی های محلی به دیوزناو بروید.

جاده منتهی به روستا، آسفالت شده ولی بهتر است با خودروهایی به این روستا سفر کنید که مناسب عبور و مرور در مسیرهای کوهستانی هستند.

- فاصله تهران تا روستای دیوزناو

از تهران تا روستای دیوزناو، حدود 550 کیلومتر فاصله است. با خودرو شخصی حدود 8 ساعت طول می کشد که خودتان را به این روستای زیبا برسانید و نفسی تازه کنید.

بعلاوه می توانید خودتان را با اتوبوس به مریوان برسانید و از آنجا با تاکسی به دیوزناو بروید. مسیر دیگر این است که با هواپیما به سنندج بروید. از آنجا خودتان را به مریوان برسانید و مسیر سروآباد را در پیش بگیرید.

- فاصله سنندج تا روستای دیوزناو

فاصله سنندج تا دیوزناو حدود 150 کیلومتر است که حدود 3 ساعت زمان می برد این مسیر را باید با خودرو شخصی طی کنید.

- فاصله کرمانشاه تا روستای دیوزناو

شهر زیبای کرمانشاه تا دیوزناو حدود 220 کیلومتر فاصله دارد. با خودرو شخصی می توانید 4 ساعته این مسیر را طی کنید و از طبیعت زیبای این روستا لذت ببرید.

- فاصله سروآباد تا دیوزناو

سروآباد بسیار نزدیک روستای دیوزناو است و فقط 43 کیلومتر با آن فاصله دارد. می توانید این مسافت را در زمان کمی طی کنید.

برترین زمان بازدید از روستای دیوزناو

اگر می خواهید از زیبایی های روستای پلکانی دیوزناو لذت ببرید، توصیه می کنیم بهار و تابستان به آنجا سفر کنید. در این دو فصل، نسیم خنک روح نواز و چشم انداز ها سرسبز و زیبایی های طبیعی روستای دیوزناو مثال زدنی است.

اوایل پاییز هم برای سفر به این منطقه مناسب است، اما شاید لازم باشد لباس گرم با خود ببرید. از این زمان به بعد، به خاطر کوهستانی بودن منطقه، هوا بسیار سرد می گردد. بعد از شروع بارش برف، مسیر نیز صعب العبور است.

دیدنی های روستای دیوزناو

آبشارهای بلند، سرسبزی و طبیعت بکر، این روستا را به بهشت گردشگران و طبیعت گردان تبدیل نموده است. شاید باورتان نگردد که در دل این روستای کوچک، زمین فوتبالی وجود دارد که نوع متفاوتی از جاذبه های گردشگری روستای دیوزناو است. این زمین فوتبال در کنار رودخانه واقع شده و طغیان رودخانه یک بار این زمین را خراب نموده و مردم روستا آن را از نو ساخته اند.

خانه های این روستا که به صورت پلکانی ساخته شده اند یکی دیگر از دیدنی های دیوزناو است. خانه ها به صورت طبقاتی روی هم ساخته شده اند و چشم انداز ای چشم نواز را ایجاد نموده اند.

با توجه به شیب زمین در منطقه ها کوهستانی، ساخت خانه های پلکانی برترین روش برای جلوگیری از فرسایش خاک است. از بالای بام ها می توانید چشم انداز کوه زیبای شاهو را ببینید.

جاهای دیدنی اطراف روستای دیوزناو

اگر به روستای دیوزناو سروآباد سری زدید، حتماً برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف روستا هم زمان بگذارید و برنامه ریزی کنید. در ادامه، با چند جاذبه گردشگری در اطراف این روستا آشنا می شویم.

- روستای جولانده

جولانده روستایی سرسبز از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد است و در فاصله کمی از روستای پلکانی دیوزناو قرار گرفته است. با سفر به این روستا، می توانید در دشت های زیبای پر از گل های بابونه قدم بزنید. این روستا نیز در حوزه پرورش ماهی فعالیت می نماید. جولانده در فاصله ای بسیار نزدیک و حدود 2 کیلومتری دیوزناو قرار گرفته است.

- روستای پالنگان

پالنگان روستایی با قدمت بسیار و معماری پلکانی از مشهورترین روستاهای تاریخی کردستان است. این روستا از توابع شهرستان کامیاران محسوب می گردد. جشن نوروزی روستای پالنگان مشهور است.

- رود سیروان

رودخانه سیروان مهم ترین رودخانه ناحیه اورامانات است که مسیر طولانی و پرپیچ وخمی را پشت سر می گذارد و نعمتی است برای همه روستاهایی که از آن عبور می نماید. مردم منطقه کنار این رود سرگرمی می نمایند. این رودخانه پرآب در مجاورت روستای دیوزناو کردستان قرار گرفته است و مایه سرسبزی آن است.

- قلعه پالنگان

قلعه پالنگان سازه ای بسیار قدیمی و از جاذبه های گردشگری پالنگان است. قلعه پالنگان معماری پلکانی دارد و مصالح اصلی به کار رفته در ساخت آن سنگ و ساروج است.

اگر به روستای دیوزناو سروآباد سفر کردید، به پالنگان هم سری بزنید و از زیبایی های این قلعه تاریخی لذت ببرید. از داخل روستای پلنگان و با کمی پیاده روی به این قلعه می رسید.

- کوه شاهو

کوه شاهو از بلندترین قله های رشته کوه زاگرس در شمال غرب استان کرمانشاه و جنوب استان کردستان است. به زبان کردی به آن حەوێ خانی می گویند. هر ساله گردشگران بسیاری برای بالارفتن از این کوه به منطقه می آیند.

امکانات سرگرمیی روستای دیوزناو

روستای دیوزناو سروآباد از مقاصد گردشگری کردستان است که با طبیعت دیدنی و زیبایی های خیره نماینده توجه گردشگران طبیعت دوست را به خود جلب می نماید. پیاده روی در دل طبیعت زیبا و بکر و کوه پیمایی گرشگران زیادی را به این روستا می کشاند. وجود چشمه های فصلی و دائمی و رودخانه سیروان و یکی از زیباترین زمین های فوتبال ایران برخی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه اند.

از امکانات سرگرمیی روستای پلکانی دیوزناو می توان به کمپینگ، عکاسی و طبیعت گردی اشاره نمود. اگر دوست دارید در فصل بهار و تابستان، زندگی در روستایی زیبا و خوش آب وهوا را تجربه کنید، حتماً سری به این روستا بزنید.

امکانات رفاهی روستا

روستای دیوزناو امکانات محدودی دارد. چند فروشگاه محلی در روستا هست که می توانید برخی از مایحتاجتان را از آنجا تهیه کنید. درمانگاه کوچکی هم در نزدیکی روستا وجود دارد.

زبان و فرهنگ مردم روستا

تا اینجا از زیبایی های طبیعی روستای دیوزناو کردستان گفتیم، اما زیبایی ها به طبیعت محدود نمی گردد. مردم این منطقه با لباس های رنگارنگ محلی به زیبایی چشم انداز ها طبیعی می افزایند. مردم دیوزناو به زبان کردی اورامی صحبت می نمایند.

فرهنگ محلی این روستا غنی از آداب ورسوم کهن است که در مراسم ها و جشن ها دیده می گردد. اگر قصد دارید در بهار به این روستا بروید، جشن نوروزی را از دست ندهید.

رود پرآب سیروان دامن پرمهرش را در مجاورت این روستا گسترانده و باعث رونق این منطقه شده. اغلب ساکنان روستای دیوزناو سروآباد به حرفه صید یا پرورش ماهی مشغول هستند و برخی دیگر هم کشاورز و باغدارند.

سوغاتی روستای دیوزناو

همه گردشگران دوست دارند به هر منطقه ای سر می زنند، یادگاری هایی را برای خودشان و آشنایانشان ببرند. ارغوان بافی یکی از هنرهای محلی این روستاست. مردم این روستا از ترکه های درخت ارغوان انواع صنایع دستی را می بافند که سوغاتی زیبا از روستای دیوزناو است. در سال 1399 این روستا به عنوان مرکز اصلی ارغوان بافی ثبت شده است.

محصولات محلی مانند عسل طبیعی، انگور و گردو بعلاوه، صنایع دستی ای مانند فرش های دستباف و گیوه های کردی از دیگر سوغاتی های محبوب این منطقه هستند.

اقامت در روستای دیوزناو

بسیاری از طبیعت گردانی که به این منطقه سفر می نمایند، ترجیح می دهند در دل طبیعت بمانند و کمپ نمایند. عده ای دیگر نیز در اقامتگاه های بومگردی می مانند. می توانید در اقامتگاه بومگردی تافی دیوزناو یا اقامتگاه های بومگردی مریوان بمانید.

توصیه هایی برای سفر به یادماندنی در روستای دیوزناو

برای اینکه سفری به یادماندنی داشته باشید، توصیه می کنیم به این نکات توجه کنید:

  • روستای دیوزناو کردستان در دل کوهستان واقع شده و مسیر رسیدن به آن کمی سخت است،
  • سعی کنید از اواسط پاییز و زمستان به این منطقه سفر نکنید. در صورت سفر در این فصول ضروری است تجهیزات مناسب را همراه داشته باشید.
  • اگر به کوه نوردی حرفه ای علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم کوه شاهو را از دست ندهید.
  • در این منطقه، هر جا که پا بگذارید، زیبایی می بینید. پس حتماً دوربین عکاسی همراه داشته باشید.
  • مثل همواره، توصیه می کنیم به فرهنگ مردم منطقه احترام بگذارید و در حفظ طبیعت زیبای آن کوشا باشید.
منبع: علی بابا
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2434

به "روستای دیوزناو کردستان؛ روستایی پلکانی در دامنه های شاهو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای دیوزناو کردستان؛ روستایی پلکانی در دامنه های شاهو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید