مانع زدایی از طبقات پایین سازمان های دولتی شروع گردد

به گزارش دیار سلمان، یک عضو اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی نوشت: از چند سال گذشته به این سو، ما در ایران با رشد بنگاه ها و سازمان هایی که مأموریت شان فراوری موانع بوده روبه رو هستیم. کشور ما جایی است که با رانت اداره می گردد، مبارزه با رانت و ساختار رانتی فقط انسان را عقب می اندازد، فرصت و انرژی او را به هدر می برد.

مانع زدایی از طبقات پایین سازمان های دولتی شروع گردد

به گزارش خبرنگاران، در یادداشت نسیم توکل آمده است: از چند سال گذشته به این سو، ما در ایران با رشد بنگاه ها و سازمان هایی که مأموریت شان فراوری موانع بوده روبه رو هستیم. سازمان هایی که بدون آشکار ساختن هویت و قدرت خود با لابی کردن پیروز شده اند بر بسیاری از قانون گذاران تاثیر داشته باشند، فرایند آن را کنترل نموده و اگر جایی مجوز آن ها لازم نیست صرفاً به دلیل قدرت نمایی و نمایش وجود حضور یابند.

وجود چند میلیون کارمند و مسئول در بخش دولتی واقعاً چه تأثیری دارد؟ آیا غیر از این است که این افراد باید شغل داشته و مشغول باشند؟ اشتغالزایی برای این طبقه یعنی مانع زایی و دولت فربه برای نشان دادن خود مجبور به انجام این فرآیند است؛ بنابراین در فضای داخلی و هر امری با موانع بسیار زیادی روبه رو هستیم.

جوان گرایی؛ راه حل مطمئن

در چند سال گذشته، به شخصه دریافته ام که در بسیاری از سازمان ها و ارگان ها به خصوص پس از تغییر نسل در میان مدیران ارشد دولتی و وقوع جوان گرایی، رویکرد مانع زدایی به سازمان و فرایند کار وارد شده است. این مدیران به جای انتظار برای مشخص تکلیف توسط قانون که تا به امروز هیچ گاه برای پاسخ به نیازهای لحظه ای صنعت، بخش خصوصی، فناوری و کارآفرینان به روز نبوده است، کوشش کردند که خود با مدیریت فرآیندها و تدبیر در عملکرد خود کارها را تسهیل نمایند.

از این رو با تأمل بیشتر در این مورد در می یابیم که بسیاری از این افراد را در سطح معاونان ریاست جمهور، وزیران و حتی مدیرکل داشته ایم که با برقراری ارتباط، شبکه سازی مستمر با بخش خصوصی و شنیدن مسائل آن ها اگر نمی توانستند قانون را تغییر دهند، کوشش نموده اند حتی با چند دستخط کار را انجام دهند و به سهم خود تغییر ایجاد نمایند.

من بارها از نمایندگان بخش خصوصی شنیدم که بابت تسهیل کار نامه هایی دریافت شده و حتی در مجامع مدنی و انجمن ها بارها کوشش شد که از جهت نامه نگاری و تنظیم دستورالعمل های جمعی برای اخذ راه حل در یک مشکل اقدام کنیم که حتی پس از پیروزیت در دریافت راه حل متأسفانه دستور در عمل اجرایی نشد. در دو سال گذشته به ویژه با موج بزرگی از دستورهایی که فاقد ارکان اجرایی لازم بوده اند برخورد داشتم.

در چند مورد نیز برای خودم پیش آمده که دستور یکی از معاونت های ریاست جمهوری را داشتم اما وقتی در چارت سازمانی آن معاونت دقیق شدم دریافتم که آن اولین کارمندی که باید برای انجام کار برگه را امضاء کند به دلیل عادت روتین کار خود، ترس از مواخذه شدن برای اجرای آئین نامه جدید و تغییر در فرایند کار یا حتی براساس صلاحدید شخصی خود نمی خواهد کار انجام گردد و به همین دلیل کل فرآیند یک مجموعه زمین می ماند و هزینه زیادی در این جهت تلف می گردد. همچنین از نظر دور نداشته باشیم که این جهت غلط در اجرا نشدن دستورالعمل و بخش نامه ابلاغی به گوش مدیر اصلی نمی رسد. به عبارت دیگر بسیاری از دستورهای صادره، ابلاغ ها و آئین نامه های مدیران ارشد در سیستم اداری فاقد ضمانت اجرایی هستند.

سراغ آبدارچی برویم

در جایی دیگر، بارها از بسیاری بزرگان و صنعتگران پیشکسوت کشور از جمله پدرم شنیده ام که باید براساس رویه های موجود در کشور عمل کنم و این شکل مطالبه گری و به چالش کشیدن سیستم اداری در کشور ما نفس گیر و از بین برنده است. در واقع، تغییر فقط در صورت تغییر نسل و روی کار آمدن افرادی که اراده به تغییر دارند و حاضر هستند برای آن هزینه و کوشش نمایند، به وقوع می پیوندد.

پدرم همواره به شوخی ضرب المثلی را بیان می نمایند از این قرار کاری که بخواهد توسط مدیر بالایی و فلان معاون وزیر انجام گردد سخت و محال است، اما اگر برای انجام کاری بسیار دشوارتر و نشدنی تر سراغ آبدارچی یک سازمان یا اداره بروید و از او هدایت بگیرید، کار سریعاً انجام می گردد. استدلال این ضرب المثل هم آنگونه که همه می دانیم آگاهی آبدارچی اداره از تمامی اتاق ها و فرایند انجام کار است. اینکه خاطر آبدارچی برای همه عزیز هست و همه برای او کار انجام می دهند. شاید این حرف خنده دار باشد اما اگر بخواهیم بپذیریم که کشور ما جایی است که با رانت اداره می گردد، مبارزه با رانت و ساختار رانتی فقط انسان را عقب می اندازد، فرصت و انرژی او را به هدر می برد. انسان در مبارزه با این معضل و در جهت مأیوس می گردد و باید کسب وکار خود را به گوشه ای گذارد؛ در حالی که افراد یا شرکت هایی که از این رانت مولد در قالب مشروع و بدون تضییع حق دیگران استفاده می نمایند و با شبکه سازی لابی گری مناسبی نموده اند پیروز تر هستند. در واقع، اگر بپذیریم برای ایجاد تغییر و انجام فرآیندها به جای کوشش در طبقه بالا چارت حاکمیتی به سراغ طبقات پایین حاکمیت برویم، پیروز تر خواهیم بود. به بیانی ساده تر، فرهنگ سازمانی باید در آخر چارت سازمانی دولت تغییر کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1756

به "مانع زدایی از طبقات پایین سازمان های دولتی شروع گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانع زدایی از طبقات پایین سازمان های دولتی شروع گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید