امکان درمان زخم های دیابت با تابش پلاسمای سرد در ایران فراهم شد

به گزارش دیار سلمان، با فراهم شدن امکان تزریق پلاسما برای درمان زخم های پوستی مبتلایان دیابت، ایران در زمره معدود کشورهای برخوردار از این فناوری نهاده شد.

امکان درمان زخم های دیابت با تابش پلاسمای سرد در ایران فراهم شد

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پلاسمای سرد کاربردهای گوناگون صنعتی و پزشکی دارد، اما تا پیش از این برای بهبود زخم های پوستی استفاده نشده بود. این اتفاق، ریشه ای جهانی دارد چراکه مطالعات چندانی بر روی این حوزه صورت نگرفته و ایران، یکی از معدود کشورهای پیشرو در این حوزه است.

محققان شرکت دانش بنیان هوپاد صنعت پلاسما، پیروز شدند دستگاهی را برای تزریق پلاسما در مداوای زخم های پوستی مبتلایان به دیابت نوآوری نمایند.

در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که نیمی از آنها دچار زخم های دیابتی می شوند. با فرایند روبه رشد این آمار، احتیاج به توسعه یک روش درمانی که بتواند به صورت موضعی، باکتری ها را از بین ببرد، لازم است.

ایده اصلی استفاده از پلاسمای سرد در درمان زخم، با توجه به هزینه های بالای پانسمان شکل گرفت و در مرحله اول، مطالعات بر روی نمونه های حیوانی با همکاری پزشکان صورت گرفت و با پیروزیت کامل به خاتمه رسید. پس از آن بر روی 70 بیمار در بیمارستان شریعتی و مرکز تحقیقات دیابت تهران آزمایش شد.

استفاده از پلاسمای سرد گاز هلیوم، علاوه بر از بین بردن باکتری ها، با تحریکات سلولی باعث تسریع فرایند بهبود زخم می گردد. در حال حاضر کشور آلمان نیز از این فناوری استفاده می نماید که هزینه های آن تا 8000 یورو نیز می رسد و بسیار بالاتر از هزینه خدمات دستگاه شرکت هوپاد صنعت پلاسما است.

با توجه به اینکه این روش، درمان زخم را با حذف کامل باکتری ها تا چند مرحله تسریع می نماید، هزینه استفاده از آن نسبت به روش های دیگر بسیار پایین است.

در عملیاتی شدن این دستاورد، ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، همکاری های لازم را به عمل آورده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2168

به "امکان درمان زخم های دیابت با تابش پلاسمای سرد در ایران فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان درمان زخم های دیابت با تابش پلاسمای سرد در ایران فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید