مؤثرترین راه برای عبور از رکود کرونا

به گزارش دیار سلمان، یک کارشناس ارشد مدیریت گردشگری معتقد است: گردشگری و همه صنایع وابسته به آن، مهمترین و مؤثرترین رهیافت برای عبور از رکود بازارهای متصل جهانی از شروع همه گیری کووید 19 تا آینده پساکرونایی است.

مؤثرترین راه برای عبور از رکود کرونا

به گزارش خبرنگاران، آیت احمدی ـ کارشناس ارشد مدیریت دنیاگردی برنامه ریزی و توسعه ـ در یادداشتی با اسم توسعه گردشگری مروری دارد بر عوامل توسعه و دستاوردهای گردشگری و تاکید دارد که رونق گردشگری می تواند شتاب دهندۀّ جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد دنیای گردد.

در این نوشتار آمده است: با توجه به چشمگیر بودن دستاوردهای گردشگری در عرصه مالی کشورهایی که در این زمینه فعالیت های گسترده ای را به عمل می آورند، لازم است که مطالبی را در این راستا بیان کنم؛ مطلب نخست آن است که صنعت گردشگری با توجه به توسعه فرآیند دنیای شدن در دنیا کنونی به سومین صنعت دنیا تبدیل شده است. کسب چنین صندلیی برای این است که صنعت گردشگری سبب می گردد هر کشوری بتواند نه تنها در پرتو فعالیت های پویا و متنوع گردشگری نرخ رشد مالی خود را افزایش دهد، بلکه به ضرورت دسترسی توسعه پایدار هم پی برد. از همین رو است که موظفیم با توجه به الزامات توسعه مالی، فرهنگی و اجتماعی به برنامه ریزی هایی اقدام کنیم که جنبه اصولی یعنی راهبردی و استراتژیک داشته باشد. بعلاوه درصدد آن باشیم که این برنامه ریزی های مدون شده با استفاده از مدیریت های علمی و حرفه ای به اهداف خود نائل گردد.

دومین مطلب این است تا می توان باید از تصدی گری دولت در صنعت گردشگری ممانعت به عمل آورد و اجازه نداد که این صنعت تابع سیاست ها و خط مشی های آن گردد و به جای آن بخش خصوصی پرچمدار رشد و توسعه این صنعت باشد، زیرا بخش خصوصی مجبور است نه تنها در راستای بهره وری سرمایه گذاری خود به عنصر کارآمدی توجه کافی مبذول داشته باشد، بلکه شیوه های عملی را به کار گیرد که کمترین هزینه را در بر داشته باشد. به واقع با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت، سودآوری سرمایه گذاری خود را تامین کند، وضعیتی که بخش دولتی در نائل شدن به آن ناتوان است.

سومین مطلب که دارای اهمیت فراوانی است جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری است که چنان چه با موفقیت صورت گیرد می تواند توسعه این صنعت را برای درازمدت و همه جانبه تضمین کند و سبب بین المللی شدن آن گردد. بعلاوه به کارگیری مدیران متخصص و حرفه ای گردشگری را ضروری می سازد.

چهارمین مطلب این است که با استفاده از ابزارهای فرهنگی و تبلیغی بر تعداد گردشگران اضافه نمود تا به این طریق در بازار گردشگری تقاضای مؤثر به وجود آید که این نکته از عوامل اصلی در رونق صنعت گردشگری است.

بر همین اساس، می توان گفت توجه به صنعت گردشگری و رونق آن باید از اولویت های سیاست های مالی و فرهنگی هر کشوری در سطح کلان باشد.

این شاخص ها و مؤلفه ها در هر کشوری با هر درجه و صندلی جذابیت گردشگری، اگر مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای چشم گیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مؤلفه های مالی مانند اشتغال، توسعه تجارت و توسعه بازار، و عایدی ناخالص ملی کمتر از یک دهه خواهد داشت، البته این موارد در سایر صنایع هم امکان پذیر است، اما هم به سرمایه بیشتر و هم به صبر و زمان بیشتر احتیاج دارد، که به همین علت مدیران راهبردی کوشش می نمایند گردشگری را در اولویت های نخست در سبد برنامه ریزی های کلان سیاستگذاران، تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور خود قرار دهند.

منهای کرونا و با نگاه امیدوارانه به احیای گردشگری پس از واکسیناسیون عمومی در پساکرونا، رونق گردشگری می تواند شتاب دهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد دنیای گردد، این ذات صنعت گردشگری است که علاوه بر توسعه خود بر سایر صنایع و شاخص های مالی، فرهنگی و اجتماعی به صورت مستقیم تاثیر می گذارد، این خاصیت در کمتر صنعت پول سازی دیده می گردد که بتواند همزمان در بخش اقتصاد - چه کلان و چه خرد - و در حوزه فرهنگ و حتی سیاست و دیپلماسی مؤثر و توسعه پایدار را در دسترس قرار دهد.

چنان چه معیار سنجش، نرخ رشد مالی هم باشد، گردشگری و همه صنایع وابسته به آن را اگر تنها راه نگوییم، اما مهمترین و مؤثرترین رهیافت برای عبور از رکود بازارهای متصل دنیای از شروع همه گیری کووید 19 تا آینده پساکرونایی می توان برشمرد. ایران هم به علت ظرفیت های شگفت انگیز گردشگری در همه نوع آن و صندلی شناخته شده ای که در این حوزه دارد، از این قاعده مستثنا نیست، به شرط آن که الزامات و ضرورت های برنامه جامع توسعه گردشگری را با رویکرد عبور از بحران - که عمدتا کرونا و تحریم مالی است - برنامه ریزی و عملیاتی کند.

باید توجه داشت که در میان بازار رقابتی گردشگری مهمترین رکن، راهبرد تبلیغات و بازاریابی هدفمند است، استفاده از شبکه های اجتماعی و ابزارهای مدرن و نوین ارتباطی برای توسعه گردشگری هوشمند، دیپلماسی عمومی و فرهنگی، برخورداری از استراتژی های سهم گیری در بازارهای تازه و معرفی ظرفیت ها و جاذبه های کمتر دیده شده ایران در همین چارچوب است و باید مقاصد تازه طبیعت بکر و روستاهای شگفت انگیز را به گردشگران معرفی کرد. باید تقاضای گردشگری را به سمت بازار گردشگری ایران راهنمایی کرد. این راهنماییگری و افزایش تقاضا خود مهمترین عامل رونق و توسعه گردشگری است. البته همه این موارد مشروط بر این است که صنعت گردشگری و رونق آن به اسم یکی از اولویت های و سیاست های مالی و فرهنگی هر کشوری در سطح کلان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1893

به "مؤثرترین راه برای عبور از رکود کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مؤثرترین راه برای عبور از رکود کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید