لاکهید مارتین، ترکیه را از برنامه اف-35 کنار گذاشت

به گزارش دیار سلمان، لاکهید مارتین، پیمانکار دفاعی ایالات متحده، ترکیه را از ارائه مطالب رسمی برنامه جنگنده های چند بعدی F-35 Lighting II مستثنی نموده است.

لاکهید مارتین، ترکیه را از برنامه اف-35 کنار گذاشت

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در شرایط برنامه و واقعیت های سریع که در 3 مارس منتشر شد، لاکهید مارتین نام ترکیه را در بین کشورهای شرکت کننده در برنامه F-35 قرار نداد.

نام ترکیه، یک ماه قبل در نسخه 3 فوریه این سند، به همراه شرکت های ایالات متحده، بریتانیا، ایتالیا، استرالیا، نروژ، دانمارک، کانادا و هلند به عنوان شرکت کننده در برنامه F-35 ثبت شده بود.

در سند قبلی، لاکهید مارتین تاکید نمود، وزارت دفاع آمریکا برنامه هایی را در 17 ژوئیه 2019 اعلام نموده بود که مشارکت ترکیه در برنامه F-35 را قطع کند. این شرکت تأکید نموده است که از دستور دولت آمریکا پیروی می نماید زیرا این مساله مربوط به تحویل هواپیماهای F-35 به ترکیه و صادرات کالا از زنجیره تأمین ترکیه است.

در ژوئیه سال 2019 ترکیه دریافت سیستم دفاع هوایی S-400 ساخت روسیه را شروع کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از آن گفت که سیستم های S-400 ترکیه در آوریل 2020 به طور کامل عملیاتی می شوند.

دولت آمریکا بارها به ترکیه هشدار داده بود که همه خریدها و تحویل های S-400 را لغو کند و در عوض سیستم های دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را خریداری کند. واشنگتن مدعی است که این تجهیزات روسی با ادوات متحدان ناتو قابلیت سازگاری ندارد و تهدیدی برای جت F-35 محسوب می گردد.

با این حال نه وزارت دفاع آمریکا و نه لاکهید مارتین، یک سند رسمی در خصوص محرومیت کامل ترکیه از پروژه F-35 منتشر ننموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 988

به "لاکهید مارتین، ترکیه را از برنامه اف-35 کنار گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاکهید مارتین، ترکیه را از برنامه اف-35 کنار گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید