26 کشور مرفه جهان را بشناسید

به گزارش دیار سلمان، وب سایت پنجره خلاقیت: موسسه لِگِیتِم، تالار فکر واقع در لندن، گزارش جهانی شاخص رفاه سالانه اش را منتشر کرد؛ نظرسنجی گسترده ای که به رتبه بندی کشور های مرفه جهان می پردازد.

26 کشور مرفه جهان را بشناسید

یکی از عوامل رفاه مقدار پولی است که یک کشور دارد، ولی موسسه لِگِیتِم در رتبه بندی خود به عوملی بیش از این توجه داشته است.

این سازمان برای تهیه فهرست اش 89 متغیر را مقایسه نموده است. این متغیرها شامل نماگرهای مرسومی می گردد مثل؛ سرانه فراوری ناخالص داخلی و شمارِ آدم هایی که شغل تمام وقت دارند، ولی آمار و ارقام جالب تری را هم در بر می گیرد از جمله تعداد سِرورهای ایمن اینترنتی یک کشور و میزان احساس رضایت کاربران از این سِرورها.

و بعد این متغیرها به هشت شاخص فرعی تقسیم می شوند: اقتصاد، کارآفرینی و فرصت شغلی، حاکمیت، آموزش، سلامت، امنیت و ایمنی، آزادی فردی، و سرمایه اجتماعی.

این شاخص 142 کشور جهان را که بیش ترین داده ها درباره آنها موجود بوده آنالیز نموده است که نتایج به قرار زیر است:

26. جمهوری چک- کشوری در اروپای مرکزی که سال جاری سه پله صعود نموده است. در شاخص فرعی اقتصاد رتبه بسیار بالایی(سیزدهم) را کسب نموده است- ولی در رتبه بندی شاخص سرمایه اجتماعی عملکرد بدی داشته است.

25. اسلوونی- اسلوونی هم مثل جمهوری چک، در آموزش امتیاز بالایی گرفته است. ولی در میان 142 کشور در شاخص اقتصاد 58اُم شدن، یعنی سقوط یک پله ای اسلونی در سال جاری.

24. اسپانیا- محبوب ترین مقصدِ تعطیلات و مسافرتِ بریتانیایی ها، درکل رتبه خوبی کسب نموده است، ولی داشتن رتبه های عالی در آموزش و آزادی های فردی است که اسپانیا را در بین 25 کشور برتر جهان قرار داده است.

23. مالت- هرچند نظام آموزشی مالت رتبه 42 شد، کسب نمرات بالا در تمام شاخص های فرعی دیگر برای مالت به معنی حفظ مقام سال گذشته شاخص رفاه اش بود.

22. فرانسه- فرانسه در رتبه بندی سال جاری یک پله سقوط نموده است. رتبه کلی سلامت اش هشتم بود، ولی رتبه سرمایه اجتماعی پایین برای سومین بار ظرف چهار سال گذشته، این کشور را از فهرست 20 کشور برتر خارج کرد.

21. تایوان- این قوم جزیره نشین، پس از جهش بزرگی که با عملکرد قوی در زمینه امنیت و ایمنی داشت و رتبه ششم را کسب کرد، اکنون فقط یک پله تا قرار دریافت در میان 20 کشور برتر فاصله دارد.

20. هنگ کنگ- وقتی صحبت از امنیت و ایمنی می گردد مردم هنگ کنگ از این که در صدر فهرست و جزو 10 کشور برتر در زمینه کارآفرینی و فرصت شغلی هستند لذت می برند.

19. ژاپن- بر اساس شاخص رفاه ژاپنی ها هفتمین سالم ترین آدم های کره زمین هستند، ولی در زمینه آزادی های فردی در رتبه 33 هستند که این امر مقام ژاپن را در رتبه بندیِ کلی، پایین می آورد.

18. بلژیک- بلژیک، که در تمام شاخص های فردی در بین 25 کشور برتر واقع شده است، بهترین رتبه(10) را در شاخص فرعی سلامت کسب نموده است. به رغم این موفقیت، این کشور سال جاری در شاخص رفاه یک پله سقوط نموده است.

17. سنگاپور- سنگاپور در شاخص سال جاری جای خود را با بلژیک عوض نموده است، که اول شدن این کشور در شاخص فرعی اقتصاد یاری بزرگی در این موفقیت بوده است.

16. اتریش- در دو بخش- سلامت، و امنیت و ایمنی- جزو 10 تای برتر قرار دریافت، نتوانست جلوی افت یک پله ای اتریش را در رتبه بندی سال جاری بگیرد.

15. بریتانیا- بریتانیا سال جاری دو پله سقوط نموده است، این سقوط تا حدودی به این خاطر است که در شاخص های آموزش و ایمنی جزو 20 کشور برتر قرار نگرفته است.

14. آلمان- بر مبنای شاخص رفاه آلمان پنجمین اقتصاد برتر جهان را دارد، که این یاری می نماید برای چهار سال متوالی در رتبه چهاردهم باقی بماند.

13. لوگزامبورگ- مردم این کشور از سطح بالای آزادی های فردی و سلامت، و همچنین از حاکمیتی مقتدر و مالی خوب برخوردار هستند، که این امر یاری می نماید لوگزامبورگ از رتبه 16 در 2014، به رتبه 13 در سال جاری برسد.

12. ایسلند- کشوری در آتلانتیک شمالی که در سه شاخص فرعی در بین پنج کشور برتر جای گرفته است: آزادی های شخصی، امنیت و ایمنی، و کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی. ولی این ها برای جلوگیری از سقوط یک پله ای ایسلند در فهرست شاخص رفاه 2014 کافی نبود.

11. ایالات متحده- قدرتمندترین کشور جهان، در بخش سلامت از همه کشورهای فهرست موسسه لِگِیتِم رتبه بالاتری کسب نموده است، ولی شهروندان اش در میان کم امنیت ترین و ناامن ترین ملت ها قرار دارند. در این شاخص امریکا در رتبه 33 است.

10. ایرلند- ایرلند، به لطف چهارم شدن در بخش امنیت و ایمنی، در شاخص سال جاری دو پله صعود نموده است.

9. فنلاند- فنلاندی ها در زمینه عملکرد حکومتی پنجمین کشور برتر جهان هستند، ولی اقتصاد نسبتا ضعیف شان، با رتبه 33، موجب شد این کشور از رتبه هشتم در سال گذشته به رتبه نهم سقوط کند.

8. هلند- با صعود یک پله ای در شاخص سال جاری، هلند در زمینه های آموزش، سلامت، و آزادی های فردی رتبه های بسیار بالایی کسب نموده است.

7. استرالیا- این کشور برای سومین سال متوالی رتبه هفتم را کسب کرد، و گزارش سال جاری شاخص رفاه ، هلند را به لحاظ داشتن بهترین نظام آموزشی در رتبه اول قرار داده است.

6. کانادا- بر اساس گزارش شاخص رفاه ، کانادا سرزمینی واقعا آزاد است، چون مردم آن نسبت به تمام کشورهای مورد آنالیز از بالاترین سطح آزادی های فردی برخوردار هستند. کانادا نسبت به سال قبل یک پله سقوط نموده است.

5. سوئد- سوئدی ها از نعمتِ داشتن بالاترین سطح کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی برخوردار هستند، که این امر یاری کرد در گزارش شاخص سال جاری یک پله سعود نمایند.

4. نیوزیلند- همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومیِ قوی نشان می دهد نیوزیلند بهترین سطح سرمایه اجتماعی جهان را دارد. این کشور مقام مرفه ترین کشور غیراروپایی را کسب نموده است.

3. دانمارک- دانمارکی ها از حاکمیت عالی، آموزش سطح بالا، و رتبه بالای سرمایه اجتماعی برخوردار هستند. اگر به خاطر رتبه نسبتا ضعیف(16) بخش سلامت نبود، این کشور در شاخص کل رتبه اول را کسب می کرد. سال جاری دانمارک یک پله صعود داشته است.

2. سوئیس- سوئیس برای سومین سال متوالی در زمینه شاخص رفاه رتبه دوم را کسب نموده است. این کشور که در دامنه رشته کوه آلپ واقع است نخستین رتبه را در شاخص فرعی حاکمیت، و دومین رتبه را در شاخص فرعی اقتصاد دارد.

1. نروژ- این کشورِ واقع در حوزه اسکاندیناوی یک بار دیگر در 2015 رتبه نخست شاخص رفاه را از آن خود نموده است. در تمام هفت سال گذشته نروژ رتبه اول را داشته است. نروژ تنها کشوری است که در تمامی شاخص های فرعی در بین ده تای برتر واقع شده است.

منبع: برترین ها
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 650

به "26 کشور مرفه جهان را بشناسید" امتیاز دهید

1 کاربر به "26 کشور مرفه جهان را بشناسید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "26 کشور مرفه جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید