سِروک کهگیلویه و بویراحمد هم از چشم متمولان دور نماند ، ساخت و ساز های عجیب در دل کوه!

به گزارش دیار سلمان، سِروک یکی از مناطق خوش آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد است که مشرف شدن آن به جنگل های زاگرس و وجود زمین های بکر کشاورزی، توجه سرمایه داران را به خود جلب کرده است.

سِروک کهگیلویه و بویراحمد هم از چشم متمولان دور نماند ، ساخت و ساز های عجیب در دل کوه!

گروه دانشگاه خبرنگاران، سِروک یکی از مناطق خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد است که به جنگل های زاگرس مشرف شده. این منطقه در 7 کیلومتری یاسوج واقع شده و وجود زمین های بکر کشاورزی، این منطقه را به محلی برای جولان افراد سرمایه دار و دارای نفوذ تبدیل کرده است.

در سال 70 سازمان امور اراضی استان، 48 هکتار از اراضی حاصل خیز این منطقه را در اختیار کشاوزان قرار داد، اما 15 سال بعد، سر و کله ویلا های میلیاردی در این منطقه خوش آب و هوا دیده شد. شنیده ها حاکی از این است که قسمت عظیمی از زمین های کشاورزی و تپه ای مشرف به باغ شهر سِروک یاسوج، به دست ویلا سازان افتاده و حتی به گفته برخی، رد پای مسئولان هم در این منطقه دیده می شود.

به گفته دهیار سروک، منطقه ای که هم اکنون در آن ویلاسازی انجام می شود جزو طرح هادی به حساب نمی آید. طبق قانون؛ متقاضیان اشتراک آب، برق و گاز باید بعد از مراجعه به شرکت خدمات رسان استعلام لازم را از مراجع متولی بگیرند که ساختمان مورد نظر در محدود طرح هادی است یا نه و سپس آن را به بنیاد مسکن و دهیاری ارائه کنند. در صورتی ملک در محدود طرح هادی باشد می توانند از خدمات بهره مند شود و در غیر این صورت هرگونه خدمات دهی غیر قانونی است.

حال جای سوال است که این ویلا بدون قرار دریافت در طرح هادی چگونه مجوز اب و برق دریافت کرده اند؟ چه کسی این مجوز ها را صادر می کند؟

دهیار سِروک در این رابطه می گوید: زمین های که روی آن بحث است شامل طرح هادی نمی شوند و پروانه ساخت این زمین ها را شهرداری داده؛ شهرداری یاسوج باید پاسخگو باشد. اما شهرداری ادعای دهیاری را رد می کند و می گوید که در محدوده خدمات شهرداری نیست چرا که اگر در این محدود بود باید کمسیون های وابسته به شهرداری و تخلفات و ساخت و ساز ها رسیدگی می کرد.

مسئولان فرمانداری کهگیلویه و بویر احمد معتقد هستند که دهیاری سِروک در این قضیه مقصر است، زیرا که در محدوده شهر ها با توجه به طرح هادی، دهیار وظیفه دارد با نظارت، کنترل لازم را بر حوزه ساخت و ساز ها داشته باشد، اما برخی از این ساخت ساز ها در امور اراضی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است و این دو سازمان مکلف هستند نظارت لازم را در این منطقه داشته باشند.

به گفته یکی از فعالان دانشجویی، در روستای سِروک خانواده هایی زندگی می کنند که طرح دهیاری (طرح هادی) را دارند و جزو افراد کم درآمد به حساب می آیند و از منطقه باغ شهر های سِروک جدا هستند؛ که متاسفانه امکانات رفاهی مناسبی هم ندارند. اما برخی به راحتی توانستند ویلاسازی انجام دهند و از امکاناتی مانند آب، برق و گاز برخوردار باشند.

صاحبان باغ شهر های سروک یاسوج در برخی ادارات ریشه دارند

جعفر گوهرگانی، رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید: برای اعمال قانون در زمینه تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی کشاورزی، نیازمند همکاری کارگروه مبارزه با زمین خواری استان هستیم تا بتوانیم از فرایند گذشته تا به امروز در این زمینه جلوگیری کنیم.

به گفته جعفرگوهرگانی شرکت آب منطقه ای در منطقه سروک یاسوج شبکه زه کشی جهت آبیاری زمین های مستعد کشاورزی احداث کرد، ولی تغییر کاربری غیرقانونی انجام گرفته است. از گذشته تا به امروز ساخت و ساز های بی رویه در اراضی کشاورزی سروک اجرا شده است، این شرایط به مرحله زنگ خطر رسیده و در سال 91 استارت کار برای جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز در اراضی کشاورزی این منطقه زده شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه ملزم به پیگیری مبارزه با زمین خواری در کارگروه مبارزه با زمین خواری و کمیسیون های مرتبط هستیم، گفته تا به امروز چندین مورد ساخت و ساز در پایین دست شبکه زه کشی اراضی کشاورزی سروک یاسوج که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده و ساخت و ساز کرده اند، شناسایی شده است.

گوهرگانی با بیان اینکه صاحبان باغ شهر های سروک یاسوج در ادارات و نهاد های دولتی ریشه دارند، تاکید کرده که برخی از ساختمان های احداث شده در اراضی کشاورزی سروک، مجلل و گران قیمت است.

یکی از فعالان دانشجویی یاسوج نیز در گفتگو با ما می گوید: اخیراً اخبار خوبی از ورود دستگاه قضایی استان و دیگر نهاد های مسئول، به پفراینده های تجاوز به حریم رودخانه ها و برخی مناطق تفریحی عمومی و طبیعی ِ یاسوج شنیده می شود. ️جا دارد از این حرکت ها حمایت کنیم و البته گزارش نهایی و قطعی را از این دستگاه ها باید مطالبه کرد و صرف شنیدن اخبار، نباید اقناع شد و مسئله را فراموش کرد.

وی می افزاید: از متولیان دستگاه قضایی و شورای تأمین استان باید پرسید که چرا احکام تخریب حدود 60 ساخت و ساز غیرقانونیِ در منطقه سروک را اجرا نمی کنند؟

به گفته این فعال دانشجویی ️با وجود صدور احکام تخریب، ولیکن شورای تأمین استان با این استدلال که امنیت در خطر است، از اجرای احکام جلوگیری کرده است. بر فرض صحت قطعی این خبر، اکنون، نقطه ابهام اینجاست که آیا تأمین امنیت عده ای اشراف، بر تأمین امنیت و سلامت محیط زیست، و حقوق طبیعی سایر مردم ارجحیت دارد؟

در این راستا، حسن نگین تاجی،رییس دادگستری استان کهکیلویه و بویراحمد در مورد ساخت و ساز باغ شهر های سِروک به خبرنگار ما می گوید: این قضیه برای چند سال پیش است و این رسیدگی به این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته است و با مشورت قوه قضائیه تهران پیگیری خواهد شد.

به گفته نگین تاجی ساخت و ساز ویلا در سِروک موضوع پیچیده ای است و باید بررسی های دقیق روی آن صورت گیرد. در این منطقه تغییر کاربری اجرا شده و در حال حاضر در این ویلا ها خانواده ساکن هستند و این موضوع باید کارشناسی شود.

شنیده ها حاکی از این است که از سال 95 حکم تخریب 30 باغ شهر سِروک صادر شده است؛ اما با وجود گذشت چند سال تا به امروز حکمی اجرا نشده است. در 21 شهریور 98 کلیپی از این منطقه گرفته شده که این نشان می هد ساخت و ساز ویلا در این منطقه متوقف نشده است و به گفته برخی از فعالان عدالت خواه استان این رویه همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1194

به "سِروک کهگیلویه و بویراحمد هم از چشم متمولان دور نماند ، ساخت و ساز های عجیب در دل کوه!" امتیاز دهید

1 کاربر به "سِروک کهگیلویه و بویراحمد هم از چشم متمولان دور نماند ، ساخت و ساز های عجیب در دل کوه!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سِروک کهگیلویه و بویراحمد هم از چشم متمولان دور نماند ، ساخت و ساز های عجیب در دل کوه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید