دستیابی محققان دانشگاه تفرش به هندسه ای جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی

به گزارش دیار سلمان، پژوهشگران دانشگاه تفرش، پیروز به دستیابی به یک هندسه جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی شدند.

دستیابی محققان دانشگاه تفرش به هندسه ای جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، پژوهشگران دانشگاه تفرش، پیروز به دستیابی به یک هندسه جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی شدند.

سجاد گل زردی مسئول بخش تحقیقات در حوزه دودکش خورشیدی آزمایشگاه انرژی های نو دانشگاه تفرش گفت: دودکش خورشیدی فناوری است که از ویژگی های مهمی در بین نیروگاه هایی که از انرژی های تجدیدپذیراستفاده می نمایند برخوردار است؛ تا جایی که یک تکنولوژی امیدوارنماینده برای فراوری توان در مقیاس بزرگ محسوب می گردد.

وی توضیح داد: در این راستا محققان دانشگاه تفرش با توجه به اهمیت صندلی انرژی های تجدیدپذیر در جوامع صنعتی امروزی، تحقیقات خود را درزمینهٔ استفاده از انرژی های نو را با تأسیس آزمایشگاه انرژی نو شروع کردند.

گل زردی، ضمن تعریف فرآیند عملکرد دودکش خورشیدی که در آن از انرژی حرارتی خورشید برای فراوری توان استفاده می گردد اضافه نمود: فراوری توان بدون مصرف سوخت فسیلی، عدم آلودگی محیط زیست، استهلاک کم، عمر زیاد و هزینه پایین از مهم ترین ویژگی های شاخص دودکش خورشیدی است.

مسئول بخش تحقیقات در حوزه دودکش خورشیدی آزمایشگاه انرژی های نو دانشگاه تفرش ادامه داد: این فناوری نه تنها در بخش فراوری توان بلکه در تهویه و جلوگیری از آلودگی هوا، شیرین سازی آب، پرورش محصولات کشاورزی و صنعت مواد غذایی کاربردهای مهمی دارد.

وی اظهار داشت: ساخت یک نیروگاه بزرگ آن هم با استفاده از انرژی های نو نیازمند تحقیقات ابتدایی در این مورد می باشد؛ به گونه ای که بتوان هزینه های ابتدایی ساخت را کاهش و بازده خروجی را افزایش داد که در این راستا بخش تحقیقات درزمینهٔ نیروگاه دودکش خورشیدی از سال 1393 باهدف بهبود و افزایش عملکرد دودکش خورشیدی در دانشگاه تفرش شروع شد.

گل زردی بابیان اینکه سه طرح فوق توسط دکتر مهدی پور و دکتر زهرا بنی عامریان ارائه شده و سه دستگاه در رابطه با آنالیز عملکرد این سیستم ها ایجاد شده است بیان داشت: یکی از دستگاه های تست ایجادشده در رابطه با دودکش خورشیدی با هندسه ای متداول در آزمایشگاه انرژی های نو دانشگاه تفرش در مقیاس آزمایشگاهی 1 به 100نمونه واقعی در مانزانارس اسپانیا، طراحی و ساخته شد.

وی ادامه داد: این نتیجه می تواند گامی مؤثر برای افزایش بازده دودکش خورشیدی در دنیا محسوب گردد و علاوه بر این در جهت تحقیق در رابطه با این فناوری نمونه های آزمایشگاهی این قابلیت را دارند که بتوان در هندسه های مختلف آن ها را مورد آزمایش قرار داد و در این راستا مطالعه ای کامل از فناوری دودکش خورشیدی انجام داد.

گل زردی با اشاره به اینکه این فعالیت های تحقیقاتی در حوزه های مختلف سبب شده دانشگاه تفرش درزمینهٔ مطالعاتی دودکش خورشیدی در صندلی ویژه ای در ایران و دنیا معرفی گردد توضیح داد: یک سیستم جدید دیگر از دودکش خورشیدی باقابلیت های خاص ساخته شده است که درزمینهٔ انتقال حرارت و جریان هم اکنون در حال آزمایش و آنالیز است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 308

به "دستیابی محققان دانشگاه تفرش به هندسه ای جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی" امتیاز دهید

2 کاربر به "دستیابی محققان دانشگاه تفرش به هندسه ای جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی محققان دانشگاه تفرش به هندسه ای جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید