خط لوله صادرات گاز ایران به عمان 18 ماه دیگر آماده بهره برداری می گردد

به گزارش دیار سلمان، خبرنگاران: سفیر ایران در مسقط گفت خط لوله انتقال گاز ایران به عمان تا یک سال و نیم آینده به بهره برداری خواهد رسید و قرار است 50 درصد گاز صادراتی ایران به وسیله این خط به ژاپن، کره جنوبی و به ویژه هند صادر گردد.

خط لوله صادرات گاز ایران به عمان 18 ماه دیگر آماده بهره برداری می گردد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، سفیر ایران در عمان گفت، خط لوله انتقال گاز ایران به عمان قرار است در طی یک سال و نیم آینده آماده بهره برداری شود.

علی اکبر سیبویه در پاسخ به پایگاه اینترنتی تایمز آو عمان در خصوص یادداشت تفاهمی که اخیرا بین دو کشور برای خرید حدود 60 میلیارد دلاری گاز عمان از ایران در طی 25 سال امضا شده است گفت: این توافق در زمینه خط لوله انتقال گاز به 10 سال قبل برمی شود، یعنی زمانی که مذاکرات در خصوص این خط لوله شروع شد، اما دو کشور نتوانسته بودند این توافق را نهایی نمایند. دلیل اصلی هم عدم توافق در خصوص قیمت گاز صادراتی بود.

این یادداشت تفاهم که شامل توافقی برای لوله گذاری یک خط لوله انتقال گاز تا عمان است، در جریان سفر اخیر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران در روز های 25 تا 27 آگوست به امضا رسید.

سفیر ایران در عمان گفت، روابط ستودنی دو کشور ایجاب می کرد که این توافق برای صدور گاز به عمان نهایی شود، همانطوری که توافقنامه هایی برای صدور گاز ایران با تعدادی از کشورهای همسایه شامل عراق، پاکستان، ترکیه، کویت و امارات به امضا رسیده است.

سیبویه افزود: دو کشور کوشش های زیادی در 10 ماه گذشته در این زمینه انجام دادند. وی اظهار داشت، اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، خط لوله مذکور در 18 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

سفیر ایران در مسقط افزود: صادرات گاز به عمان تحول مالی مهمی در روابط دو کشور خواهد بود. وی افزود، گاز اضافی ای که بر اساس پیش بینی ها مقدار آن 50 درصد کل گاز صادر شده به عمان خواهد بود، به ژاپن، کره جنوبی و به خصوص هند صادر خواهد شد.

سیبویه اظهار داشت، همکاری های مالی سه جانبه بین ایران، عمان و هند استراتژیک خواهد بود و می تواند نقش مهمی در گسترش صلح و ثبات در منطقه حاشیه خلیج فارس ایفا نماید.

وی در ادامه این مصاحبه گفت، کشورهای دیگر منطقه نیز از همکاری این سه کشور منتفع خواهند شد.

سیبویه در پاسخ به این سوال که آیا ایران و عمان در پروژه های دیگر نیز همکاری دارند یا خیر، گفت، کوششهایی برای تکمیل پروژه کریدور شمال جنوب که انتقال کالا از آسیای مرکزی به خلیج فارس را تسهیل می نماید در جریان است.

وی افزود: انتظار می رود که نشستی در آینده نزدیک در تهران با شرکت همه کشورهای عضو برگزار شود.

سفیر ایران همچنین گفت، زمانیکه این پروژه تکمیل شود، ایران و عمان به دو راستا ترانزیتی استراتژیک برای ترانزیت کالا به آسیای میانه تبدیل خواهند شد.

وی ادامه داد: عمان که در حال توسعه هرچه بیشتر زیر ساخت های خود است، این پتانسیل را دارد که راستا را برای توسعه این کریدور به کشورهای آفریقایی هموار کند.

سیبویه در بخش دیگری از سخنانش گفت، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سه سال گذشته، 200 میلیون دلار در سال بوده است، اما حجم مبادلات تجاری دو جانبه در چند ماه اخیر به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. ما امیدواریم که این رقم در آینده ای نزدیک به یک میلیارد دلار برسد.

30

منبع: تسنیم
انتشار: 3 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 328

به "خط لوله صادرات گاز ایران به عمان 18 ماه دیگر آماده بهره برداری می گردد" امتیاز دهید

2 کاربر به "خط لوله صادرات گاز ایران به عمان 18 ماه دیگر آماده بهره برداری می گردد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط لوله صادرات گاز ایران به عمان 18 ماه دیگر آماده بهره برداری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید