چارچوب توافق گازی ایران و عمان امضا شد، آمادگی5 شرکت برای ایجاد خط لوله زیر دریا

به گزارش دیار سلمان، با حضور وزرای نفت ایران و عمان و همچنین نمایندگانی از شرکت های توتال فرانسه، شل انگلیس، کوگس کره جنوبی، میتسویی ژاپن و یونیپر آلمان، چارچوب کلی توافق گازی ایران و عمان امضا شد.

چارچوب توافق گازی ایران و عمان امضا شد، آمادگی5 شرکت برای ایجاد خط لوله زیر دریا

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، ظهر امروز پس از جلسه ای 3 ساعته بین تیم ایرانی و تیم عمانی که با حضور وزرای نفت دو کشور برگزار گردید، علی اصغر هندی مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت از طرف هیئت ایرانی و سیف حمد السلمانی مدیرکل اکتشاف و فراوری نفت و گاز وزارت نفت عمان از طرف هیئت عمانی سند چارچوب توافق گازی دو کشور را با موضوع ادامه فعالیت های پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان امضا کردند.

در این جلسه، نمایندگانی از شرکت های توتال فرانسه، شل انگلیس، کوگس کره جنوبی، میتسویی ژاپن و یونیپر آلمان حضور داشتند که این شرکت ها حخواهان همکاری در زمینه اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به عمان از زیر دریا و تأسیسات مربوطه در خاک دو کشور هستند.

همچنین در انتها این نشست مقرر شد دو طرف در مورد زمان و نحوه شروع احداث زیرساختهای انتقال گاز ایران به عمان به مذاکرات خود ادامه دهند تا در آینده ای نزدیک نتیجه نهایی حاصل گردد.

به گزارش خبرنگاران، چهارم شهریورماه سال 92 در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران محمد حمد الرمحی وزیر نفت این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار نموده بود. در این دیدار بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و محمد حمد الرمحی وزیر نفت عمان در مجموعه سعد آباد تهران در زمینه صادرات گاز یک یادداشت تفاهم امضا کردند. براساس این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان شروع گردد. صادرات گاز ایران به عمان برای 25 سال برنامه ریزی شد و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز 60 میلیارد دلار تخمین زده شد.

کمتر از یک روز پس از امضای این یادداشت تفاهم، شرکت ملی صادرات گاز ایران از تعیین شدن راستا صادرات گاز ایران به عمان اطلاع داد. بر این اساس، احداث خط لوله ای از رودان به کوه مبارک و از آنجا به سوهار در عمان به عنوان بهترین گزینه ممکن برای صادرات گاز به عمان مطرح شد.

اما مقامات عمانی در قبول این راستا به عنوان بهترین و بهینه ترین راستا احداث خط لوله صادراتی تردید کردند و عملاً شروع احداث زیرساخت های صادرات گاز ایران به عمان به بعد موکول شد.

در سال 92 زمان شروع صادرات گاز ایران به عمان، سال 94 عنوان شده بود اما با عدم تحقق این برنامه، امروز وزرای دو کشور دوباره پای میز مذاکره نشسته اند.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 559

به "چارچوب توافق گازی ایران و عمان امضا شد، آمادگی5 شرکت برای ایجاد خط لوله زیر دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چارچوب توافق گازی ایران و عمان امضا شد، آمادگی5 شرکت برای ایجاد خط لوله زیر دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید