تلاش ها برای ساخت واکسن کرونا به کجا رسیده است؟

به گزارش دیار سلمان، در زمانی کوتاه پس از اینکه ویروس کوید 19 در جهان فراگیر شد، بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت اعلام نمود که میلیاردها دلار برای ساخت واکسن کرونا سرمایه گذاری خواهد کرد. وی که به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره مایکروسافت مدت ها بود از سمت خود کناره گرفته بود، ضمن بازگشت برای کمک در این زمینه، اعلام نمود که با در نظر دریافت ضرر چندین میلیارد دلاری که این ویروس به جهان وارد می کند، صرف چند میلیارد دلار برای پیدا کردن داروی این بیماری بدون شک یک سرمایه گذاری مهم و با ارزش است.

تلاش ها برای ساخت واکسن کرونا به کجا رسیده است؟

بیل گیتش عنوان کرده بود که تا ساخته شدن واکسن قطعی برای کرونا 18 ماه زمان نیاز خواهد بود اما در حال حاضر تلاش ها برای ساخت واکسن کرونا به کجا رسیده است؟ در این مطلب، مجله خبرنگاران از دستاوردهای جهانی در ساخت واکسن کرونا می می گوید. با ما همراه باشید.

از فرایند ساخت واکسن کرونا چه می دانید؟

به نقل از وب سایت رسمی روزنامه گاردین، در حال حاضر حدود 35 سازمان دانشگاهی و موسسه های دارویی مشغول تلاش شبانه روزی هستند تا هرچه سریع تر به واکسنی برای درمان این بیماری دست پیدا کنند. گفته شده که حداقل چهار مورد از این تحقیقات به مرحله آزمایش بر روی حیوانات رسیده اند و یک مورد نیز در آینده نزدیک در مرحله آزمایش بر روی انسان و آزمایشات بالینی خواهد رسید. این دارو، در توسط شرکت زیست فناوری مدرنا (Moderna) ساخته شده و در دست آزمایش است.شاید این سوال برای شما پیش بیاید:

چطور شرکت های دارویی با این سرعت در حال دستیابی به واکسن کرونا هستند؟

پاسخ این است که تحقیقاتی که این روزها در سراسر جهان برای یافتن درمان کرونا انجام می شود تا حد زیادی مرهون تحقیقات و یافته های اولیه دانشمندان و محقان چینی است که توانستند توالی ژنتیکی Sars-CoV-2 را به دست بیاورند. این همان ویروسی است که منجر به بیماری کرونا یا کووید 19 می شود. چین بسیار به موقع و در ماه ژانویه یافته های خود را منتشر کرد تا تمامی شرکت های دارویی و تیم های تحقیقاتی بتوانند با دانستن این اطلاعات به جای اینکه از صفر آغاز کنند، اطلاعات مفیدی را دست داشته باشند.

آیا واکسن های قدیمی، دوباره به کار می آیند؟

آنچه ذکر کردیم، یکی از دلایل مهم در دستیابی به ویروس کرونا است اما تنها علت نیست. یکی دیگر از این علل بی هیچ تردیدی، اطلاعات پزشکان و متخصصان درخصوص ویروس آنفولانزا است. واقعیت این است که آنفولانزا با شدت و قدرت انتقال بالا در سراسر جهان توجه همگان را به خود معطوف کرده بود و کسی فکر نمی کرد که یک ویروس از شاخه کرونا بتواند این چنین جهان را زمینگیر کند. قبل از این، از این خانواده سارس یا سندرم حاد تنفسی و مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه به صورت اپیدمیک در میان جامعه گسترش پیدا کرده بودند و مدتی طول کشیده بود تا واکسن آنها به دست بیاید.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع و کافی درمورد ویروس کرونا به مقاله ما در این زمینه مراجعه کنید.

حالا، از آنجا که ساختار ژنیتیکی ویروس کرونا بین 80 تا 90 درصد با ویروسی که به بیماری سارس منجر می شود، یکسان است، این سوال مطرح است که آیا با ایجاد تغییراتی روی واکسن های قدیمی، واکسن کرونا را ساخت؟ این فرضیه قوت زیادی دارد اما از آنجا که برای تایید هر واکسن باید مراحل مختلفی از جمله تست بر روی حیوانات آزمایشگاهی، تست بر روی افراد داوطلب و در نهایت تست بر روی افراد بیمار را بگذراند، کمی طول خواهد کشید تا واکسن کرونا به طور رسمی به تمام جهان معرفی و برای درمان در مقیاس گسترده استفاده شود.

آیا محققان دانشگاه پیتسبورگ برنده رقابت جهانی شده اند؟

به تازگی، محققان دانشگاه پیتسبورگ اعلام کرده اند که به واکسن بالقوه برای مقابله با ویروس کرونا دست یافته اند. نکته جالبی که در مورد این واکسن وجود دارد، نحوه وارد کردن متفاوت آن به بدن است که دارو را از یک برچسب به اندازه نوک انگشت به داخل بدن می فرستد. این برچسب از سوزن هایی به نام میکرونیدل بهره می برد که به آن ها سوزن های تزریقی میکرونی هم گفته می شود. گفته می شود که در هر برچسب 400 سوزن بسیار ریز تعبیه شده است. این سوزن ها که پروتئینی را که منجر به از کار افتادن گیرنده های ویروس می شود را از طریق پوست وارد بدن می کنند.

مزایای واکسن احتمالی، برای مقابله با کرونا

یکی از نکات مثبت این نوع واکسن این است که قابلیت تولید در مقیاس انبوه را دارا است و امکان نگهداری آن در دمای اتاق وجود دارد. این بدین معناست که نیازی به ماشین های یخچال دار برای حمل آن ها نیست و به راحتی می توان آن ها را به نقاط مختلف جهان فرستاد. یکی از استادیاران دانشگاه پیستبورگ می گوید:

در بیشتر مواقع نیازی به ساخت واکسن علیه یک بیماری در مقیاس گسترده نیست اما وقتی صحبت از یک بیماری با سرعت شویع بالا می شود، این موضوع از اهمیت حیاتی برخوردار است. محققان این دانشگاه در انتظار دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروی آمریکا هستند تا مراحل بعدی آزمایشات بالینی خود را آغاز کنند. البته این تنها آزمایش انجام شده برای پیدا کردن واکسن کرونا و مقابله با این بیماری نیست و همانطور که در ابتدای مطلب شرح دادیم، صدها آزمایش مختلف در مراحل مختلف ابتدایی تا آزمایشات بالینی در حال انجام در سراسر جهان است که پژوهشگران در انتظار نتیجه آن ها هستند.

آیا کرونا به یک بیماری ساده فصلی تبدیل می شود؟

مدیر یک گروه بزرگ دارویی در فرانسه به تازگی در سخنانش گفت که ممکن است بیماری کوید 19 به یک بیماری واگیردار فصلی تبدیل بشود و اگر چنین اتفاقی بیوفتد، باید حتما واکسن آن را تولید کرد چراکه این موضوع از اهمیتی حیاتی برخوردار می شود. گفتنی است، این شرکت که سانوفی پاستور نام دارد در حال همکاری با شرکت ترانسلیت بایو برای ساخت واکسن کرونا است.

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، عزم پژوهشگران در تمامی جهان برای ساخت واکسن کرونا جزم شده است تا هرچه سریع تر درمان این بیماری شناسایی شود و در دسترس عموم مردم در تمامی جهان قرار بگیرد. با وجود این که محاسبات ضمنی از ساخت این واکسن طی یک سال آینده خبر داده اند، اما امیدواریم تا هرچه زودتر درمان این بیماری کشف شود و در اختیار همگان قرار بگیرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1052

به "تلاش ها برای ساخت واکسن کرونا به کجا رسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش ها برای ساخت واکسن کرونا به کجا رسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید