تور فرانسه: کوشش بلینکن برای دلجویی از فرانسه پس از قرارداد جنجالی زیردریایی اتمی با استرالیا

به گزارش دیار سلمان، وزیر خارجه آمریکا پس از قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا و به نوعی دور زدن فرانسه در کوشش برای دلجویی از پاریس مدعی شد که این موضوع را به اطلاع فرانسه رسانده بود اما فرانسوی ها این موضوع را رد کردند.

تور فرانسه: کوشش بلینکن برای دلجویی از فرانسه پس از قرارداد جنجالی زیردریایی اتمی با استرالیا

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پی خشم فرانسه از توافق نو میان آمریکا و انگلیس با استرالیا برای انتقال فناوری ساخت زیردریایی هسته ای کوشش زیادی برای آرام کردن پاریس انجام داد.

در کنفرانس خبری پس از جلسه وزرای دفاع آمریکا و استرالیا در واشنگتن، بلینکن در توجیه این تصمیم گفت که آمریکا از هر فرصتی برای تعمیق همکاری های ترانس آتلانتیک در منطقه ایندوپاسیفیک استفاده می نماید و فرانسه هم نقش مهمی در این ماموریت برعهده دارد.

وی در ادامه مدعی شد که آمریکا پیش از اعلام این خبر از 24 تا 48 ساعت قبل موضوع را به اطلاع طرف فرانسوی رسانده و با آنها در تماس نزدیک بوده است.

با اینحال یک مقام فرانسوی که نخواست نامش فاش گردد گفت که فرانسه تا زمانی که خبر قرارداد امریکا با استرالیا در رسانه ها منتشر شد، اطلاعی از این موضوع نداشتند.

کاخ سفید روز پنجشنبه با دفاع از تصمیم اخیر خود نقدها چین و فرانسه از توافق اخیر با استرالیا را رد نموده و گفت: ما در پی تنش با چین نیستیم.

جن ساکی در شرح موافقت امریکا با در اختیار قرار دادن فن آوری زیردریایی هسته ای به استرالیا گفت و احتمال تشدید تنش در منطقه ایندوپاسیفیک گفت: ما این موضوع را به استرالیا واگذار میکنیم که چرا در پی فن آوری (هسته ای) از آمریکا بوده است.

نماینده دائم چین در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی در وین طی اظهاراتی در شورای حکام آژانس بین المللی اتمی ضمن ابراز نگرانی از یاری آمریکا و انگلیس به استرالیا برای دسترسی به زیردریایی های اتمی گفت که این یک اقدام آشکار برای توسعه سلاح هسته ای است. وانگ کان تاکید نمود: چنین یاری های آشکاری به استرالیا که یک کشور غیر اتمی است باعث توسعه مواد و تکنولوژی های اتمی خواهد شد.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه هم این تصمیم استرالیا را همچون ضربه خنجری از پشت تعبیر کرد.

در پی تصمیم آمریکا برای حمایت از استرالیا در منطقه آسیا پاسیفیک و کوشش برای کاهش نفوذ چین، واشنگتن تصمیم گرفت فن آوری ساخت زیردریایی هسته ای خود را در اختیار استرالیا قرار دهد؛ اقدامی که باعث برهم خوردن قرارداد زیردریایی میان فرانسه و استرالیا شد و در نهایت روابط میان این دو کشور را با تنش روبرو ساخت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1902

به "تور فرانسه: کوشش بلینکن برای دلجویی از فرانسه پس از قرارداد جنجالی زیردریایی اتمی با استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه: کوشش بلینکن برای دلجویی از فرانسه پس از قرارداد جنجالی زیردریایی اتمی با استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید