اجرای پایلوت تست کرونا در خودرو با مشارکت دانش بنیان ها و هلال احمر، اجرا در دو بیمارستان تهران

به گزارش دیار سلمان، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان پس از انجام مطالعات در زمینه فراوری کیت های تشخیص کووید-19 پیشنهادی برای انجام تست کرونا در خودرو با هدف کاهش زنجیره انتقال ویروس ارائه کردند که با همکاری هلال احمر پایلوت این طرح اجرایی شده است و به گفته محققان این شرکت در صورت تایید، این طرح در دو بیمارستان جنوب و شرق تهران اجرایی خواهد شد.

اجرای پایلوت تست کرونا در خودرو با مشارکت دانش بنیان ها و هلال احمر، اجرا در دو بیمارستان تهران

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، حسام شعبانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اواخر سال 1398 در کشور، اظهار کرد: ما اقدام به فراوری کیت تشخیص این ویروس کردیم که بر اساس اعلام وزارت بهداشت از میان شرکت های فراوریکننده این کیت، رتبه سوم را کسب کرد و ضمن فراوری کیت های تشخیصی کرونا، در سال گذشته مجوز فروش کیت های فراوریی را دریافت کردیم.

وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه تست PCR در مجموعه هلال احمر در دی ماه سال گذشته، اضافه نمود: اخیرا نیز پایگاه خودرویی تست PCR را با همکاری مجتمع دارو درمانی هلال احمر و دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی کردیم.

شعبانی با اشاره به فراوری کیت های تشخیصی، شرح داد: تشخیص ویروس کرونا به وسیله کیت تشخیص PCR دارای دو مرحله است که در یک مرحله اقدام به تخلیص و جداسازی ماده ژنتیکی ویروس کرونا می گردد که ما مجوز فروش این کیت را دریافت کردیم که به آن کیت تخلیص یا جداسازی RNA ویروس کووید-19 گفته می گردد.

این فعال حوزه زیست فناوری، مرحله دوم تشخیص بیماری کووید-19 را کیت PCR دانست و یادآور شد: فراوری کیت PCR را تا مراحلی پیش بردیم، ولی چون متاسفانه در فروش کیت RNA ویروس پیروز نبودیم، این مرحله متوقف شد و کیت PCR تا مرحله آزمایشگاهی فراوری شده است.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به طرح خودرو تست PCR با بیان اینکه بخشی از کیت های مورد احتیاج این طرح به وسیله این شرکت تامین شده است، اضافه نمود: در بخش استخراج RNA ویروسی از نمونه ها، از کیت های این شرکت استفاده می گردد و در بخش تست PCR از آنجایی که این کیت ها را به مرحله فراوری انبوه نرساندیم، از کیت های فراوریی یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان در این حوزه بهره بردیم.

شعبانی به بیان نحوه اجرای این طرح پرداخت و گفت: این طرح به صورت پایلوت در اسکیل کوچک در حال انجام است تا نواقص کار تعیین گردد و بتوانیم آن را در آینده در سطح استانی و کشوری اجرایی کنیم. این طرح از یک ماه قبل شروع و اجرا شده و متقاضیان در سامانه ای با عنوان Tehran Test ثبت نام و بعد از ایجاد یک پروفایل شخصی در بخش رزرو خودرو، تعیینات خودرو و تعداد نفرات سرنشین را ثبت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در ساعتی که افراد رزرو کردند، خودروها به پایگاه مراجعه نموده و از آنها نمونه دریافت می گردد و نتایج آزمایش های آنها در سامانه آپلود می گردد و افراد بدون حضور فیزیکی از نتایج تست خود با خبر خواهند شد. در صورت مثبت بودن تست، دستورالعمل های لازم به آنها داده می گردد که این دستورالعمل ها در پروفایل آنها آپلود خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش زنجیره سرایت این ویروس دانست و یادآور شد: با توجه به شلوغی آزمایشگاهی و اینکه آزمایشگاه ها شرایط فنی برای پاسخگویی انجام تست ها با حجم بالا به صورت روزانه را ندارند، از این رو این روش می تواند به مردم یاری کند تا در آزمایشگاه ها سرگردان نباشند و اینکه می توانند با خودروی خود بدون آنکه با کسی در ارتباط باشند، در فضای آزاد نمونه آنها دریافت گردد. با اجرای این روش از ازدحام مردم در آزمایشگاه ها کاسته می گردد، ضمن آن که ریسک سرایت به وسیله آزمایشگاه ها کاهش خواهد یافت.

شعبانی، هزینه این تست را با تعرفه پایین دانست و گفت: در حال حاضر تعرفه تست PCR در بخش خصوصی 311 هزار تومان است، ولی تعرفه ما 293 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در حال حاضر پایلوت این طرح یک ماهه اجرایی خواهد شد و در صورت پیروزیت آمیز بودن آن در جنوب و شرق تهران پایگاه هایی تاسیس خواهد شد. در حال حاضر پایگاه این طرح در دانشگاه شهید بهشتی مستقر است.

شعبانی ادامه داد: در صورت تایید این طرح از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این طرح در جنوب تهران در بیمارستان مهدیه و شرق تهران (مجتمع دارویی هلال) اجرایی خواهد شد و در صورتی که در این دو مرکز نتایج پیروزیت آمیز باشد، در کل تهران این طرح اجرایی خواهد شد.

مجری طرح اضافه نمود: پیشنهاد این طرح از سوی این شرکت بوده و هلال احمر از اجرای آن استقبال کرد و به صورت تفاهم نامه میان دانشگاه و هلال احمر این طرح به صورت پایلوت اجرا شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1752

به "اجرای پایلوت تست کرونا در خودرو با مشارکت دانش بنیان ها و هلال احمر، اجرا در دو بیمارستان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای پایلوت تست کرونا در خودرو با مشارکت دانش بنیان ها و هلال احمر، اجرا در دو بیمارستان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید