آشنایی با طبع بابونه، مصلحات و خواص درمانی آن

به گزارش دیار سلمان، گیاه بابونه از زمان های قدیم به نام یک داروی سنتی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شود. چای بابونه هم یک نوشیدنی محبوب در ایران و همچنین در سراسر جهان است که عطر و طعم خیلی خوبی دارد. طبع بابونه با غالب افراد سازگاری دارد و می تواند به نام یک نوشیدنی روزانه استفاده شود.

آشنایی با طبع بابونه، مصلحات و خواص درمانی آن

با ما همراه باشید و درباره مجله بهابادی بیشتر بدانید.

در این مقاله ابتدا طبع گیاه بابونه را از نظر طب سنتی بررسی کرده و سپس خواص آن را بیان می کنیم.

طبع بابونه سرد است یا گرم؟

بابونه از گیاهانی است که از نطر طب سنتی، دارای طبع گرم است؛ برای این گیاه، شربت انار و عسل، به نام مصلح ذکر می شوند.

مزاجمصلحات
گرم و خشکشربت انار و عسل

خواص بابونه برای درمان انواع بیماری

بابونه برای بیشتر بیماری ها به صورت دمنوش استفاده می شود و نحوه تهیه آن دقیقا مانند دم کردن چای سیاه است که همه ما ایرانی ها در آن استادیم! اما دمنوش بابونه در موارد زیر کاربرد دارد:

1. کاهش درد قاعدگی با دمنوش بابونه

در مطالعات بسیار زیادی که روی بابونه اجرا شده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که دمنوش بابونه می تواند اسپنام ها و دردهای قاعدگی را کاهش دهد. همچنین مقدار اضطراب و پریشانی خانم ها با استفاده از دمنوش بابونه در این دوران کمتر می شود.

پس مصرف دمنوش بابونه را به نام یکی از روش های خانگی برای تسکین درد قاعدگی، از قلم نیاندازید.

2. درمان دیابت و کاهش قند خون

چای بابونه را نمی توان دقیقا جایگزین داروهای کاهش قند خون کرد؛ اما به نام یک گیاه طبیعی در پایین آوردن قند خون، بسیار موثر است. افرادی که دیابت دارند می توانند به نام یک مکمل از آن استفاده کنند.

3. پیشگیری یا کاهش سرعت پوکی استخوان

پوکی استخوان به معنای از بین رفتن تدریجی تراکم استخوان است. زمانی که تراکم استخوان پایین می آید، استخوان به راحتی با کوچک ترین ضربه می شکند. این بیماری بیشتر در زنان یائسه، به دلیل پایین آمدن سطح استروژن ایجاد می شود.

چای بابونه به دلیل ترکیبات خاصی که دارد، می تواند باعث پیشگیری کاهش ناگهانی سطح استروژن و در نتیجه کاهش سرعت پوکی استخوان و همچنین پیشگیری از آن شود.

4. کاهش التهاب

یکی از واکنش های سیستم ایمنی بدن در هنگام بیماری، برای مبارزه با عفونت ها، ایجاد التهاب است. مثلا هنگام سرماخوردگی گلوی فرد دچار التهاب می شود. چای بابونه به خاطر ترکیبات شیمیایی که دارد، التهاب و درد را کاهش می دهد. از موارد دیگر التهاب که با چای بابونه تسکین پیدا می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بواسیر
  • درد دستگاه گوارش
  • آرتروز
  • اختلالات خودایمنی
  • افسردگی

5. داشتن آرامش و یک خواب عالی

چای بابونه به طور گسترده ای به افراد در داشتن آرامش و یک خواب آرام کمک می کند. بنابراین افرادی که بی خوابی شبانه دارند یا در خواب دچار تشویش هستند، می توانند از این راهکار استفاده کنند. برای این کار بهتر است قبل از خواب یک فنجان دمنوش بابونه و عسل میل کنید.

6. درمان و پیشگیری از انواع سرطان

طبق مطالعاتی که روی بابونه اجرا شده است، چای بابونه می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. همچنین در بدن فردی که دچار سرطان شده است به ازبین بردن سلول های سرطانی کمک می کند.

7. درمان سرماخوردگی

استنشاق بخار با عصاره بابونه، علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد و باعث شده تا سرماخوردگی شما سریع تر خوب شود. برای این کار می توانید مقداری بابونه خشک یا تازه را در آب بجوشانید و سپس با یک حوله گرم سرتان را پوشانده و در بخار آب و بابونه، چند دقیقه ای بصورت عمیق نفس بکشید. (اصطلاحا بخور دهید.)

8. درمان عارضه های پوست و مو

گیاه بابونه از آن مواردی است که در ساخت محصولات مراقبتی پوست و مو کاربرد فراوانی دارد. از پمادهای بابونه برای رفع اگزماهای پوستی و کاهش التهابات پوست استفاده می کنند. همچنین در ساخت بسکمک از شامپوهای گیاهی به نام یک ماده ضد شوره استفاده می شود.

بیشتر بدانید: آشنایی با خواص بابونه برای پوست و روش استفاده از آن

9. کاهش استرس

دنیای شلوغ و پر هرج و مرج امروز باعث می شود احساس اضطراب و استرس فزاینده ای پیدا کنیم. به گفته متخصص تغذیه انشول جیباراتات ، چای بابونه یک آرامش بخش ملایم است و به نام یک آرامبخش طبیعی موثر عمل می کند و باعث می شود استرس فرد کم تر شود.

بنابراین بعد از یک روز کاری پرمشغله، یکی از بهترین نوشیدنی های ممکن که پیشنهاد می شود حتما استفاده کنید، همین دمنوش بابونه است.

موارد منع استفاده از بابونه

  • افرادی که سابقه آلرژی شدید، به خصوص آلرژی به گرده های انواع گل دارند
  • نوزادان و بچه ها بسیار خردسال: چای بابونه، مانند عسل و بعضی محصولات گیاهی دیگر ممکن است به سم بوتولیسم آلوده باشد. چون مقدار آن خیلی پایین است، در بزرگسالان مسئله ای ایجاد نمی کند، اما در بچه ها می تواند کشنده باشد.

سخن آخر

معمولا بسکمک از ایرانی های عزیز عادت به خوردن چای سیاه دارند. چای سیاه علاوه بر فوایدی که دارد، یکی از مضرات مصرف بیش از حدش، ایجاد کم خونی به خصوص برای خانم هاست. یک جایگزین بسیار عالی برای چای سیاه در بعضی وعده ها، چای بابونه است. البته بابونه هم به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، نباید بیش از حد استفاده شود.

در پایین همین صفحه، برای ما بنویسید در هفته چندبار از چای بابونه استفاده می کنید و چه اثراتی برای شما داشته است؟

شما می توانید با طبع گیاهان دارویی دیگر هم مانند طبع آویشن و طبع انیسون هم در خبرنگاران آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1825

به "آشنایی با طبع بابونه، مصلحات و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با طبع بابونه، مصلحات و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید