کار در خانه؛ چطور کار کنیم که درد نکشیم؟

به گزارش دیار سلمان، اگر هم اکنون احساس درد می کنید، خبر بد این است که احتمالاً دچار آسیبِ عضلانی-اسکلتی مانندِ کمردرد، درد در گردن و شانه ها، سندروم مجرای کارپال یا حتی ترومبوزه رگ ها - وضعیتی که در آن رسوب های خونی در رگ های افراد تشکیل می شود- شده باشید.

کار در خانه؛ چطور کار کنیم که درد نکشیم؟

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

اگر شما هم در زمره افرادی هستید که به دلیلِ شیوعِ کرونا فعلاً دورکاری می کنید، ممکن است کمردرد به سراغتان آمده باشد. یکی از دلایلِ شیوعِ کمردرد و سایر درد های فیزیکی در دورکاری این است که میز و جایگاه های خانه برای کار کردن مناسب سازی نشده اند یا به اصطلاح رایج از اصولِ ارگونومیک پیروی نمی نمایند.

به هر حال، به دلایلِ مالی نمی توان در خانه فضایی به مبلمانِ اداری تخصیص داد؛ بنابراین اگر از خانه کار می کنید، احتمالاً یا لپ تاپ خود را روی یک میزِ ناهارخوری می گذارید یا درحالیکه روی تخت یا مبل نشسته اید با لپ تاپ کار می کنید. هر جایی از خانه که بساطِ کار را برپا نموده باشید، احتمالش کم است که بدنتان در موقعیتِ سالمی قرار داشته باشد.

اگر این کار را برای مدت زمانِ کوتاهی انجام می دهید، جای نگرانی نیست. اما اگر هفته ها و ماه ها در این شرایط ادامه دهید، خطرناک می گردد. مسئله این است که با تمام شدنِ قرنطینه بسیاری از شرکت ها ممکن است به این فکر بیافتند که دورکاری را به عنوانِ شکلی از کار کردن ادامه دهند؛ زیرا این مدت به آن ها نشان داده که می گردد برخی از وظایف را بدونِ حضورِ فیزیکی در یک محل انجام داد.

اگر هم اکنون احساس درد می کنید، خبر بد این است که احتمالاً دچار آسیبِ عضلانی-اسکلتی مانندِ کمردرد، درد در گردن و شانه ها، سندروم مجرای کارپال یا حتی ترومبوزه رگ ها - شرایطی که در آن رسوب های خونی در رگ های افراد تشکیل می گردد- شده باشید.

خب، چه کار می توان کرد؟ باید تا آنجایی که می توانید در شرایطِ بدنیِ خنثی - شرایطی راحت که در آن هیچکدام از اعضای بدن به سمتی خم یا جمع نشده است -قرار بگیرید و هر از گاهی به اطراف حرکت کنید تا گردش خون به خوبی صورت بگیرد. یعنی به این 10 نکته که در ادامه می گوییم، توجه کنید:

1-با گردنِ راست به کامپیوترِ خود نگاه کنید

صفحه نمایش را در ارتفاعی قرار دهید که برای دیدتان مناسب باشد. برای نگاه کردن به صفحه نمایش نباید گردن خود را به پایین خم کنید؛ مثل وقتی که لپ تاپ را روی میز می گذارید یا گردنتان را برای مشاهده گوشی خم می کنید.

به صفحه نمایش خود زاویه ندهید، چون آن وقت باید گردنِ خود را بچرخانید - برخی افراد دوست دارند کیبورد و ماوس کامپیوتر را روبرویشان بگذارند و صفحه نمایش را در کنارِ دستشان قرار دهند؛ اما این کار باعثِ گردن درد می گردد. فرقی نمی نماید با لپ تاپ کار می کنید یا کامپیوتر، باید آن را روی چند عدد کتاب بگذارید تا ارتفاع آن تنظیم گردد و مجبور نباشید گردنِ خود را خم کنید.

2-صفحه نمایش را در شرایطی قرار دهید که صفحه اش عمود بر پنجره باشد

برای آنکه خطر آسیبِ چشمیِ ناشی از خیره شدن یا سازگاریِ جزئی شبکیه به حداقل برسد، پشت به پنجره ننشینید، زیرا نوری که از پنجره می تابد باعث تابشِ خیره نماینده می گردد و همچنین رو به پنجره هم ننشینید، چون در این حالت نور مستقیم به چشم هایتان می تابد. اگر پنجره شما پرده یا کرکره ندارد که نور را تنظیم کنید، باید صفحه نمایش را طوری قرار دهید که عمود به پنجره باشد. اگر روی میز شیشه ای کار می کنید آن را بپوشانید تا از انعکاسِ نور خیره نماینده جلوگیری کند.

3-هر سندِ کاغذی ای را با پشتِ صاف نگاه کنید

از روی آی-پد یا کاغذ هایی که روی میز قرار گرفته است، مطلب نخوانید. در این حالت سر شما مدام باید به بالا و پایین حرکت کند. اگر کارتان طوری است که باید مدام نگاهتان را از صفحه نمایش برگردانید و به کاغذ نگاه کنید، بهتر است کاغذ در شرایطِ عمودی باشد. برای این کار از نگه دارنده کاغذ بهره ببرید.

4-کیبورد، ماوس و پدِ ماوس را در ارتفاعی قرار دهید که راحت باشید

اگر لپ تاپ را در ارتفاع قرار داده اید که بادید شما سازگار باشد پس باید از کیبورد و ماوس جدا بهره ببرید. مطمئن شوید که وقتی از کیبورد و ماوس استفاده می کنید هر دو بازو در حالت کشید و صاف و همسطح هستند و مطمئن شوید وقتی که از ماوس استفاده می کنید بازویتان نزدیک به کنارِ بدن است. عصب های دست از گردن آغاز می شوند و از آنجا به شانه ها، بازو و مچ وارد می شوند. وقتی بازو های شما در کنار بدن باشند، اعصاب فشرده نمی شوند.

5-از محافظ های نرم مچ استفاده نکنید

به نظر می رسد که این محافظ ها از مچ حمایت می نمایند، اما گذاشتن هر چیزی زیر مچ دست تاندون های فلکسور انگشتان و عصبِ مدیان را فشرده تر می نماید. این کار احتمالِ سندرومِ کانالِ کارپال را بیشتر می نماید.

6-به مچ دست خود استراحت دهید

گاهی تایپ کنید، گاهی از ماوس بهره ببرید و گاهی از ضبطِ صدا بهره ببرید.

7-به جایگاه خود تکیه دهید

سعی نکنید کمر خود را راست نگه دارید و مانند لاکپشت هم کمرتان را قوز نکنید. انحنای کمر شما به سمت شکم است. به آن گودی کمر گفته می گردد و راحت ترین حالت برای است و کمترین فشار را به دیسک های بین مهره ای آن ناحیه وارد می نماید. مطمئن شوید که می توانید راحت به پشتیِ جایگاه تکیه دهید و در همین حالت به راحتی به کیبورد و ماوس دسترسی دارید. اگر جایگاه طوری نیست که از کمر شما حمایت کند، از یک کوسن یا حوله لوله شده بهره ببرید و آن را در قسمت گودی کمر بگذارید. درست است که با شرایطِ ارگونومیک فاصله دارد، اما بهتر از هیچ است.

8-در حالتِ نشسته، پایتان را روی زمین بگذارید یا چیزی زیر پایتان بذارید

اگر پایتان به زمین نمی رسد از یک جعبه یا چند کتاب چیده شده روی هم بهره ببرید. پایتان را پشت جایگاه نبرید یا در هوا معلق نگه ندارید. این کار ها باعث می گردد جریان خون با قسمت های پایین بدن کم گردد و خطر ترمبوزه شدن رگ ها را افزایش دهد.

9-زمانی را که روی تختتان کار می کنید را محدود کنید

تخت از جایگاه هم بدتر است؛ زیرا شما در حالِ نشسته روی تخت روی صفحه نمایش خم قوز می کنید. اگر جای دیگری جز تخت برای کار کردن ندارید، یک بالش را به تاج تخت تکیه دهید و یک بالش را هم زیر لپ تاپ بگذارید.

10-از ایستادنِ طولانی مدت اجتناب کنید

میز های بلند که در حالت ایستاده پشت آن کار می نمایند، ممکن است این باور را ایجاد کند که فرد می تواند برای مدت طولانی پشت کامپیوتر بایستد و کار کند. درست است که در شرایطِ نشسته کار کردن راهِ سالمی نیست، اما ارگونومیست ها متوجه شده اند که در حالتِ ایستاده افراد انرژی بیشتری صرف می نمایند و فشار بیشتری به سیستمِ فشار خون و پا ها وارد می گردد. ایستادن به مدت طولانی خطرِ واریس را افزایش می دهد. هر 20 تا 30 دقیقه راه بروید، بدن خود را بکشید و به اطراف حرکت کنید تا خون در بدنتان جریان پیدا کند و ماهیچه ها استراحت نمایند. بروید یک لیوان آب خنک بنوشید یا یک چای یا قهوه برای خودتان بریزید. اصلاً سعی نکنید که برای ساعاتِ طولانی ایستاده کار کنید.

منبع: time.com

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 968

به "کار در خانه؛ چطور کار کنیم که درد نکشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار در خانه؛ چطور کار کنیم که درد نکشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید