چگونه یک برنامه بازاریابی بی نظیر تدوین کنیم

به گزارش دیار سلمان، یک برنامه بازاریابی (Marketing Plan) ممکن است جزو اولویت های مدیران ارشد نباشد، در حالی که باید جزو مهمترین ها باشد. با وجودی که طرح تجاری (Business Plan) نمایانگر راستا یک شرکت است، برنامه بازاریابی با پرداختن به جزئیات مهم و حیاتی در خصوص روابط با مشتریان یاری می نماید که شرکت شما به راستا و هدف نهایی خود برسد.

چگونه یک برنامه بازاریابی بی نظیر تدوین کنیم

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

رابرت توماس، پروفسور دانشگاه ایالتی Georgetown در یکی از یادداشتهای خود به این نکته اشاره می نماید که: تنها مساله مهمی که شرکتهای کوچک بایستی در برنامه بازاریابی خود داشته باشند، یک درک کامل و واضح از مشتریان و رقبای خود می باشد.

یک برنامه بازاریابی خوب می تواند به صورت رسمی و یا غیر رسمی باشد ولی حتما باید شامل مواردی باشد که نشان بدهد مشتری شما چه کسانی می باشند، مرجع کسب اطلاعاتشان کجا می باشد و چگونه می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

پروفسور رابرت توماس معتقد است فرایند توسعه و تدوین یک برنامه بازاریابی احتیاجمند چهار امر مهم زیر می باشد:

  1. ایجاد کردن یک درک واضح و متمرکز در خصوص اینکه چرا یک مشتری از خدمات شما استفاده خواهد نمود، به صورت معین تر، اصلی ترین احتیاجی که محصول و یا خدمات شما برآورده می نماید چیست؟ آیا محصول و یا خدمات شما به مشتری یاری خواهند کرد که روز خود را راحت تر بگذرانند؟ و یا کار خود را بهتر و موثر تر انجام بدهند؟ آیا مشتریان با انتخاب محصول و یا خدمات شما مورد تحسین همکاران و دوستان خود قرار می گیرند؟ مواردی که شما ارئه می دهید بایستی به نحوی طراحی شده باشند که احتیاجهای مشتریان را بهتر از رقبای شما برآورده کنند.
  2. مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. معمولا مشتریان بالقوه زیادی در بیشتر مارکت ها وجود دارند ولی برای پیشرفت و رشد سریعتر و بهتر، کسب و کارهای کوچک می بایستی در خصوص مارکت خود تحقیقات لازم را به عمل بیاورند تا بتوانند معینات مشتریان هدف خود را شناسایی کنند. مشتریان هدف می بایستی با جزئیات دقیق توضیح داده شوند و مورد مطالعه قرار گیرند. بدین منظور می بایست یک تصویر واضح و معین از سود و فروش قابل انتظار و منابع اقتصادی مورد احتیاج تدوین کرد.
  3. رقبایی که مشتریان شما را مورد هدف قرار داده اند شناسایی کنید. همواره رقبایی وجود دارند، هیچوقت این اشتباه را نکنید که کسی با شما رقابت نمی نماید. کسب و کارهای کوچک بندرت زمانی را برای آنالیز دقیق رقبای خود اختصاص می دهند ولی باید متوجه باشید که رقبای شما چه کسانی هستند، مزایای رقابتی آنها چیست و چگونه در خصوص ارائه خدمات شما به مشتریان واکنش نشان می دهند و سیاست های خود را تدوین می کنند (کاهش قیمت، ایجاد رابطه بهتر و نزدیکتر با مشتریان و …).
  4. موضع برند خود را در قبال مشتریان بیان کنید، زیرا برند شما و آنچه نمایانگر برند شما است، بالاترین مزیت رقابتی شما می باشد. شما باید بتوانید یک جمله شعاری ساده در خصوص اینکه چگونه احتیاجهای مشتریان خود را برآورده می کنید و برنده رقابت می شوید بنویسید. بهترین شعار تبلیغاتی باید دارای صداقت گفتار و متمرکز شده بر اساس احتیاجهای مشتریان هدف شما باشد.
منبع: الی گشت
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 848

به "چگونه یک برنامه بازاریابی بی نظیر تدوین کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک برنامه بازاریابی بی نظیر تدوین کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید