چگونه به کارکنان با کارایی پایین انگیزه بدهیم؟

به گزارش دیار سلمان، این وظیفه شماست که به سربازان خود انگیزه بدهید، اما در خصوص کارکنانی که هیچ انگیزه ای ندارند چه کار باید بکنید؟ بسیاری از مدیران معتقدند ما همگی بالغ هستیم، بنابراین اگر یکی از کارمندان، خود را بالا نمی کشد، در نهایت باید او را اخراج کرد.

چگونه به کارکنان با کارایی پایین انگیزه بدهیم؟

قبل از اینکه مشکل به اینجا برسد، آیا شما کوشش کافی را برای توانمندسازی کارکنان خود نموده اید؟

ایمی گالو، سردبیر مجله معتبر Harvard Business Review راهکارهای زیر را برای ایجاد انگیزه در کارکنان با کارایی پایین معرفی نموده است:

بصورت مستقیم با مشکل روبرو شوید

اگر کارمندی عملکرد ضعیفی دارد، باید سریعاً و مستقیماً با او صحبت کنید. جوزف وینتراب استاد دانشگاه بابسون و نویسنده کتاب شکوفایی استعدادها در کسب و کار معتقد است مسائل مربوط به عملکرد اکثراً توسط مدیران نادیده گرفته می گردد و بیشتر مدیران به طور مستقیم با آنها روبرو نمی شوند و اغلب آنها شخص مورد نظر را از جایی به جای دیگر منتقل می نمایند یا اینکه دیگر هیچ کاری به او نمی دهند. عملکرد پایین شبیه یک عفونت است و باید آنرا درمان و به بهبود آن یاری کرد وگرنه شیوع پیدا می نماید.

ژان فرانسیس مانزونی، استاد مدیریت در دانشگاه اینسد و نویسنده کتاب چگونه مدیران باعث سرافکندگی کارکنان مستعد می شوند، معتقد است نادیده دریافت مسائل، یکی از ضعیف ترین روش ها در مدیریت است. اجازه ندهید که عملکرد پایین در تیم شما شایع گردد. چنین مسائلی به خودی خود حل نمی شوند، فقط بدتر می شوند.

دلیل ریشه ای را پیدا کنید

اگر یک کارمند برای یک شغل مناسب نیست، این تقصیر شماست. اگر مهارت های لازم را ندارد، این نیز مشکل شماست. این ها مواردی هستند که می توانند با آموزش برطرف شوند. ممکن است شما در انتظارات خود دچار سوتفاهم شده باشید. شما باید نسبت به مسئولیت های خود و کارمندان شناخت کامل داشته باشید. ممکن است شما عامل این شرایط نابسامان باشید. شما و کارمند، هردو باید برای حل مشکل پیش آمده و ایجاد تغییرات کوشش کنید.

بی طرف باشید

نباید با تعصب به موضوع نگاه کنید. اگر اشتباهات یک کارمند شما را عصبانی می نماید، از مدیران ارشد خود بخواهید که کار او را نظارت نمایند. بهتر است به مدیران خود بگویید: من نگرانم که عصبانیتم از این کارمند بر روی قضاوتم تاثیر بگذارد، تنها چیزی که من از این شخص می بینم اشتباهات پی در پی است. من می خواهم به طور صادقانه دلیل بروز این مسائل را پیدا کنم. ممکن است مسائل ارتباطی، مسائل سیستمی و ضعف در آموزش، عامل این عملکرد ضعیف باشد.

مصاحبه را آغاز کنید

اکنون شما، اطلاعات به دور از تعصب را جمع آوری نموده اید و وقت آن شده که با کارمند با کارایی پایین صحبت کنید و به او بگویید که چه چیزی را مشاهده نموده اید، و اینکه چقدر کارهای ضعیفش بر عملکرد تیم و شرکت تاثیر گذاشته است و تاکید کنید که برای یاری کردن آمده اید. باید به او بگویید که عملکردش ضعیف است و مطمئناً می تواند آن را بهبود بخشد و از او بپرسید که چه راه حلی برای این مشکل دارد. او را تحت فشار قرار ندهید، بلکه با استفاده از طوفان فکری به او چند روز فرصت دهید که برنامه ای برای حل این مشکل به شما ارایه دهد.

کارمند را راهنمایی و برنامه را اجرا کنید

اگر کارمند علاقه مند نیست که راهنمایی گردد و هیچ کاری برای تغییر عملکرد او نمی توان کرد، اینک وقت تصمیم گیری است. اگر کسی گفت من همینم که هستم و فهمیدید که قصد تغییر ندارد، باید آنالیز کنید که ماندن یا رفتن او چه هزینه هایی دارد. اما اگر فهمیدید که او علاقه به یادگیری و تغییر دارد، باید برنامه ریزی کنید. باید معین کنید که چه اقداماتی باید انجام گردد تا عملکرد او ارتقا یابد. اقدامات را در برنامه خود بیاورید که قابل اندازه گیری و نظارت باشند. فشار زیاد به او وارد نکنید. نسبت به اهدافتان واقع گرا باشید و به او وقت دهید. هر کسی برای تغییر و یادگیری احتیاج به زمان دارد.

فرآیند ها را پیگیری و نظارت کنید

شما باید عملکرد کارمند را نظارت کنید وگرنه همه اقدامات شما بی فایده خواهد بود. از او بخواهید که یک کارمندی که به او اعتماد دارد را معرفی کند، تا در انجام کارها به او یاری کند. سپس از آن کارمند بخواهید که به صورت محرمانه عملکرد او را به شما گزارش دهد.

در صورت احتیاج اقدمات لازم را انجام دهید

پس از انجام تمامی این کارها، اگر بهبودی حاصل نشد، زمان آن رسیده است که رفتار خود را تغییر دهید. اگر کارمند آغاز به سو استفاده از مهربانی، مشاوره و راهنمایی شما کرد، منتظر نمانید. شما باید فرآیند راهنمایی را متوقف کنید و با او در خصوص عواقب عملکرد ضعیفش صحبت کنید. بهتر است به او بگویید: بگذارید این موضوع را روشن کنم، این سومین بار است که شما این اشتباه را مرتکب می شوید و به دلیل اینکه رفتار شما تغییر ننموده است، من باید در خصوص عواقب این کار با شما صحبت کنم. شما باید با جدیت اقدامات انضباطی لازم را انجام دهید.

او را به خاطر تغییر و بهبود تشویق کنید

اگر یک کارمند عملکردش بهبود یافت و رفتارش تغییر کرد باید به او جایزه بدهید. آنها نباید احساس نمایند که یک تبر درست در کنار گردن آنها قرار گرفته است. باید به این کارمندان احساس آرامش بدهید. اعضای تیم شما باید از این کارمند الگو برداری نمایند و این پاداش می تواند مشوق خوبی برای تیم باشد.

منبع: inc.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 881

به "چگونه به کارکنان با کارایی پایین انگیزه بدهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به کارکنان با کارایی پایین انگیزه بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید