منظره همکاری های دوجانبه محور ملاقات نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان

به گزارش دیار سلمان، نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان در شهر اوش ملاقات و چگونگی و منظره همکاری های دوجانبه را آنالیز کردند.

منظره همکاری های دوجانبه محور ملاقات نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، عبدالله عارف اف نخست وزیر ازبکستان و عاقل بیک جباراف نخست وزیر قرقیزستان در شهر اوش ملاقات و چگونگی و منظره همکاری های دوجانبه را آنالیز کردند.

عاقل بیک جباراف در این ملاقات گفت: ازبکستان برای قرقیزستان یک همسایه قابل اعتماد، شریک راهبردی و دولت برادر است. ما خواهان توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط دوجانبه در تمام ابعاد هستیم.

وی اضافه نمود: ما از مقامات ازبکستان برای ساخت مدارس در روستاهای سمرقندیک و مارگون در استان باتکن و بعلاوه بازسازی ساختمان تئاتر موسیقی و درام دولتی اوش به نام بابر قدردانی نموده و این تصمیم طرف برادر ازبکی یک نشانه شاخص دوستی بین مردم دو کشور می باشد.

نخست وزیر ازبکستان نیز به نوبه خود از پذیرایی صمیمی مقامات قرقیزستان قدردانی و بر اهمیت توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه تاکید نمود.

وی اضافه نمود: هم اکنون بین دو کشور طرح های مشترک در زمینه های انرژی، حمل و نقلی، لجستیک اجرا می گردد و برای حمایت مالی از طرح ها بنیاد توسعه ازبکستان و قرقیزستان ایجاد شده است.

در این ملاقات مسایل روز همکاری های دوجانبه در زمینه های انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، تجارت مرزی آنالیز شد.

طرفین بعلاوه مسایل ساخت جاده ایرکیشتام- داروت قرغان- اوچ قرغان، مرکز لجستیک تجارت مرزی در شهر قزل قیه و بعلاوه ابعاد تعیین اجرای طرح های مشترک زیربنایی را که برای آنان می توان از ظرفیت بنیاد توسعه ازبکستان و قرقیزستان استفاده کرد، مورد آنالیز قرار دادند.

طرفین به خصوص بر علاقمندی و آمادگی برای تعمیق همکاری های دوجانبه در زمینه های مالی و بازرگانی و سرمایه گذاری تاکید نمودند.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در 7 ماه سال 2021 میلادی در سطح 508 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی از جمله 4 شرکت با صددرصد سرمایه سرمایه گذاران قرقیزی در زمینه های فراوری مصالح ساختمانی، شیرینی جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل و نقلی فعالیت می نمایند.

به نوبه خود در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2151

به "منظره همکاری های دوجانبه محور ملاقات نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظره همکاری های دوجانبه محور ملاقات نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید