پنتاگون: جایگزین کردن ترکیه در برنامه اف-35 تقریبا کامل شده است

به گزارش دیار سلمان، دو مقام وزارت دفاع آمریکا در جلسه استماع کنگره گزارش دادند که تقریبا برای تمام قطعات اف-35 که در ترکیه فراوری می گردد، جایگزین پیدا نموده اند و به زودی کنار گذاشته شدن آنکارا از این برنامه تکمیل می گردد.

پنتاگون: جایگزین کردن ترکیه در برنامه اف-35 تقریبا کامل شده است

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، از زمان کنار گذاشته شدن ترکیه از برنامه فراوری مشترک جنگنده های اف-35 به دلیل خرید سامانه های پدافند موشکی اس-400، دولت آمریکا قطعه سازان مختلفی برای جایگزینی آنکارا پیدا نموده است.

علی رغم اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) برای رفع کردن بعضی اختلافات با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن سفر کرد، اما به نظر می رسد هنوز هم مسائل زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که حل نشده و موضوع کنار گذاشتن آنکارا از فراوری این جنگنده، یکی از آن موضوعات است.

ژنرال اریک فیک مدیر برنامه فراوری اف-35 شامگاه گذشته (چهارشنبه) همزمان با ملاقات اردوغان و ترامپ در کاخ سفید، در جلسه استماعی در کنگره آمریکا بود و شرح داد که ترکیه طبق برنامه در مارس 2020 به طور کامل از این برنامه کنار گذاشته می گردد، زیرا پیشرفت های چشمگیری در پیدا کردن تامین کنندگان جایگزین حاصل شده است.

به نوشته وبگاه دیفنس نیوز فیک به اعضای کمیته استماع گفت: ما یک سال قبل آگاهانه و با سرعت اقداماتی را برای یافتن منابع جایگزین [فراوری] قطعاتی [که در ترکیه ساخته می گردد] انجام دادیم. ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

بر این اساس، ایالات متحده تعداد قطعاتی از جنگنده اف-35 را که در ترکیه فراوری می گردد، از 1000 قطعه به فقط 12 قطعه کاهش داده و برای تمام آنها فراوریکننده جایگزین پیدا نموده است.

اِلن لورد معاون وزارت دفاع آمریکا در امور خرید و نگهداری نیز در همان جلسه گفت به دلیل اینکه ترکیه تا کنون قطعاتی را که باید، بسیار خوب و به اندازه فراوری نموده است، تصور نمی گردد کنار گذاشتن این کشور از برنامه فراوری اف-35 در این فرآیند خللی ایجاد کند.

واشنگتن می گوید که اقدام آنکارا در خرید اس-400 با ناتو سازگاری ندارد و تهدیدی برای جنگنده های آمریکایی اف-35 محسوب می گردد و نگران است که ترکیه به قیمت نادیده دریافت آمریکا، روابط با مسکو را تقویت کند.

با این وجود، ترکیه بدون توجه به تهدیدات آمریکا به تحریم ، دریافت اولین محموله اس-400 روسیه را در ماه ژوئن شروع کرد و آمریکا نیز در اقدامی تلافی جویانه، فروش اف-35 به آنکارا را ممنوع خاطرنشان کرد و این کشور را از پروژه فراوری این جنگنده ها خارج کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در یادداشتی درباره ملاقات اردوغان با ترامپ نوشت علی رغم اینکه این دو گفتند ملاقات فوق العاده ای داشتند اما پیروز به حل اختلافات خود نشدند. (جزئیات بیشتر)

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 690

به "پنتاگون: جایگزین کردن ترکیه در برنامه اف-35 تقریبا کامل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنتاگون: جایگزین کردن ترکیه در برنامه اف-35 تقریبا کامل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید