پشت پرده ممنوع الورود شدن مشاور ولیعهد ابوظبی به عمان

به گزارش دیار سلمان، مسئولان فرودگاه مسقط از ورود مشاور ولیعهد ابوظبی به کشورشان جلوگیری نموده و از وی خواستند با اولین پرواز به شیخ نشین امارات برگردد.

پشت پرده ممنوع الورود شدن مشاور ولیعهد ابوظبی به عمان

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه عکاظ سعودی نوشت مقامات عمانی از ورود عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات به عمان جلوگیری کردند.

عبدالخالق به این روزنامه سعودی گفته است اخیرا دعوت نامه ای برای مشارکت در همایشی درباره امور سیاسی در عمان دریافت و موافقت قبلی طرف های رسمی عمان برای مشارکت در این همایش را هم کسب نموده بودم، اما هنگامی که وارد فرودگاه مسقط شدم، با این جمله کارمند امنیتی غافلگیر شدم که مرا عنصر نامطلوب در سلطان نشین عمان توصیف کرد.

این استاد اماراتی اضافه کرد مقامات عمانی دلیل منع ورودش به مسقط را توجیه ننموده اند. این در حالی است که بعضی منابع خبری، این استاد اماراتی را مشاور محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی معرفی نموده اند.

افشای دلیل اصلی ممنوع الورود بودن استاد اماراتی به عمان

هر چند این استاد اماراتی ادعا می نماید علت منع ورودش به عمان را نمی داند، بعضی منابع فاش کردند وی به علت مواضع ضد عمانی اش از ورود به مسقط منع شده است.

عبدالخالق عبدالله در صفحه توئیتری خود در یک موضع انفعالی نوشت : از فرودگاه مسقط به شما دورد می فرستم، لحظاتی پیش وارد شدم و تا لحظاتی بعد این مکان را ترک خواهم کرد، زیرا کارمند امنیتی به من گفت عنصر نامطلوب هستم. من به دعوت کریمانه ای برای مشارکت در همایشی درباره اوضاع منطقه آمدم، اما به من گفتند باید با اولین پرواز به سرزمین امارات برگردم. هنگامی که به من گفتند حق ورود به عمان را نداری، من پاسخ دادم این حق حاکمیتی شماست و از عمان اصیل و پیشرو تشکر می کنم!

این استاد اماراتی و مشاور ولیعهد ابوظبی در ماه اکتبر گذشته در مقاله ای از رویکرد مستقلانه عمان و همراهی نکردن این کشور با سیاست های ماجراجویانه و ویرانگر آل سعود و آل نهیان انتقاد نموده و خواهان اخراج عمان از شورای همکاری خلیج فارس شده بود.

وی در مقاله ای این سئوال را پرسیده بود که آیا شورای همکاری بدون سلطان نشین عمان بهتر نیست، آیا سلطان نشین عمان بدون عضویت در شورای همکاری وضعیت بهتری ندارد، این مقاله با واکنش های ضد و نقیضی روبرو شده بود.

عبدالله که فردی نزدیک به حاکمان امارات و دستگاه های تصمیم گیرنده در این شیخ نشین قلمداد می گردد، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در سایه واگرایی و اختلاف مواضع درباره یمن و پرونده های منطقه ای این سئوال مطرح است که آیا شورای همکاری بدون عمان بهتر نیست و آیا عمان خارج از شورای همکاری، بهتر نیست؟.

در واکنش به این مقاله ضد عمانی، موسی الفرعی نویسنده و خبرنگار عمانی در مقاله ای در پایگاه عمانی اثیر نوشته بود عبدالخالق عبدالله هیچ بهره ای از نامش نبرده است، او موجودی است که ظاهری انسانی دارد، نامی دارد که از شانس بد وی از آن بهره و نصیبی ندارد، با چنین ادعایی میان ملت ها فتنه افکنی می نماید و اختلاف ایجاد می نماید...

شایعه پراکنی درباره پادشاه عمان دیگر علت ممنوع الورود شدن مشاور ولیعهد ابوظبی به مسقط

مشاور ولیعهد ابوظبی در ماه مارس 2015 در صفحه شخصی خود در توئیتر شایعه ای را درباره پادشاه عمان مطرح نموده و از توزیع پول های کلان میان عمانی ها به مناسبت بازگشت سلطان قابوس خبر داده بود. وی در این باره نوشته بود:به مناسبت بازگشت سلطان قابوس، عمان از مرخصی سه روزه و دو ماه پاداش و بخگرددگی نیمی از بدهی هر یک از شهروندان عمانی خبر داده است...

این ادعای وی با موجی از انتقادهای فعالان عمانی در شبکه های ارتباط اجتماعی روبرو شده و آنها این استاد اماراتی و مشاور ولیعهد ابوظبی را به شایعه پراکنی درباره مردم عمان متهم و تاکید کردند بزرگترین پاداش برای مردم عمان، بازگشت صحیح و سالم سلطان قابوس است. این واکنش ها، عبدالخالق عبدالله را وادار به حذف توئیت خود کرد، هر چند این اقدام تاثیری در کاهش خشم مردم عمان از وی نداشت.

ماه ژوئن همان سال عبدالخالق عبدالله در توئیت دیگری از ادامه فعالیت سفارت عمان در دمشق انتقاد نموده بود تا خشم و نارضایتی اش از سلطان نشین عمان به سبب روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه را نشان دهد.

مسقط سال 2011 از کشف یک شبکه جاسوسی بزرگ پرده برداشته بود که این شبکه با حمایت اقتصادی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی فعالیت می کرد و متشکل از غیرنظامیان و نظامیانی بود که به دنبال کودتای خونین علیه سلطان قابوس و روی کار آوردن نظامی وابسته (به آل سعود و آل نهیان) بودند که این حادثه سبب بروز بحران سیاسی شدیدی میان مسقط و ابوظبی شد که هر چند در ظاهر با میانجی گری امیر کویت انتها یافت و ابوظبی هم مجبور شد غرامت اقتصادی هنگفتی همراه با تعهد عدم دخالت در امور داخلی عمان بدهد، با این حال این تنش و سردی در روابط همچنان وجود دارد و مقامات ابوظبی هم هر از چند گاهی اخبار منفی درباره سلطان نشین عمان پخش می نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 585

به "پشت پرده ممنوع الورود شدن مشاور ولیعهد ابوظبی به عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده ممنوع الورود شدن مشاور ولیعهد ابوظبی به عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید