ناسا اسامی شرکت های همکار در برنامه سفر به ماه را اعلام نمود

به گزارش دیار سلمان، ناسا 14 شرکت آمریکایی از جمله چندین کسب وکار کوچک را به عنوان شرکای توسعه دامنه وسیعی از فناوری ها انتخاب نموده است تا به این آژانس در راستا فعالیت های پایدار برنامه آرتمیس در ماه تا انتها دهه 2020 میلادی یاری نمایند.

ناسا اسامی شرکت های همکار در برنامه سفر به ماه را اعلام نمود

پیش از این، شرکت های صنعتی ایالات متحده آمریکا پیشنهادهای خود را به پنجمین درخواست نقطه اوج (Tipping Point) ناسا برای توسعه فناوری های سفر به ماه و مریخ ارائه داده بودند و با اعلام اسامی شرکت های انتخاب شده، انتظار می رود که در مجموع بیش از 370 میلیون دلار به آن ها اهدا گردد. اداره فناوری فضایی ناسا با این شرکت ها قراردادهایی تا 5 سال و با قیمت ثابت می بندد.

جیم برایدنستاین مدیر ناسا در این باره گفت: سرمایه گذاری قابل توجه ناسا در فناوری های نوآورانه ای که با راهنمایی کسب وکارهای کوچک و بزرگ از 9 ایالت آمریکا انجام می گردد، آنچه را که در فضا و سطح ماه قابل انجام است، افزایش می دهد. ناسا و صنعت با هم مشغول ساخت مجموعه ای از توانمندی های آماده به خدمت هستند تا به حضور پایدار در ماه و مأموریت های انسانی آینده به مریخ یاری نمایند.

  • جزئیات تازه برنامه آرتمیس اعلام شد

برایدنستاین اسامی شرکت های انتخاب شده را 14 اکتبر (23 مهر) طی سخنرانی خود در نشست کنسرسیوم نوآوری های سطح ماه گفت. فهرست این شرکت های همکار در پروژه سفر به ماه و مریخ و ارزش تقریبی میزان سرمایه گذاری ناسا برای طرح آن ها در سه زمینه فناوری مدیریت سیالات برودتی، سطح ماه و نمایش ظرفیت تقرب و نشست حلقه بسته روی سطح به توضیح زیر است.

  • ائتلاف آزمایش و پژوهش آلفا اسپیس (Alpha Space Test and Research Alliance) از هوستون، 22.1 میلیون دلار
  • استروباتیک تکنولوژی (Astrobotic Technology) از پیتسبورگ، 5.8 میلیون دلار
  • اِتا اسپیس (Eta Space) از جزیره مریت فلوریدا، 27 میلیون دلار
  • اینتوییو مچینز (Intuitive Machines) از هوستون، 41.6 میلیون دلار
  • لاکهید مارتین (Lockheed Martin) از لیتیتون کلرادو، 89.7 میلیون دلار
  • مَستن اسپیس سیستمز (Masten Space Systems) از موهاوی کالیفرنیا، 10 میلیون دلار، 2.8 میلیون دلار
  • شرکت نوکیا آمریکا (Nokia of America Corporation) از سانی ویل کالیفرنیا، 14.1 میلیون دلار
  • پی اچ مَتِر (pH Matter) از کلمبوس اوهایو، 3.4 میلیو دلار
  • پرسیژن کامباسشن (Precision Combustion Inc) از نورث هیون کانکتیکت، 2.4 میلیون دلار
  • شرکت سیِرا نوادا (Sierra Nevada Corporation) از مدیسن ویسکانسین، 2.4 میلیون دلار
  • اسپیس ایکس (SpaceX) از هاوثورن کالیفرنیا، 43.2 میلیون دلار
  • اس اس ال رباتیکز (SSL Robotics) از پاسادینا کالیفرنیا، 8.7 میلیون دلار
  • تلداین انرژی سیستمز (Teledyne Energy Systems) از هانت ولی مریلند، 2.8 میلیون دلار
  • ائتلاف پرتاب و راه اندازی (United Launch Alliance) از سنتنیال کلرادو، 86. میلیون دلار

جیم رویتر (Jim Reuter)، دستیار فناوری مدیر فضایی ناسا هم گفت: این بیشترین پیشنهادات نقطه اوج (Tipping Point) است که ناسا در یک مرحله اعلام می نماید و با اختلاف بزرگترین اعتبار را به خود اختصاص داده است. ما خوشحالیم که می بینیم سرمایه گذاری ها و مشارکت های مشترکمان، فناوری های تازه ای را برای ماه و فراتر از آن ایجاد می نماید و در عین حال به سود بخش تجاری هم هست.

این طور که دیده می گردد، بیشترین بودجه به توسعه فناوری های مدیریت سیال کرایوژنیک به وسیله اجرای پروژه ها در فضا با راهنمایی کسب وکار کوچک اتا اسپیس، لاکهید مارتین، اسپیس ایکس و ائتلاف پرتاب و راه اندازی اختصاص داده شده است. رویکرد هر شرکت منحصربه فرد است و از آزمون های کوچک تا مقیاس بزرگ و کوتاه مدت تا بلندمدت را دربر می گیرد. مأموریت های آینده می توانند با جداسازی هیدروژن و اکسیژن از آب منجمد در قطب های ماه برای ساختن پیشرانه استفاده نمایند.

توانایی ذخیره این مایعات فوق العاده سرد، چه از زمین پرتاب شوند و یا در فضا فراوری شوند، برای مدت طولانی و انتقال پیشرانه از یک مخزن به مخزن دیگر، برای ایجاد عملیات پایدار در ماه و امکان انجام مأموریت های انسانی به مریخ بسیار مهم است.

ده شرکت انتخاب شده هم از توسعه و نمایش فناوری های سطح ماه در حوزه های استفاده از منابع درجا، فراوری انرژی سطحی و ذخیره انرژی، ارتباطات و.. پشتیبانی خواهند کرد.

اینتوییو مچینز یک سطح نشین قیف مانند جمع شونده کوچک را توسعه می دهد که قادر به حمل محموله 2.2 پوندی (1 کیلوگرمی) در مسافت بیش از 1.5 مایل (2.4 کیلومتر) است. این ربات جهنده می تواند به دهانه های ماه دسترسی پیدا کند و امکان آنالیز سطح ماه را با وضوح بالا از فاصله کمی فراهم کند.

کسب وکار کوچک آلفا اسپیس تجهیزات ارزیابی ماه را خواهد ساخت که در نهایت می تواند روی یک سطح نشین نصب گردد تا به آزمایش های کوچک امکان دسترسی به محیط ماه را بدهد. محققان با استفاده از این بستر می توانند بدانند که چه مواد و وسایل الکترونیکی بدون توجه به تابش، دما و سایر عوامل محیطی، به خوبی در ماه کار می نمایند.

ناسا همچنین دو پیشنهاد ارسالی از شرکت سامانه های فضایی مَستن را انتخاب نموده که بودجه بشتر از بین این دو پیشنهاد به قابلیت فرود دقیق و آزمایش های اجتناب از خطر را در مسیرهای دسترسی به ماه اختصاص داده شده است. برای این انتخاب این شرکت وسیله نقلیه Xodgor خود را سازگار می نماید تا بستر جدیدی برای آزمایش فناوری های فضایی در اختیار محققان دولت دانشگاه و صنعت قرار دهد.

  • ناسا به دنبال توسعه چاپ سه بعدی زیستگاه های انسانی در ماه و مریخ است

هر یک از شرکت های انتخاب شده برای توسعه فناوری های سفر به ماه و مریخ، علاوه بر سرمایه گذاری ناسا باید بر اساس حجم پروژه درصدی از هزینه آن را هم خودش متقبل گردد. بنابراین ترکیبی از منابع ناسا و مشارکت صنعت، توسعه فناوری های مهم فضایی را پیش می برد و در عین حال باعث صرفه جویی در هزینه آژانس و پول مؤدیان مالیاتی آمریکایی می گردد.

به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس، ناسا میخواهد نخستین زن و مرد بعدی را در سال 2024 به سطح ماه بفرستد و تا سرانجام دهه حضور پایدار در آن جا برقرار کند. این آژانس از ماه به عنوان بستری برای آماده سازی جهش بزرگ بعدی خود که اکتشافات انسانی در مریخ است، استفاده خواهد نمود.

عکس کاور: آزمایش مخزن سوخت کرایوژنیک از نکات حیاتی برای حضور پایدار در ماه

Credit: NASA

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1369

به "ناسا اسامی شرکت های همکار در برنامه سفر به ماه را اعلام نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا اسامی شرکت های همکار در برنامه سفر به ماه را اعلام نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید