میوه ای برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن

به گزارش دیار سلمان، تمر هندی (Tamarindus indica) درختی گرم سیری از تیرهٔ پروانه داران و زیرخانوادهٔ ارغوانیان است. خاستگاه این گیاه مناطق استوایی قارهٔ آفریقا است. میوهٔ این درخت به صورت لوبیایی درشت و قهوه ای و ترش مزه و مملو از قند است. تمر هندی در بین ساکنان ماداگاسکار درختی مقدس و پادشاه درختان به شمارمی رود .

میوه ای برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

تمر هندی درختی است بلند و مرتفع که اول در هندوستان و آفریقای شمالی رشد داشته است ولی امروزه به دلیل موردهای استفاده زیاد در اغلب مناطق گرم هم کشت میشود . درخت تمبر هندی بسیار اهسته رشد میکند و عمر زیادی دارد.

این گیاه بعنوان گیاه بی نیاز از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن، مخصوصا غلات و همچنین کربوهیدرات برای انرژی و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین C، ویتامین A و آهن در صنعت دارویی و غذایی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است .

ویتامین های موجود در تمر هندی

- منیزیم

- پتاسیم

- آهن

- کلسیم

- فسفر

- ویتامین b1(تیامین)

- ویتامین b2

- ویتامین b3(نیاسین)

به غیر از موراد بالا، ماده های مقوی دیگری زیرا ویتامین c، ویتامین k، ویتامین b6، فولات، ویتامین ب 5، مس و سلنیوم در این میوه موجود است .

برخی از برترین فواید تمبر هندی، کاهش وزن، مراقبت در برابر سرطان و افزایش سلامت دستگاه گوارش هستند. تمر هندی با داشتن ویتامین هایی مثل ویتامین ث؛ آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتن؛ و مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم، معدنی از مواد مقوی است.

در طب قدیم ایران تمر هندی دارای طبع سرد و خشک شناخته شده و معتقد بودند خوردن تمر هندی سبب پائین امدن تب شده و به هضم غذا کمک میکند . همچنین ، تمر هندی خنک کننده بدن بوده و برای برطرف کردن تشنگی هم موثر است.

تمر هندی فشار خون را کاهش میدهد و رقیق کننده خون است

این گیاه دارای خواص ضد درد، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و برای نابود کردن انگل ها و کرم های بدن مفید است.در بررسی های فیتو شیمیایی نشان داده شده است که حضور بسکمک از ترکیبات فعال مثل ترکیبات فنلی همچنین اسید های چرب ضروری مثل آلفا لینولنیک اسید و لینولئیک اسید در دانه، ریشه و حتی برگ این درخت به علت خواص درمانی بالینی که دارد مورد توجه است.

برخی از بهترین خواص تمر هندی ، کاهش وزن، مراقبت در برابر سرطان و افزایش سلامت گوارشی هستند. این میوه خمیر مانند با داشتن ویتامین هایی مثل ویتامین ث؛ آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتن؛ و مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم، معدنی از مواد مقوی است.

ایسکمی مغزی، با تولید رادیکال های ازاد اکسیژن و نیتروژن، باعث تشدید اسیب سلولی میشود . تمر هندی از طریق کاهش حجم سکته مغزی و نقص های نورولوژیک اثر حفاظتی در برابر ایسکمی مغزی اعمال کرده و باعث ایجاد پدیده تحمل به ایسکمی میشود .

احتملا این اثر حفاظتی به واسطه حضور ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل ویتامین C و فنلی موجود در شیره تمر هندی است که باعث کاهش رادیکال های ازاد تولید شده حین ایسکمی مغزی میشود .

نکته پایانی

تنها نگرانی که در خصوص استفاده تمر هندی موجود است این است که این میوه، فشار خون را کاهش میدهد و رقیق کننده خون است. در صورت استفاده این میوه و بعد وقوع حادثه ای که منجر به خون ریزی شود، بند آوردن خون ریزی کار سختی است. همچنین درصورتی که آسپرین یا داروهای رقیق کننده ٔ خون استفاده می کنید، از استفاده بیش از حد تمر هندی جلوگیری کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1277

به "میوه ای برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه ای برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید