بازسازی منزل: بازسازی استحفاظی مسجد آقا

به گزارش دیار سلمان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه از بازسازی استحفاظی مسجد تاریخی و ثبتی آقا در ابرکوه اطلاع داد.

بازسازی منزل: بازسازی استحفاظی مسجد آقا

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، حمید مشتاقیان روز چهارشنبه 26 آبان ماه 1400 با اعلام این خبر گفت: این مسجد کهن و تاریخی در مرکز بافت تاریخی ابرکوه و در محله دروازه میدان این شهرستان واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه اضافه کرد: با توجه به آغاز فصل بارندگی و به منظور حفاظت از آثار تاریخی، بازسازی استحفاظی مسجد آقا از سوی نیروهای امانی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه، آغازشده است.

مشتاقیان ادامه داد: اقدامات بازسازیی در این بنا به صورت برچینی کاه گل های فرسوده، استحکام بخشی و کاه گل پشت بام انجام می شود.

او در خصوص ویژگی های معماری این مسجد تاریخی شرح داد: مسجد آقا دارای سردری بزرگ، یک تابستان خانه با ایوانی بلند، حیاطی نسبتاً بزرگ و گرم خانه ای در ضلع غربی حیاط و ایوان، هشتی ورودی در سمت شمال و ایوانی کوچک در جلوی آن است که پوشش ها همگی طاق و تویزه است. برفراز محراب مسجد، زیر گنبد خانه بادگیری ساخته شده که جریان باد عبوری از آن موجب مطبوع شدن هوای بخش تابستانی مسجد می شود.

مسجد آقا که قدمت آن به دوران قاجار بازمی شود، در تاریخ11/5 /1378 به شماره ثبت 2562 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1995

به "بازسازی منزل: بازسازی استحفاظی مسجد آقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: بازسازی استحفاظی مسجد آقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید