زیباترین دره های ایران

به گزارش دیار سلمان، زمانی که جهانگردان به سفر در ایران فکر می نمایند، بقایای باستانی تاریخی نظیر تخت جمشید یا مساجد فوق العاده زیبا با کاشی کاری های فیروزه ای اصفهان به فکر شان خطور می نماید. بااینکه این جاذبه ها بیشترین جهانگرد را به خود جذب می نمایند؛ اما جاهای طبیعی شگفت انگیزی مانند چشمه های پلکانی آب داغ تا دریاچه هایی با آب های شفاف، کوه های صخره ای تا جنگل های سرسبز در ایران وجود دارد که باید در برنامه جهانگردی خود قرار دهید. در این مقاله قصد داریم جاذبه های طبیعی یعنی زیباترین دره های ایران را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

زیباترین دره های ایران

دره الموت

دره الموت بین تپه های خشک قزوین و تپه های جنگلی استان مازندران واقع شده است و کوهنوردانی را که به این منطقه می فرایند، شگفت زده می نماید. این کوهنوردان ضمن عبور از مسیرهای پر پیچ وخم بین صخره های ماسه سنگی، در طول راه روستاهای آرام و شاید یک یا دو چوپان را خواهند دید که گله شان را برای چرا آورده اند. علاوه براین می توانند در زیر نور خورشید کمی استراحت نمایند و در ادامه از بقایای قلعه الموت که به قلعه قاتلان هم معروف است، تماشا نمایند. شاید اینجا تفاوت زیادی با یک قلعه داشته باشد؛ اما تاریخچه جالب و منظرهی که پیشکش بازتماشامایندگان می نماید، آن را بسیار مجذوب کننده و تماشای نموده است. برای رسیدن به قلعه باید 25 دقیقه نفس گیر پله های با شیب تند قلعه را طی کنید تا وارد قلعه شوید. داربست های فلزی که برای بازسازی بنا بسته شدند، کمی منظره قلعه را مخدوش نموده است؛ اما هیچ چیز نمی تواند جلوی خودنمایی عظمت شگفت انگیز این بنا را بگیرد.

دره ستارگان

دنیای شگفت انگیزی در جزیره قشم وجود دارد و در این میان، شاهکار زمین شناسی دره ستارگان همانند نگینی می درخشد که به عقیده بومیان منطقه بر اثر افتادن ستارگان بر زمین چنین شکلی به خود گرفته است. فرسایش زمین به وسیله تندبادها، رگبار های فصلی و آب های سطحی طی سال های طولانی اثری فوق العاده زیبا و منحصر به فرد در جزیره قشم به وجود آورده است که هر سال بازتماشامایندگان زیادی را به خود جذب می نماید. دره ستارگان در واقع تنها مورد موجود از این دست عارضه زمین شناسی در آسیا است که در تنها ژئوپارک خاورمیانه واقع شده است.

دره ستارگان ستون های بلند با اشکال مختلفی دارد که اهالی منطقه معتقدند هنگامی که ستارگان با زمین برخورد نموده اند، خاک این منطقه بالا آمده و پس از آن منطقه های که بالا آمده بودند به هر شکلی که بوده اند خشک شده اند و این ستون های بلند و کوتاه را تشکیل داده اند. به خاطر چینش و بعلاوه شکل خاص این ستون ها، وزش باد در لابه لای آن ها ایجاد سر و صدایی ترسناک می نماید که اهالی منطقه معتقدند صدای جن ها و ارواح سرگردانی است که در این منطقه حضور دارند.

دره رنگین کمان

در نزدیکی قشم، پدیده زمین شناسی دیگری به نام دره رنگین کمان در جزیره هرمز واقع شده است که بیشترین رنگ ها را به خود اختصاص داده است. این دره از بخش ها و کوه هایی به رنگ های مختلف زرد، سفید، قرمز و… تشکیل شده که تلفیق این خاک های رنگی در کنار یکدیگر صحنه فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است. در اینجا سنگ بزرگی وجود دارد که مشابه دو دست رو به آسمان است؛ به گونه ای که هنگام وقوع باران آب از بین دو دست وارد گودال زیر سنگ می گردد و تا مدت ها باقی می ماند. از خاک های رنگی این جزیره در نقاشی، مصرف دارویی، خوراکی و کارهای هنری و... استفاده می گردد. برترین زمان سفر به این منطقه در فصل زمستان است که دمای هوا خنک تر می گردد و تابش نور خورشید خیلی آزاردهنده نیست.

طالقان

دره های زیادی در شهر طالقان برای تماشا وجود دارد که 76 روستای کوچک را در خود جای داده اند. بعد از عبور از کوهی که به طالقان منتهی می گردد، اولین دره را خواهید دید که انعکاس خانه های کنار تپه در آب شفاف و آرام آن جلوه ای تماشای به وجود آورده اند. خانه های سه طبقه موجود در این دره ها را درختان گردوی دامنه کوه احاطه نموده اند که از رودخانه های خروشانی که به مرکز دره جریان دارند، سیراب می شوند. حرکت اسب های وحشی و صدای زنگوله گوسفندهای مشغول چرا، محیطی عالی برای فرار از هیاهوی زندگی شهری ایجاد نموده اند.

دره لار

عکاس: Mahdi Kalhor

دره لار در دامنه کوه دماوند قرار گرفته است و به لطف زیست بوم متنوعی که دارد، انواع پرندگان، خزندگان، پستانداران و دوزیستان در این منطقه زندگی می نمایند. از آنجا که دره لار فقط چند ماه در سال باز است، برترین زمان بازدید از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیر است که منظره این دره مملو از گل های وحشی زردرنگ و شقایق های قرمز وحشی می گردد و تضاد بسیار جالبی با آب های لاجوردی سد لار به وجود می آورند.

قدمت تاریخی دره لار به قرون اولیه اسلام می رسد و در چند سده اخیر به سبب داشتن آب و پوشش گیاهی خوب مورد توجه بوده است و از 27 سال پیش این منطقه با وسعت 73,500 هکتار به پارک ملی تبدیل شد. پارک ملی لار یکی از منطقه ها حفاظت شده ایران است که زیست بوم های کوهستانی مرتفع و آبی دارد. به دلیل موقعیت ویژه کوهستانی و آب منطقه در فصول مختلف سال پرندگان مهاجر و بومی چون کبک و کبک دری، بلدرچین، باکلان، حواصیل سفید و خاکستری، انواع پرندگان شکاری ازجمله عقاب طلایی و هما و از پستانداران می توان گوسفند وحشی البرز مرکزی، کل وبز، پلنگ، گرگ، خرس قهوه ای را نام برد که به دلیل زیستگاه های مناسب از رشد خوبی برخوردارند.

دره شیرز

در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تکه ای از زمین زیبایی و شگفتی های خود را به نمایش گذاشته است. نام این منطقه تماشای دره شیرز است که در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است و همانند نگینی در میان ایران می درخشد. این دره پنج کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می پیوندد. این مکان با دیواره هایی با ارتفاع 150 تا 200 متر محصور شده است. شیب این دیواره ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه شروع می گردد و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می رسد. دیواره های آهکی چین خورده که در اثر بارندگی دچار فرسایش شده و رگه هایی از رنگ سیاه به خود گرفته اند در این دره خودنمایی می نمایند. شیرز با هندسه ویژه صخره هایش و با پدیده زمین ساختاری کم نظیرش، جاذبه ژئوتوریستی خاصی در چین خوردگی زاگرس به تعداد می رود.

در این دره محوطه هایی باستانی وجود دارد که شامل آثاری از زندگی غارنشینی بوده و این جاذبه طبیعی به ثبت ملی رسیده است. بعلاوه در میان دره شیرز، ستونی وجود دارد که به دست طبیعت و در طی میلیون ها سال به دست باد و زلزله پدید آمده و ارتفاع این ستون از کف صخره تا رأس آن 80 متر و قطر آن 10 متر است و به مناره سنگی معروفیت دارد. هوای خنک این منطقه در فصل تابستان، آن را به مکانی ایده آل برای گردش و سفر تبدیل نموده است.

دره دوهزار

عکاس: Sajjadi Livejournal

دره سرسبز و زیبای دوهزار در ضلع شمالی ارتفاعات البرز و جنوب شهر تنکابن واقع شده است که به دلیل شرایط طبیعی و اقلیمی ویژه، مجموعه زیستی و طبیعی کم نظیری شامل قله ها، چمنزارها، جنگل ها، مراتع و یخچال های طبیعی را در خود جای داده است. جنگل های متراکم منطقه دوهزار با انواع درختان راش، ون، چنار و هیرکانی، در فصول بهار، تابستان و پاییز، سرشار از رنگ های گوناگون است و زیبایی منطقه با وجود آبشار ماهی ورزان در سرچشمه رود دوهزار، مزارع گل گاوزبان و چشمه های گرخانی و جاذبه های طبیعی صد چندان می گردد.

آب و هوای خوب این منطقه به ویژه در فصل تابستان باعث شده است گردشگران زیادی این فصل از سال را برای سفر به دره دوهزار و فرار از هیاهو و شلوغی شهر انتخاب نمایند. علاوه بر لذت بردن از جریان آب و حرکت آزادانه گاوها در حین چرا و جنگل های سرسبز، آشنایی با فرهنگ مردم روستاهای محلی هم می تواند در نوع خوب مجذوب کننده باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1864

به "زیباترین دره های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین دره های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید