غار صداکی یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است

به گزارش دیار سلمان، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، غار صداکی یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است.

غار صداکی یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است

برای رسیدن به غار صداکی زاهدان باید 55 کیلومتر از شهر خاش بگذریم. در میان کوههای سر به فلک کشیده رشته کوه بیوک این غار واقع شده است. این پدیده طبیعی زیبا که کمتر دست بشر به آن رسیده و بکر مانده، غار زیبای صداکی نام دارد. دهانه ورودی این غار دو متر بوده و طولش نامشخص و ارتفاع آن در طول مسیر از 5 متر تا 30 متر متغیر است. این غار در ارتفاع هزار و پانصد متری رشته کوه بیرک واقع شده است. این غار بسیار بزرگ از دو تالار بسیار بزرگ و سه دالان تشکیل شده است. قندیل ها و آویزه های حیرت آور نمکی به زیبایی فضای غار را آراسته و چشم نوازی می نمایند. تصاویر و سنگ نوشته های حک شده بر روی دیواره های آن نیز از دیگر جاذبه های باشکوه موجود در غار صداکی هستند.

غار صداکی بعلت قابلیت های گردشگری، دیرینه شناسی، باستان شناسی و زمین شناسی و بعلاوه زیست محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید روی هر یک از این شاخصه ها مطالعات و آنالیز های دقیق انجام گیرد. از ویژگی های منحصر بفرد این غار، وجود سه چاهک و یک دهنه چشمه آب است که زمینه حیات را برای جانورانی از قبیل پلنگ ایرانی، خفاش دم موشی و انواع خزندگان از قبیل سوسمارها فراهم ساخت. بعلاوه به علت صعب العبور بودن، جایگاه بسیار مناسبی برای خفاشان و سایر جانداران بشمار می رود.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2318

به "غار صداکی یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار صداکی یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید