سافاری پارک باراجین قزوین؛ نخستین سافاری پارک ایران

به گزارش دیار سلمان، آیا می دانستید که در ایران سافاری پارک وجود دارد و می توانید لذت تماشای حیوانات و حیات وحش را در دل طبیعت تجربه کنید؟ سافاری پارک باراجین در شهر قزوین به عنوان اولین نمونه خود در ایران است که در سال 1397 افتتاح شده است.

سافاری پارک باراجین قزوین؛ نخستین سافاری پارک ایران

خبرنگاران این بار میخواهد به معرفی مکانی پر هیجان و مهیج بپردازد. این مکان، سافاری پارک نام دارد که اولین سافاری پارک ایران نیز به شمار می رود. این سافاری در استان قزوین و در پنج کیلومتری شهر قزوین، در منطقه گردشگری باراجین واقع شده است. جایی که در آن به تماشای حیات وحش در طبیعت می روید.

با خبرنگاران در این سافاری گردی در بوستان باراجین همراه باشید.

سافاری پارک ایران کجاست؟

باراجین نام منطقه ای خوش آب و هوا و تفرجگاهی پرطرفدار در استان قزوین و نزدیک شهر قزوین است که از ابتدای آزادراه قزوین- زنجان آغاز شده و تا دامنه های البرز غربی ادامه می یابد. رودخانه فصلی ارنزک، قله مردمی و بوستان جنگلی باراجین از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می فرایند. بوستان باراجین که با نام بوستان فدک نیز شناخته می شود، هزار هکتار وسعت دارد و از بزرگ ترین پارک جنگلی های کشور محسوب می شود و مشرف بر دره رودخانه ارنزک است. این بوستان دارای پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی دالفک، آب نماهای مختلف، موزه تاریخ طبیعی و دهکده ی طبیعت است. یکی دیگر از جاذبه های این بوستان که به تازگی بخشی از آن افتتاح شده است، سافاری پارک است که نخستین سافاری پارک ایران به شمار می رود و در بخش جنوب غربی بوستان و ضلع شرقی دهکده طبیعت و در دامنه ای با شیب 30 تا 35 درصدی موسوم به هفت دره واقع شده است.

پیش از اینکه با سافاری پارک قزوین آشنا شویم، کمی با معنای واژه سافاری و تعریف های آن آشنا خواهیم شد.

آشنایی با سافاری

حتما خیلی ها نام سافاری (Safari)، به گوش شان خورده و بعضی ها هم تا حالا تجربه یک سافاری پر هیجان و مهیج و البته فراموش نشدنی را داشته اند. اما آیا می دانید واژه سافاری یعنی چه؟ و به چه چیزی سافاری می گویند؟

ریشه سافاری به کلمه عربی سفر برمی شود. که در زبان های آفریقایی سافاری تلفظ می شود. جالب است بدانید فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای کلمه سافاری واژه وحش گشت را معرفی نموده است.

سافاری در واقع نوعی از گردشگری است که در دل طبیعت و حیات وحش به تماشای حیوانات می روید. البته بد نیست بدانید که در گذشته و در دوران استعمار آفریقا، سافاری مفهوم شکار داشت و با هدف شکار حیوانات و در قالب گروه های کوچک به دل حیات وحش می رفتند اما خوش بختانه در حال حاضر وجهه منفی شکار و از بین بردن حیوانات در سافاری از بین رفته است و این نکات منفی جای خود را به مسائل مثبت و جدیدی همانند مشاهده و تصویربرداری از حیوانات در حیات وحش یا مکان هایی مثل منطقه ها محافظت شده و پارک های ملی داده اند.

اگر دوست دارید بیشتر با سافاری آشنا بشوید، می توانید مقاله های خبرنگاران را در خصوص سافاری به وسیله این لینک بخوانید.

در ادامه با سافاری پارک ایران در باراجین قزوین آشنا می شوید.

سافاری پارک قزوین

سافاری پارک قزوین 28 هکتار مساحت دارد و شامل هفت دره می شود که در آن حیوانات مختلف به صورت جداگانه رها سازی شده اند. از این هفت دره، سه دره آن شامل دره های گوزن، قوچ و میش و کل و بز در سال 1397 به بهره برداری رسیده است. این سافاری با این مجموعه با هدف گردشگری، آموزش و تحقیقات و ملی کردن بوستان 1400 هکتاری باراجین و نیز برای مقابله با انقراض بعضی حیوانات به وسیله شهرداری قزوین و بخش خصوصی طراحی شده است.

در این سافاری پارک جهتهایی طراحی شده که بازتماشامایندگان با خودروهای سافاری بخشی از آن را طی می نمایند و به بازدید از زیستگاه های حیوانات می پردازند. در واقع اینجا برعکس باغ وحش است؛ به جای آن که حیوانات در قفس باشند، آزاد هستند و شما با خودرو، رمپ های طبیعی تعبیه شده و پیاده محوری از نزدیک آن ها را مشاهده می کنید. سه جهت دسترسی برای آن طراحی شده که یک جهت برای عبور خودروهای سافاری، یک جهت برای خودروهای سرویس دهی و خدماتی و یک جهت برای بازتماشامایندگان پیاده است که می توانند همه حیوانات را در جهت مشاهده نمایند. بعلاوه در طراحی این پارک، سهولت تردد معلولان و سالمندان نیز در نظر گرفته شده است.

در این پارک، حیوانات اهلی و وحشی به طور مجزا از یکدیگر رها سازی شده اند و از بخش های مختلفی نظیر زیستگاه خرس، ببر، گرگ، کل و قوچ، گراز، شیر، سم داران، کروکودیل، آهو و بعلاوه باغ پرندگان شکاری، باغ وحش مختص بچه ها و چهار دریاچه مصنوعی تشکیل شده است. باغ حاره ای نیز از دیگر بخش های این سافاری خواهد بود که شامل استخر ماهی، پیاده راه، آب نما و باغچه است که گیاهان استوایی در آن پرورش می یابند و تعدادی از پرندگان استوایی و آبزیان نیز در آن نگهداری می شوند.

از امکانات دیگری که برای این سافاری در نظر گرفته شده، یک تونل در دره مرال است که امکان بازدید گردشگران از دهکده طبیعت باراجین را پس از بازدید از سافاری فراهم می نماید. احداث سوئیت های اقامتی برای رفاه حال گردشگران نیز از دیگر مزایای این مجموعه است.

تماشای های دیگر قزوین

به شما پیشنهاد می دهیم که اگر مقصد سفرتان این منطقه و بازدید از سافاری پارک است، در کنار این گردش از سایر تماشای های قزوین هم تماشا کنید. بعلاوه از آنجا که قزوین در جهت ارتباطی با خطه شمال و منطقه ها دیگر کشور است، وقتی به تماشا این منطقه ها می روید می توانید در این شهر توقف هرچند کوتاهی هم شده داشته باشید و از جاذبه های آن تماشا کنید.

از مکان های تاریخی که در قزوین وجود دارد می توان به قلعه الموت، سرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگ ترین کاروانسرای سرپوشیده داخل شهری، مسجد جامع قزوین، کاخ باشکوه صفوی چهل ستون یا عمارت کلاه فرهنگی، عمارت های زیبایی چون عمارت شهرداری یا موزه بلدیه، کلیسای کانتور و خانه های تاریخی متعدد نام برد. این شهر از طبیعت تماشایی و بی نظیری نیز برخودار است و با داشتن مکان های بکر، از مقاصد طبیعت گردی هم به شمار می رود. دریاچه اوان، قله سیالان، غار سفید آب و آبشار ورچر از جاذبه های طبیعی قزوین است.

چگونه به وحش گشت برویم؟

برای رفتن به سافاری پارک قزوین خودتان را به منطقه خوش آب وهوای باراجین در استان قزوین برسانید. فاصله این مکان تا شهر قزوین اندک و حدود پنج کلیومتر است که در زمان کوتاهی به آن خواهید رسید. دسترسی به این سافاری به وسیله ابتدای آزادراه قزوین-زنجان امکان پذیر است.

منبع: کجارو / qazvin.ir
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2106

به "سافاری پارک باراجین قزوین؛ نخستین سافاری پارک ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سافاری پارک باراجین قزوین؛ نخستین سافاری پارک ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید