طرز تهیه بابا غنوج

به گزارش دیار سلمان، بابا غنوج که بابا قانوش یا بابا گانوش هم تلفظ می گردد و نام دیگر آن متبَل است، یک نوع پیش غذای مشهور در خاورمیانه است که با بادمجان درست می گردد. در تهیه بابا غنوج ابتدا بادمجان را کباب می نمایند، سپس پوست کنده و همراه به ارده، ادویه، روغن زیتون و سیر له می نمایند.

طرز تهیه بابا غنوج

در دانشنامه آزاد ویکی پدیا آمده است که در سده اول میلادی کشیش بزرگی به نام بابا غنوج می زیسته است که مردم او را بسیار دوست داشتند. روزی یکی از شاگردانش برای او خوراکی تهیه شده از بادمجان کباب شده و چند نوع سبزی و ارده آورده اما باباغنوج راضی به خوردن این خوراکی به تنهایی نشده و آن را بین مردم روستا تقسیم نموده است. مردم هم که از این بخشش شادمان شده بودند، نام او را روی این خوراک گذاشتند.

مواد لازم برای تهیه بابا غنوج

  • بادمجان سه عدد
  • سیر دو حبه
  • لیمو ترش دو عدد
  • ارده بدون شکر یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون پنج قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه نصف فنجان
  • فلفل قرمز به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه بابا غنوج

مرحله اول

ابتدا بادمجان ها را با استفاده از منقل، گاز یا فر کبابی می کنیم تا کاملا دودی و خوش عطر گردد. برای این کار روی سطح بادمجان ها با چنگال چند سوراخ ایجاد می کنیم، آن ها را با پوست روی حرارت می گذاریم و چندبار زیر و رو می کنیم تا داخلشان کاملا بپزد، سپس بادمجان های کبابی را کنار می گذاریم تا سرد شوند و بتوانیم به راحتی پوستشان را بکنیم.

مرحله دوم

حالا بادمجان کبابی، جعفری و سیر را داخل غذاساز ریخته و ترکیب می کنیم تا جعفری و سیر کاملا خرد و با بادمجان مخلوط و یکدست شوند.

ارده بدون شکر، لیمو ترش، روغن زیتون، نمک و فلفل را با هم خوب مخلوط می کنیم و مخلوط بادمجان را روی آن ها می ریزیم و هم می زنیم. میزان فلفل، ارده و روغن زیتون این غذا کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

آنچه در تهیه این غذا اهمیت دارد بدون شکر بودن ارده و کبابی شدن بادمجان است.

بابا غنوج در کشورهای مدیترانه ای با نان پیتا سرو می گردد اما شما می توانید آن را نان لواش هم نوش جان کنید!

منبع: کتاب کاله
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2231

به "طرز تهیه بابا غنوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بابا غنوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید