غذاهای محلی استان گیلان ، خوشمزه های گیلانی

به گزارش دیار سلمان، نام استان گیلان با سرسبزی، هوا و طبیعت بی نظیر عجین شده و بارش باران های متوالی سبب می گردد تا این منطقه همواره سرسبز و مملو از محصولات کشاورزی باشد. البته، در این بین نمی توان حضور پر رنگ ماهی را فراموش کرد. ماهی و سیر دو بخش مهم و همیشگی فرهنگ مردم گیلان به حساب می آیند. مردمان این منطقه بی شک علاقه زیادی به غذا و مخصوصا برنج دارند و طعم اصلی غذاهای آنان معمولا ترش هست و هیچ علاقه ای به غذاهای شیرین ندارند. برای شناخت بیشتر معروف ترین غذاهای محلی گیلان با ما همراه بوده و سعی کنید حتما به این خطه سرسبز سفری داشته باشید و لذت خوردن غذاهای محلی استان گیلان را از نزدیک تجربه کنید.

غذاهای محلی استان گیلان ، خوشمزه های گیلانی

باقلا قاتق

بی شک از معروف ترین غذاهای محلی گیلان می توان به باقلا قاتق که خورشتی متشکل از پاچ باقلا، شوید، سیر و تخم مرغ بوده، اشاره نمود. مردمان این استان باقلا را تازه استفاده می نمایند و در گوشه کنار شهر، می ببینید که باقلا را بدون پوست و خیس خورده می فروشند. پاچ باقلا را پس از خیس خوردن همراه شوید، سیر و ادویه در روغن تفت داده و بدان آب اضافه می نمایند. پس از جا افتادن خورش روی باقلا قاتق تخم مرغ شکسته می گردد.

میرزا قاسمی

یکی از غذاهای محلی گیلان که می توان آن را بر سر سفره هر ایرانی پیدا کرد، میرزا قاسمی هست. ترکیبات اصلی میرزا قاسمی شامل بادمجان، تخم مرغ، گوجه و سیر بوده، بادمجان اول کبابی شده و سپس همراه سیر تفت داده می گردد. به جد می توان گفت که بادمجان کبابی علت طعم بی نظیر این غذا بوده و طعمی تکرار نشدنی دارد. بادمجان کبابی و سیر را همراه با گوجه می پزند و در خاتمه بدان تخم مرغ اضافه می نمایند. میرزا قاسمی را مثل خورش همراه با پلو می خورند، اما این ترکیب بی نظیر در بعضی رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می گردد.

ترشی تره

ترشی تره یکی از معروف ترین غذاهای محلی گیلان بوده که از انواع سبزیجات یعنی تره، اسفناج، جعفری، گشنیز و برگ چغندر تهیه شده و چاشنی آن یک نوع ترشی (آب نارنج یا انار) هست. سبزی های خرد شده را به همراه میزان بسیار کمی برنج پخته و بدان سیر و ادویه تفت داده شده را اضافه می نمایند. در مرحله بعد، سبزیجات را همراه ترشی پخته و بعد از اینکه خوب جا افتاد، روی آن تخم مرغ می شنمایند.

کوکوی مرغ

هرچه از آشپزی عالی مردمان خوش خوراک این خطه بگوئیم، کم است. آن ها با ترکیب موادی ساده، طعم هایی بی نظیر خلق می نمایند. کوکوی مرغ بسیار ساده و در عین حال خوش طعم بوده و از ترکیب مرغ آب پز، تخم مرغ، پیاز و ادویه تهیه می گردد.

سیر قلیه

سیر قلیه خورش یکی از غذاهای محلی استان گیلان بوده که از ترکیب برگ سیر، تخم مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و چاشنی آبغوره بدست می آید. گوشت را در ابتدا تفت داده، با آبغوره طعم دار می نمایند و همراه با لپه می پزند. برگ سیر خرد شده را هم با تخم مرغ پخته و به گوشت اضافه نموده و اجازه می دهند تا خورش جا بیفتد.

کباب ترش

کباب ها به هر شکل و طعمی که باشند، بی نظیرند، اما کباب ترش از معروفترین غذاهای محلی گیلان هست که شکل متفاوتی از کباب را به نمایش گذاشته که واقعا بی نظیر هست. گیلانی ها برای تهیه این غذا گوشت گوسفند را ساعت ها در ترکیب رب انار، انار ترش سابیده شده، سیر، پیاز، سبزی محلی (چوچاق)، روغن زیتون و گردوی سابیده شده قرار داده و سپس، گوشت ها را به سیخ کشیده و روی ذغال کباب می نمایند.

واویشکا

واویشکا یا همان خوراک جگر، غذایی لذیذ بوده که در استان های دیگر هم طبخ می گردد. این غذا را گیلانی ها با تفت دادن دل، جگر و قلوه گوسفند به همراه ادویه، پیاز و رب گوجه تهیه می نمایند.

انار بیج

یکی از غذاهای گیلانی معروف، انار بیج هست. در تهیه این خورش از گوشت های قلقلی و سبزی های محلی استفاده می گردد. این غذا شبیه به فسنجان بوده، چون از گردوی سابیده شده تهیه می گردد و هر دو غلیظ و کم آب هستند.

کال کباب

کال کباب از بادمجان کباب شده، سیر، انار، آب انار، سبزی معطر و گردوی خرد شده تهیه می گردد. سبزی محلی کال کباب چوچاق بوده و این غذا همراه با برنج سرو می گردد.

سیرابیج

این غذا که از غذاهای محلی استان گیلان هست، معمولا در وعده شام سرو شده و از ترکیب برگ سیر خرد و ریز شده همراه با تخم مرغ تهیه می گردد. این غذای محلی گیلان را در مدت سفر به این استان دیدنی حتما امتحان کنید.

ترش آش

غذای بعدی، ترش آش هست. این آش از ترکیب نخود، لوبیا، سبزی و باقلا تهیه می گردد و چاشنی اصلی آن آب انار، آبغوره یا آب نارنج هست که طعمی ترش به غذا داده و آن را از دیگر غذاها جدا می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2290

به "غذاهای محلی استان گیلان ، خوشمزه های گیلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی استان گیلان ، خوشمزه های گیلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید