شمشیر دو لبه استخراج رمز ارز

به گزارش دیار سلمان، این روزها اخبار زیادی درباره رمزارزها شنیده می گردد؛ نوعی ارز که درواقع نسخه دیجیتال پول متعلق به بخش خصوصی است که با رمزنگاری از سرقت محافظت می گردد.

شمشیر دو لبه استخراج رمز ارز

با استفاده از این ارزهای دیجیتال می توان امور اقتصادی را به صورت رمزنگاری شده انجام داد، بدون آن که هویت کاربران مشخص گردد.

معاملات با رمزارزها به وسیله فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) محاسبه می گردد که تعداد زیادی دفتر حساب دیجیتالی در رایانه های پراکنده در سراسر دنیا ایجاد می نماید. ارزهای رمزنگاری شده علاوه بر این که برای خرید هر چیزی مورد استفاده قرار می گیرد، قابل خرید و فروش از سوی سرمایه گذاران نیز هست.

به نوشته CNBC در فروردین و اردیبهشت 1400/ آوریل 2021، بازار دنیای ارزهای دیجیتال برای اولین بار تا بیش از 2000 میلیارد دلار رشد کرد و بیت کوین به عنوان عمده ترین ارز دیجیتال، بیش از 50 درصد از این ارزش را به خود اختصاص داد. اما این همه ماجرا نیست و نگرانی های زیست محیطی نسبت به رواج این نوع ارزها نیز مطرح است.

دانشمندان و بعضی دیگر از کارشناسان نگران خطری هستند که بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه می تواند برای کره زمین داشته باشد. دلیل این زنگ خطر این است که زنجیره های بلوکی مرتبط با این ارزها برای تایید و راستی آزمایی معاملات به حل معادلات پیچیده با رایانه های سراسر کره زمین احتیاج دارند.

این عملیات که استخراج رمزارز (Mining) نامیده می گردد، می تواند سودآور باشد زیرا افرادی که این کار را انجام می دهند به عنوان پاداش، مقادیری از نوعی رمزارز به نام بیت کوین دریافت می نمایند.

به گفته منتقدان، مشکل اینجاست که تمام محاسبات مورد احتیاج برای حل معادلات استخراج، مقادیر زیادی برق مصرف می نماید.

طبق شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج، استخراج بیت کوین در حال حاضر سالانه 149.63 تراوات ساعت برق مصرف می نماید که بیشتر از مجموع مصرف برق کشورهایی مانند مالزی و سوئد است.

همین اواخر بود که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت به روزنامه نگاران گفت: بیت کوین در هر معامله، بیشتر از هر روش دیگری که برای بشر شناخته شده است انرژی مصرف می نماید.

ارزهای دیجیتال آمده اند که بمانند

گرچه ممکن است این اعداد ترسناک به نظر برسد اما حتی کامیلو مورا، نویسنده اصلی این تحقیق امیدوار است مشکل مصرف انرژی ارزهای رمزپایه قبل از رسیدن به چنان نقطه نگران نماینده ای قابل برطرف باشد.

مورا که دانشیار گروه جغرافیا و محیط زیست دانشگاه هاوایی در مانوآ است در یادداشتی می نویسد: ارزهای رمزپایه آمده اند که بمانند. این ارزها فناوری ای با مزیت های متعدد هستند و روشن است اقبال عمومی زیادی به آنها وجود دارد. به عنوان دانشمندی که این موضوع را مطالعه می نماید، بدیهی است که نگران تاثیر محیطی فناوری های اینچنینی باشم که هنوز آمادگی کاملی برای ارائه شدن ندارند. با این حال، خوشبینم که در خصوص این فناوری نیز مانند سایر فناوری ها، فضا برای تغییرات مثبت وجود دارد.

مورا بر این عقیده است که ارزهای رمزپایه نیز مانند سایر فناوری ها تکامل خواهند یافت؛ برای مثال از زمانی که گوشی های همراه، دستگاه های عظیم و جاگیری بودند مدت زیادی نمی گذرد. مورا به چند رمزارز در حال ظهور مثل کاردانو، اکس آرپی، استلار و ترون نیز اشاره می نماید که به گفته او تأثیرات زیست محیطی کمتری نسبت به بیت کوین دارند.

وی می گوید: من معتقدم رمزارزها برای داشتن اثرات زیست محیطی بسیار کمتر، تکامل خواهند یافت. بعضی از ارزهای رمزپایه جدید با به کارگیری روش های جایگزین مانند اثبات سهام، انرژی کمتری مصرف می نمایند. این روش به استخراج نماینده یا ماینر اجازه می دهد به جای حل یک معادله، معاملات را در زنجیره بلوکی بر اساس تعداد سکه هایی که در اختیار دارد، اعتبارسنجی کند.

رمز ارز و انرژی جایگزین

راه چاره بالقوه دیگر، دورکردن شبکه های رمزارزها از منابع انرژی است که در تغییرات آب و هوایی نقش دارد. به نوشته پایگاه کمبریج اندکس، در حال حاضر انرژی فراوری شده با منابع انرژی جایگزین مانند خورشید و باد، می تواند 9 برابر انرژی مورد احتیاج کل شبکه بیت کوین را تأمین کند.

به همین منظور، 35 شرکت به علاوه افراد دست اندرکار در زمینه ارزهای رمزپایه، اقتصاد، انرژی و سازمان های غیردولتی برجسته، توافق نامه اقلیم رمزنگاری (CCA) را تهیه کردند که هدف آن صد درصد تجدیدپذیر ساختن مصرف انرژی صنعت ارزهای رمزپایه تا سال 1404/ 2025 است.

داگ میلر از فعالان حوزه انرژی های پاک شرح می دهد: ما این کار را با توسعه راهکارهای منبع باز متنوعی انجام می دهیم که به آسانی انرژی های تجدیدپذیر را برای فعالیت های مرتبط با ارزهای دیجیتال- بر اساس میزان انرژی مصرفی آنها- فراهم می نمایند.

سیستم های زنجیره بلوکی رمزارزهای مختلف، مصرف انرژی متفاوتی دارد و همه آنها به اندازه بیت کوین انرژی مصرف نمی نماید. با این حال میلر می گوید: هدف اصلی توافق نامه اقلیم رمزنگاری این است که تمام انرژی مصرفی مرتبط با رمزارزها را به منبع تقاضای جدیدی برای انرژی های تجدیدپذیر تبدیل کند.

به عبارت دیگر، ما بخش رمزارزها را به عنوان یک منبع تقاضای مهم و در حال ظهور برای انرژی های تجدیدپذیر می بینیم.

میلر می افزاید: ما و دیگران در حال توسعه ابزارهای فناورانه جدید مطابق با بهترین روش های به کار گرفته شده در صنعت فراوری انرژی های تجدیدپذیر هستیم تا فعالان بازار رمزنگاری بتوانند ادعا نمایند صد درصد انرژی مورد احتیاج برای فعالیت هایشان را از انرژی های تجدیدپذیر تامین می نمایند.

وی می گوید: ما همچنین قصد داریم از ذی نفعان و محققان مختلف، هدایت هایی دریافت کنیم تا ببینیم چه اقدامات بیشتری ضروری است انجام گردد تا این بخش بتواند به طور کامل فرآیندهای خود را کربن زدایی کند تا بتوانیم الگویی برای دیگر صنایع باشیم.

ایلان ماسک در 22 اردیبهشت 1400 در یادداشتی در توئیتر اظهار داشت، تسلا دیگر بیت کوین را نخواهد پذیرفت تا زمانی که مطمئن گردد این ارز رمزپایه به شکلی پایدار فراوری می گردد.

یک زنگ خطر زیست محیطی

مشخص این که دقیقا چه مقدار از این الکتریسیته در اثر سوزاندن زغال سنگ و گاز فراوری می گردد تا انتشار گازهای ناشی از سوخت آنها به تغییرات آب و هوایی دامن بزند، سخت است. اما از آنجا که نزدیک به دو سوم کل برق دنیا را نیروگاه هایی فراوری می نمایند که از سوخت های فسیلی استفاده می نمایند، تصور این که چگونه بعضی از ارزهای رمزپایه به شکلی فزاینده می توانند در ایجاد تغییرات اقلیمی سهیم باشند، کار سختی نیست.

نتایج مطالعه منتشر شده در نشریه نیچر کلایمت در سال 2018 این طور نتیجه گیری نموده است که رشد بیت کوین به تنهایی می تواند به اندازه ای گازهای گلخانه ای فراوری کند که تا سال 1412شمسی/ 2033 میلادی، دمای کره زمین را حدود دو درجه سانتیگراد افزایش دهد. محققان دیگر بر این باورند که این پیش بینی بیش از حد اغراق آمیز است.

مترجم: یاسمین مشرف - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: howstuffworks.com

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1775

به "شمشیر دو لبه استخراج رمز ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمشیر دو لبه استخراج رمز ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید