ستاری: فراوری داخلی محصولات دارای واردات بیش از 2 میلیارد دلار برای گسترش بازار حمایت می گردد

به گزارش دیار سلمان، معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: از یک سال و نیم گذشته به حوزه فراوری داخلی محصولاتی که واردات آن ها بیش از 2 میلیون دلار است ورود کردیم تا بتوانیم بازار آن ها را گسترش دهیم.

ستاری: فراوری داخلی محصولات دارای واردات بیش از 2 میلیارد دلار برای گسترش بازار حمایت می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، صبح امروز آیین رونمایی از فرآورده ها و دانش فنی محصولات شتابدهنده فن یاخته و ماد با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار و از 5 محصول پپتیدی و 4 بذر واکسن رونمایی شد. این محصولات توسط شتاب دهنده های ماد و پایافن یاخته به فراوری رسیده که در حوزه مواد اولیه دارویی و دارو های زیستی کاربرد دارد. با این اتفاق بیماری ها با محصولات ایران ساخت درمان می شوند و دارو ها واکسن های فراوری داخل به یاری پزشکان می آید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم، با اشاره به واردات یک میلیارد دلاری مواد اولیه دارویی به کشور، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از یک سال و نیم گذشته به حوزه فراوری داخلی محصولاتی که واردات آن ها بیش از 2 میلیون دلار است ورود نموده و در کوشش است این کار را با یاری فناوران داخلی انجام دهد.

توانمندی علمی جوانانمان پاسخ گوی احتیاج های داخلی است

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این کوشش ها به مرور زمان به نتیجه رسیده است و امروز با استفاده از توان علمی بالای کشور در حوزه زیست فناوری و شیمی می توانیم بخش بزرگی از احتیاج های کشور در حوزه فراوری دارو ها و مواد اولیه دارویی را تامین کنیم. ایران در جهان رتبه پنجم فراوری مقالات مرتبط با حوزه شیمی را دارد.

ستاری با بیان اینکه هر سال مبلغ زیادی برای واردات ماده اولیه دارو هزینه می گردد، اعلام کرد: مبالغ سنگینی در این زمینه متحمل می شویم. این در حالی است که توانمندی دانشمندان کشورمان برای فراوری این محصولات بسیار بالا است.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه زیست بومی از شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها و نخبگان شکل گرفته است تا اتفاقات بزرگی در حوزه فراوری دارو ها و مواد اولیه دارویی رخ دهد، تاکید نمود: البته بخش بزرگی از این دستاورد های به مدد شکل گیری فرهنگ دانش بنیان در کشور به دست آمده است.

پژوهش های بخش خصوصی نتیجه بخش است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، بزرگترین شرکت های دانش بنیان منطقه را متعلق به مجموعه های فناور زیستی دانست و اعلام کرد: این شرکت ها سالی چند صد میلیارد تومان برای تحقیق و پژوهش هزینه می نمایند. پولی که منتج به نتیجه شده و پژوهش های کاربردی را شکل داده است. این موضوع موید تفاوت سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در حوزه پژوهش است.

ستاری ادامه داد: کیفیت سرمایه گذاری در حوزه پژوهش که توسط بخش خصوصی صورت می گیرد بسیار متفاوت تر از پولی است که دولت با سرمایه مردم در آن هزینه می نماید.

رییس بنیاد ملی نخبگان، فناوران، نخبگان و سرآمدان علمی کشور را سربازان مبارزه با تحریم ها و مسائل موجود در جامعه خواند و اعلام کرد: کوشش آن ها ایران را به خودکفایی نزدیک و مسائل جامعه را به روشی مطمئن و فناورانه برطرف کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1603

به "ستاری: فراوری داخلی محصولات دارای واردات بیش از 2 میلیارد دلار برای گسترش بازار حمایت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: فراوری داخلی محصولات دارای واردات بیش از 2 میلیارد دلار برای گسترش بازار حمایت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید