ساخت دومین نانو داروی ضدسالک از پوست درخت توس، درمان 95 درصدی در فاز حیوانی

به گزارش دیار سلمان، گروهی از محققان کشور اخیرا در تحقیقات خود با استفاده از پوست درخت توس و نانوذرات کیتوزان به فرمولاسیون دارویی برای درمان سالک دست یافتند و به گفته آنها در فاز حیوانی، 95 درصد در درمان این بیماری مؤثر بوده است.

ساخت دومین نانو داروی ضدسالک از پوست درخت توس، درمان 95 درصدی در فاز حیوانی

دکتر حسن ابراهیمی از محققان این طرح در گفت وگو با خبرنگاران، لیشمااحتیاجیس را از جمله بیماری های انگلی دانست که در کشورهایی مانند ایران اندمیک برای بسیاری از شهرها است. گزارش های مبنی بر وجود کانون های جدید برای این بیماری در ایران و سایر کشورها و روند مقاومت به داروهای کنونی باعث شده که رویکرد سازمان بهداشت جهانی معرفی روش های درمانی جدید برای این بیماری باشد.

وی مقاومت دارویی بالا نسبت به داروهای رایج را یکی از چالش های درمان بیماری سالک ذکر کرد و یادآور شد: روش های ارائه شده برای درمان این بیماری هزینه بر و دارای عوارض جانبی زیادی است، ضمن آنکه این روش ها احتیاجمند دوزهای تکرارشونده و مدت زمان طولانی است.

ابراهیمی یکی از ترکیب های گیاهی مؤثر در درمان این بیماری را بتولینیک اسید دانست و ادامه داد: این ترکیب دارای اثرات ثابت شده ضد لیشمانیا است؛ولی نامحلول بودن این ترکیب برای ایجاد فرمولاسیون و سمیت آن مانع از ایجاد دوز مؤثر درمانی شده است.

این محقق با بیان اینکه داروی آمفوتریسین B که یک دارو درمانی مورد تائید FDA آمریکا برای درمان این بیماری است، به دلیل نامحلول بودن و سمیت بالا با محدودیت مصرف بالینی روبرو است، اظهار کرد: به منظور برطرف این چالش ها در این طرح دو دارو در نانو سامانه کیتوزان بارگذاری کردیم و مسائل موجود در داروی درمان این بیماری برطرف شد و از سوی دیگر با توجه به بومی بودن بتولینیک اسید، فراوری آن صرفه مالی بالایی در کنار عملکرد مناسب دارو خواهد داشت.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه در این طرح دو نانو داروی درمان سالک شامل بتولینک اسید و آمفوتریسین بی کیتوزان به عنوان داروهای درمانی جدید برای لیشمانیا فراوری شد، افزود: داروی بتولینیک اسید از پوست درخت توس به عنوان منبع سرشار از بتولینک اسید به دست آمد. این درخت جزو منابع طبیعی استان های شمالی کشور بوده و از طرف دیگر فناوری مورد احتیاج برای استحصال دارو از پوست این درخت فراهم شد.

به گفته وی نانو ذرات کیتوزان با استفاده از روش جداسازی فازش تهیه شد و دو داروی بتولینک اسید و آمفوتریسین B با روش جداسازی فازی در آنها بارگذاری شده است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: نانو داروهای به دست آمده ابتدا با روش داکینگ مورد آنالیز نهاده شدند و بارگذاری مناسب داروها در نانو ذرات اثبات شد.

وی با تاکید بر اینکه کارایی فرمولاسیون و توانایی داروهای فراوری شده بر روی مدل حیوانی مبتلا به سالک مورد آنالیز نهاده شد، یادآور شد: نتایج این آزمون ها نشان داد که این نانو دارو نسبت به داروهای استاندارد 95 درصد در درمان این بیماری مؤثر بوده، در حالی که داروی اصلی این بیماری (گلوکانتیم) 65 درصد در برطرف انگل این بیماری مؤثر است.

ابراهیمی، درمان موثرتر در درمان سالک نسبت به نمونه های تجاری، صرفه مالی فراوری دارو و جلوگیری از خروج ارز، داروی استراتژیک در مواقع طغیان، استفاده از دوز پایین داروی آمفوتریسین B و بتولینک اسید و حذف عوارض جانبی شدید داروها و کاهش هزینه های درمانی را از جمله مزایای این دارو نام برد.

این محقق، فراوری این دارو را در فرم کرم دانست و یادآور شد: فراوری این دارو در فاز آزمایش حیوانی واقع شده است.

ابراهیمی در مورد تفاوت این دارو با داروی ضد سالک فراوری شده از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان، شرح داد: نانو داروی فراوری شده برای درمان این بیماری بر پایه لیپوزوم بوده است، ولی در این طرح ما از کیتوسان بهره بردیم.

به گزارش خبرنگاران، برای درمان بیماری سالک، در محل زخم ترکیبات حاوی آنتیموان تزریق می گردد که این فرآیند درمان یک فرآیند طولانی مدت و دردآور است؛ اما یکی از شرکت های دانش بنیان کشور اولین نانو داروی ضد سالک با عنوان سیناآمفولیش را به صورت پماد فراوری نموده است که این دارو روی زخم قرار می گیرد و می تواند در مدت زمان کوتاه، زخم را درمان کند.

در این نانو دارو آمفوتریسین B درون لیپوزوم قرار داده شده و با استعمال موضعی، لیپوزوم حاوی دارو وارد پوست می گردد. این لیپوزوم ها درون پوست تجزیه شده و آمفوتریسین B رهاسازی می گردد. آمفوتریسین B داروی ضد انگل و ضد قارچ مؤثری است که برای درمان بیماری سالک به کار می رود. به علت ایجاد سمیت کلیوی توسط این دارو، فرمولاسیون های نانویی برای دارورسانی هدفمند در این دارو مورد استفاده نهاده شد.

ساختار لیپوزومی این دارو موجب شده تا از تأثیرات مخرب ماده سمی بر بدن کاسته شده و اثربخشی آن بهبود یابد.

در بیماری سالک، انگل در بخش داخلی پوست واقع شده است. سیناآمفولیش نانولیپوزوم های 100 نانومتری حاوی داروی آمفوتریسین B است که پس از مصرف موضعی میزان نفوذ دارو به بخش های حاوی انگل را افزایش می دهد؛ در نتیجه دارو با غلظت بالا در مجاورت انگل آزاد می گردد. از این رو استفاده از لیپوزوم کارایی و اثربخشی آمفوتریسین B را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 663

به "ساخت دومین نانو داروی ضدسالک از پوست درخت توس، درمان 95 درصدی در فاز حیوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دومین نانو داروی ضدسالک از پوست درخت توس، درمان 95 درصدی در فاز حیوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید