حقایق جالب کرمانشاه، شهر انوشیروان ساسانی

به گزارش دیار سلمان، کرمانشاه سرزمینی است زیبا و کهن که به کلان شهری در غرب ایران تبدیل شده است. با حقایق و نکات جالبی از این شهر همراه باشید.

حقایق جالب کرمانشاه، شهر انوشیروان ساسانی

کرمانشاه یکی از کلان شهرهای غربی ایران و مرکز استانی با همین نام است. به واسطه سرگذشت و تاریخ کهن این منطقه، جاذبه های تاریخی و فرهنگی فراوانی در اقصی نقاط آن قرار گرفته است. بعلاوه طبیعت منحصربه فرد در منطقه ها کوهستانی زاگرس از دیگر ویژگی های کرمانشاه محسوب می شود.

با این مقدمه به سراغ حقایق و نکات جالبی از این شهر می رویم.

1. بر اساس مستندات، قدمت سکونت بشر در مکان فعلی کرمانشاه به هزاره پیش از میلاد مسیح باز می شود. از طرفی برای پیدایش اولین شهر در این منطقه به قرن 9 پیش از میلاد اشاره شده است.

2. کرمانشاه یکی از باستانی ترین منطقه ها ایران است. اوج عظمت این منطقه در زمان انوشیروان دادگر بود. تا جایی که در متون تاریخی از کرمانشاه به عنوان شهری اصیل در میان اشجار و آب های روان یاد نموده اند.

3. در زمان فرمانروایی قوم باستانی کاسیان نام این منطقه الیپی بود. سپس در گذر سال ها و با تعویض اسامی گوناگون، خاتمه در زمان بهرام شاه ساسانی و به سبب فرمان روایی بر منطقه ها کرمان، نام کرمانشاه به این منطقه نسبت داده شد.

4. نمودهای کرمانشاه از ساکنین قدیم فلات ایران محسوب می شوند. این قوم یکی از شاخه های نژاد آریایی است که پیش از میلاد مسیح در کوه های زاگرس سکنی گزید.

5. کرمانشاه بین منطقه ها کوهستانی زاگرس، در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. میانگین دمای کرمانشاه در روزهای گرم سال 31 درجه و در روزهای سرد سال 2- درجه است.

6. تاسیس شهرداری کرمانشاه به اواخر قرن 13 شمسی در زمان قاجار برمی شود.

7. کرمانشاه با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر، از کلان شهرهای ایران و بزرگ ترین شهر کردنشین کشور محسوب می شود.

8. زبان مردم کرمانشاه کردی است. این زبان عموما با گویش های کلهری، اورامی، سورانی و لکی صحبت می شود. بعلاوه عده ای از ساکنین این منطقه با لهجه فارسی کرمانشاهی تکلم می نمایند.

9. شیعیان بیشترین ساکنان این شهر را تشکیل می دهند. در حالی که هموطنان اهل تسنن و زرتشتی در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

10. همان طور که اشاره شد، با توجه به قدمت و عقبه کرمانشاه، آثار و جاذبه های تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. بعلاوه بیشتر این آثار به جای مانده از زمان ساسانیان است که شاخص ترین آن ها طاق بستان است که نماد کرمانشاه به شمار میرود. سنگ نبشته بیستون که در دامنه کوه بیستون واقع شده است، از دیگر آثار مطرح منطقه است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

11. طبیعت این منطقه نیز میزبان پدیده های طبیعی شگرفی است. غار پراو یا پرو از جمله این موارد است. این غار که در ارتفاعات کوهی با همین نام واقع شده است، به عنوان بزرگ ترین غار عمودی جهان مطرح است.

12. شرایط مناسب طبیعی و اقلیمی کرمانشاه، از خاک مرغوب و حاصل خیز گرفته تا رودخانه های دائمی، این منطقه را به یکی از قطب های کشاورزی ایران تبدیل نموده است. بعلاوه در کنار کشاورزی، دامداری و دام پروری از اصلی ترین فعالیت های مالی مردم کرمانشاه محسوب می شود.

13. صنایع این منطقه به دو دسته صنعتی و دستی تقسیم می شود. فرآورده های نفتی، قند و شکر و غذایی از جمله صنایع صنعتی و گلیم بافی، قالی بافی و کوزه گری نیز از جمله صنایع دستی کرمانشاه به شمار می فرایند.

14. کرمانشاه را می توان یکی از قطب های موسیقی دانست. این منطقه با موسیقی کردی خود از جایگاه ویژه ای در موسیقی ایرانی برخوردار است. از اصلی ترین سازهای این موسیقی می توان به کمانچه، تنبور و دف اشاره نمود.

15. در دهه 50 شمسی شهر کرمانشاه با شهر رسبورگ (Roseburg) در استان اورگان (Oregon) آمریکا، پیمان خواهر خواندگی داشت که در پی همین موضوع، خیابانی با نام خیابان کرمانشاه در رسبورگ نام گذاری شده است.

16. برای مورد آخر جالب است بدانید که کیهان کلهر، آهنگ ساز و نوازنده معروف ایرانی، اهل کرمانشاه و متولد شهر اسلام آباد غرب است.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / kermanshah.ir
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2052

به "حقایق جالب کرمانشاه، شهر انوشیروان ساسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب کرمانشاه، شهر انوشیروان ساسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید