ثبت 43میلیون نفرشب اقامت در مراکز اقامتی نوروز96

به گزارش دیار سلمان، به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تا خاتمه نهمین روز فروردین 96، 42میلیون و 6000هزار نفرشب اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور به ثبت رسیده است.

ثبت 43میلیون نفرشب اقامت در مراکز اقامتی نوروز96

در فاصله زمانى 28 اسفند تا انتها 13 فروردین سال پیش، 62 میلیون نفر شب اقامت و بیش از 100میلیون بازدید از مراکز تفریحى، تاریخى، زیارتى و گردشگرى گزارش شده و یک سال پیش تر از آن یعنی در نوروز 94، نیز این آمار 60 میلیون و 84 هزار نفر شب بود.

تغییرات سه گانه که در سفرهای نوروزی سال 96 اثر گذار بوده است را معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مرتضی رحمانی موحد چنین خاطرنشان کرد. مقایسه شرایط سفرهای نوروزی امسال با سال های گذشته نیازمند زمان بیشتر و بررسی دقیق تر کلیه آمارهای موجود در این خصوص است،اما شرایط ویژه آب و هوایی در روزهای آغازین سال نو و شرایط ناپایدار جوی، سبب تغییر الگوی سفر خانواده ها در این ایام شد.

وجود تغییرات پیوسته در آب و هوای کشور، مسافران نوروزی جهتهای کوتاه را ترجیح داده و به شهرها و اماکنی که نسبت به شهرهای محل سکونت خود نزدیکتر بوده را در مقاصد نوروزی انتخاب کرده اند.

به مدد اقدامات اجرا شده در چند سال اخیر برای معرفی مقاصد کمتر شناخته شده و نیز تغییر فرهنگ سفر در میان خانواده های ایرانی و نیز تغییرات آب و هوایی نوروز امسال نیز در خدمت این تغییر رویه قرار گرفت.و تا حد زیادی جهت های عبوری خود تبذیل به مقصد گردشگری قرار گرفت.این موضوع در نوروز 96 کاملا چشم گیر بود.ولی به طور کلی انبوه تقاضا برای سفر به مقاصد سنتی در نوروز و مسائل پیش آمده به دلیل حضور پرتعداد مسافران در شهرهای شمالی کشور و نیز شیراز، اصفهان، همواره مشکل عمده مسافرت های داخلی به ویژه در ایام نوروز بوده است.

گزارشات به دست آمده حاکی از این است که مسافران نوروزی در جهت رسیدن به مقاصد مدنظر خود، در شهرهایی که تا پیش از این تنها به عنوان یک معبر شناخته می شده اند اقامت شبانه داشته اند. که یک شاهد آن ضریب اشغال 90 درصدی هتل های قزوین در نوروز امسال بوده است.

تنوع اقدامات و برنامه ها در نوروز 96 از دیگر نکاتی است که به برگزاری متفاوت تر سفرهای نوروزی منجر شد. برپایی نوروزگاه ها در سطح کشور، سفرهای نوروزی را به سمت رویداد محوری سوق داده و با تعریف جاذبه های نو گردشگری در شهرهای مختلف کشور، برنامه ریزی خانواده ها برای سپری کردن تعطیلات سال نو را تحت تاثیر قرار داد.

معاون گردشگری کشور در اظهارات چند روز پیش خود، خاطرنشان کرد:

که افزایش 50 درصدی در بازدید از قشم در نوروز 96 و نیز افزایش 20درصدی سفرهای نوروزی به سیستان و بلوچستان وجود داشته است.

در همین حال، بازرس ویژه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز با بیان اینکه اقدامات اجرا شده در چند سال اخیر، سبب توزیع سفرهای نوروزی 96در پهنه وسیع تری از کشور شده است، ادامه داد:

درحالی که تا پیش از این استان هایی همچون سیستان وبلوچستان، کرمانشاه و کرمان کمتر به عنوان مقصد تعطیلات نوروزی یا به طور کلی، سفر گردشگری انتخاب می شد، در تعطیلات نوروزی 96 سفر در این استان ها هم توزیع شده و برای نمونه، تا به امروز رشد 20 درصدی سفرهای نوروزی در سیستان وبلوچستان به ثبت رسیده است.

همچنین رغبت مردم به اقامت و استفاده از اقامتگاه های بومگردی نیز در نوروز امسال چشمگیر بوده است.

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2111

به "ثبت 43میلیون نفرشب اقامت در مراکز اقامتی نوروز96" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 43میلیون نفرشب اقامت در مراکز اقامتی نوروز96"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید