توصیه های فنی تغذیه درختان میوه، چه زمانی و از چه عناصری استفاده کنیم؟

به گزارش دیار سلمان، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی تغذیه درختان میوه از برداشت محصول تا تثبیت میوه چه در باغات را بیان کرد .

توصیه های فنی تغذیه درختان میوه، چه زمانی و از چه عناصری استفاده کنیم؟

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران درساری، عبدالرحمن زاغی توصیه های فنی تغذیه درختان میوه از برداشت محصول تا تثبیت میوه چه در باغات را گفت و گفت: بیشترین اندازه عناصر که پس از برداشت میوه مرکبات و هلو و شلیل از بافت های درختان میوه خارج می شوند، نیتروژن و پتاسیم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه نقش نیتروژن ذخیره در رشد سرشاخه های بهاره، گلدهی، کیفیت گل ها و تشکیل میوه و نقش پتاسیم در تحمل به تنش های زنده و غیرزنده است، توضیح داد: محلول پاشی این عناصر پس از برداشت میوه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به نقش فسفر در انتقال انرژی، تنظیم خروج قندهای سه کربنی از کلروپلاست، کارایی فتوسنتز، انتقال قندها و ذخیره آنها و نیز تقویت سیستم دفاعی درختان به ویژه همراه با پتاسیم، مصرف آن همراه با نیتروژن و پتاسیم را توصیه و اضافه نمود: محلول پاشی اوره با غلظت 4 تا 6 در هزار و منوپتاسیم فسفات با غلظت 4 تا 5 در هزار با ترکیبات مناسب کودهای دیگر حاوی فسفر و پتاسیم مانند ترکیبات نیترات پتاسیم و اسید فسفریک با غلظت مناسب به همراه مویان محلول پاشی با غلظت حداکثر نیم در هزار پس از برداشت میوه برای همه باغ ها به ویژه پس از یک سال آوری با رعایت استانداردهای محلول پاشی توصیه می گردد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان نمود: برای درختان مرکبات در زمان رشد سرشاخه های بهاره و قبل از گلدهی، محلول پاشی نیترات کلسیم یا کربوکسیلات کلسیم، منو پتاسیم فسفات، اسیدهای آمینه، اوره و اسید بوریک هرکدام با غلظت یک در هزار همراه با مویان و محلول پاشی مناسب با غلظت نیم در هزار برای درختان مرکبات با رعایت استانداردهای محلول پاشی به ویژه فشار لانس پایین و پودر شدن کامل به صورت مه پاشی و نیز شرایط خاکی و اقلیمی مناسب توصیه می گردد.

وی درباره تغذیه درختان سیاه ریشه، اظهار کرد: برای درختان سیاه ریشه هلو و شلیل، محلول پاشی نیتروژن(اوره با غلظت 20 تا 30 در هزار) روی (سولفات با غلظت 5 در هزار) و بور (اسید بوریک با غلظت 5 در هزار) در اواخر پاییز از زمان زرد شدن حدود 20 تا 30 درصد برگ ها توصیه می گردد.

زاغی با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف نهاده ها، افزایش عملکرد، بهبود کیفیت و پایداری فراوری، آغاز کودهی ریشه ای همزمان با آغاز فصل رشد و سرشاخه های بهاره توصیه می گردد، اضافه نمود: مدیریت زمانی مصرف نیتروژن (اوره به عنوان مهمترین منبع تامین نیتروژن) برای منطقه ها شمالی کشور حدود 10 درصد احتیاج سالانه درختان در فروردین ماه، 30 درصد در اردیبهشت و خرداد، 20 درصد در تیرماه و 10 درصد در مردادماه است.

وی گفت: به دلیل عدم تحرک یا تحرک کم عناصر کلسیم، بور و گوگرد در آوندهای آبکش درختان مرکبات، کمبود آشکار و پنهان این عناصر در باغ های مرکبات به ویژه در سال های با ساعات آفتابی کم در فروردین، اردیبهشت و خردادماه در سرشاخه ها و میوه چه ها شایع است، لذا مدیریت مناسب کف باغ و محلول پاشی ترکیبات مناسب حاوی این عناصر در مرحله اول رشد میوه توصیه می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 2159

به "توصیه های فنی تغذیه درختان میوه، چه زمانی و از چه عناصری استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های فنی تغذیه درختان میوه، چه زمانی و از چه عناصری استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید