تغییرات مکانی شاخص های حدی بارش و دمای ایران آنالیز شد

به گزارش دیار سلمان، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، تغییرات مکانی شاخص های حدی بارش و دمای ایران طی دوره 50 ساله اخیر، در پژوهش مشترک دکتر مهدی زارعی عضو هیئت دانشگاه حکیم سبزواری و دکتر سید حسن علوی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تحلیل و آنالیز شد.

تغییرات مکانی شاخص های حدی بارش و دمای ایران آنالیز شد

دکتر زارعی در تشریح این پژوهش گفت: نتایج تحقیق نشان از افزایش معنی دار میانگین حداکثر و حداقل دما در بیشتر مناطق کشور داشته است به طوری که دمای حداقل با سرعت بیشتری نسبت به دمای حداکثر افزایش یافته است.

وی اضافه نمود: براساس نتایج، افزایش دما منجر به تغییر و جابجایی در فصول و طول فصول مختلف شده و فصل رشد انواع مختلف گیاهان را کاهش می دهد.

زارعی ادامه داد: همچنین این تحقیق نشان داد، شاخص های حدی دما در کشور در حال افزایش است و شاخص های حدی بارش رو به کاهش بوده که علت اصلی آن تغییرپذیری طبیعی اقلیم است.

این پژوهشگر تاکید نمود: یافته های تحقیق می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار برنامه ریزان بخش کشاورزی و امنیت غذایی و مدیران منابع آب کشور قرار دهد.

همچنین نتایج حاصل از این پژوهش در نشریه International Journal of Climatology که از مجلات برتر حوزه هواشناسی و علوم جوی (Q1) با IF: 3.928 می باشد، منتشر شده است.

لازم به ذکر است علاقه مندان جهت دریافت این مقاله می توانند به آدرس اینترنتی https://rmets.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/joc.6845 مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 1335

به "تغییرات مکانی شاخص های حدی بارش و دمای ایران آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات مکانی شاخص های حدی بارش و دمای ایران آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید