با اروپا سر مبادلات مجاز با ایران به وسیله اینستکس به تفاهم رسیدیم

به گزارش دیار سلمان، نماینده ویژه دولت آمریکا در ایران می گوید واشنگتن چندی پیش با کشور های اروپایی بر سر اینکه مبادلات از کانال اینستکس نباید مشمول کا های تحت تحریم آمریکا گردد به تفاهم دست یافته است.

با اروپا سر مبادلات مجاز با ایران به وسیله اینستکس به تفاهم رسیدیم

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای که متن آن آدینه منتشر شده گفته که دولت این کشور چندی پیش با دولت های اروپایی در مورد مبادلات مجاز به وسیله ساز و کار موسوم به اینستکس به تفاهم دست یافته است.

هوک که در عربستان سعودی با شبکه تلویزیون العربیه مصاحبه می کرد در پاسخ به سوالی در مورد اقدام اروپایی ها برای راه اندازی ساز و کار اینستکس با هدف ادعایی تسهیل مبادله با ایران گفت: ما شاهد انجام هیچ معامله ای به وسیله اینستکس یا ساز و کار ویژه ای که انگلیس، فرانسه و آلمان راه اندازی نموده اند نبوده ایم.

وی افزود: پیش بینی نمی کنیم که در هیچ مقطعی، به وسیله این کانال فعالیتی که مشمول تحریم های آمریکا است انجام گردد. ما به سه کشور اروپایی بسیار روشن گفته ایم که این کانال می تواند ساز و کاری برای تسهیل مبادلات غذا، دارو، دستگاه های پزشکی یا محصولات کشاورزی باشد، ولی نمی تواند مشمول فعالیت های قابل تحریم گردد و فکر می کنم که مدتی پیش بر سر این به تفاهم دست پیدا کردیم.

او در ادامه گفت: بنابراین، اروپایی ها این ساز و کار را برای تسهیل مبادلات کالاهای قانونی راه اندازی نموده اند.

برایان هوک مدعی شد به این مسئله که ایران ساز و کار متناظر اینستکس را راه اندازی بکند هم شک دارد. وی گفت: فکر نمی کنم ایران هیچ وقت ساز و کار متناظر آن را ایجاد کند، چون اگر اینکار را بخواهند انجام دهند به شفافیت احتیاج خواهد داشت.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران هم چندی پیش در مصاحبه ای با یک رسانه آمریکایی گفت که ایران به این نتیجه رسیده که مشکل ساز و کار اینستکس این است که اروپایی ها برای برنامه هایشان به اجازه اروپا احتیاج دارند.

همتی در مصاحبه با المانیتور درباره ساز و کار اقتصادی موسوم به اینستکس گفت: من به این نتیجه رسیده ایم که مسئله به اینستکس و ساز و کار آن مربوط نیست. مسئله این است که اروپایی ها ظاهراً برای برنامه هایشان به اجازه آمریکا احتیاج دارند.

سه کشور اروپایی طرف برجام از 11 بهمن ماه ساز و کاری به نام اینستکس INSTEX را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه اندازی نموده اند.

اینستکس سرواژه ای است که از قرار دریافت حروف ابتدایی عبارت Instrument in Support of Trade Exchange به معنای ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری تشکیل شده است.

این نهاد در فرانسه ثبت شده و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت. اروپایی ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان شروع کردند و از وعده های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب نشینی نموده اند.

همتی در مصاحبه با المانیتور گفت: ما برای اینکه بهانه ای دست اروپایی ها ندهیم نهاد متناظر اینستکس را زودتر از اروپایی ها راه اندازی نموده، مدیر آن را معین کردیم و سرمایه لازم برای آن را اختصاص داریم.

وی افزود: اروپایی ها بعد از تأخیر طولانی مدت چهار ماهه آماده شدند و یک مبادله 4 میلیون دلاری به وسیله اینستکس انجام شد که به وسیله آن ما اقدام به خرید دارو برای یکی از استان ها کردیم. بعد از آن هیچ مبادله ای انجام نشده است.

همتی توضیح داد: اروپایی ها همواره ادعا می نمایند که باید کار را با کالاهایی شروع نمایند که مشمول تحریم ها نیستند ولی اینستکس دقیقاً برای تسهیل مبادلات کالاهای تحریم شده راه اندازی شد. بنابراین من مطمئن نیستم که اینستکس ابزاری فوق العاده و خاص برای ایران باشد.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ مبادله ای بعد از مبادله اول انجام نشده گفت: چون آنها هیچ پولی به اینستکس اختصاص ندادند. ما به اروپایی ها گفتیم که یا باید بر اساس یک توافق پیش خرید اقدام به راه اندازی خط اعتباری نمایند یا اینکه به صورت مستقیم نفت ما را خریداری نمایند. با این وجود به نظر می رسد که آمریکا اجازه اینها را نداده و اروپایی ها ادعا می نمایند که هنوز آمریکا به آنها اجازه این کار را نداده است. احساس من این است که اروپایی ها عزمی برای اینکه مستقل عمل نمایند ندارند.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا درباره اینستکس خوش بین نیست گفت: من به این نتیجه رسدیه ام که مسئله به اینستکس و ساز و کار آن مربوط نیست. مسئله این است که اروپایی ها ظاهراً برای برنامه هایشان به اجازه امریکا احتیاج دارند. آنها نتوانسته اند راه حلی برای این مشکل پیدا نمایند. به این دلیل است که دلیلی برای خوش بین بودن نمی بینم.

وی افزود: ما می خواهیم نفتمان را صادر کنیم و اگر آنها نمی خواهند نفت ما را خریداری نمایند، هیچ فایده ای در این نمی بینم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: salmandiar.ir شناسه مطلب: 600

به "با اروپا سر مبادلات مجاز با ایران به وسیله اینستکس به تفاهم رسیدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با اروپا سر مبادلات مجاز با ایران به وسیله اینستکس به تفاهم رسیدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید